Jump to content

Recommended Posts

Häromdagen så blev det en lucka i den grå filten som drabbat Skåne, och jag var dessutom ledig och ensam hemma samtidigt. Undrens tid är inte förbi!

Tog bilen och körde 1,5 mil utanför Malmö till Skabersjö. Siktet inställt på främst rådjur och rovfågel men med vetskapen att det finns mycket annat vilt där.

Knepiga inställningar i början med en himmel som inte riktigt ville vara med. Men så fick jag en vråk som flög över mig och funderade på om jag var något ätbart.

1. Ormvråk

post-827-0-60473900-1417211596_thumb.jpg

2. Bestämde mig för att smyga upp längs en kraftledningsgata för att sedan smyga genom en skogsdunge för att försöka komma fram till en hage där jag vet att det brukar promenera omkring mycket vråkar på marken. Skrämde upp (och skrämdes upp av) ett rådjur.

post-827-0-29475400-1417211599_thumb.jpg. Löpning brukar sägas vara påfrestande för knäna om man inte springer på mjuk mark. Hör var förvisso blöt mark och rätt mjukt, men det kan inte vara bra för frambenens knä- och leder att landa sådär...

3. Attackoxen och dess trevligare kompis blåmesen underhöll mig en stund i vråkarnas frånvaro. Dvs vråkarna var där medan jag smög fram men lagom till att jag fått bort alla grenar från kameran så hade de flugit iväg.

post-827-0-21401500-1417211601_thumb.jpg

4. Rödhakarna lyste upp vackert i solen.

post-827-0-28641500-1417211603_thumb.jpg

5. En bit bort tyckte jag mig se Cope försvinna runt en plantering. Helt säker var jag dock inte så jag fick ju knalla över dit. Upptäckte att planteringen som jag alltid undrat vad den var troligen var en plantering för att öka/möjliggöra uppfödning av fasan (som jagas en hel del på åkrarna intill). Jodå, visst var det Cope jag såg försvunna runt hörnet. Resterna visar sitt tydliga språk...

post-827-0-12087000-1417211619_thumb.jpg

6.

post-827-0-53417700-1417211623_thumb.jpg

7. COPE!

post-827-0-22006000-1417211606_thumb.jpg

Mer allvarligt talat... räv som varit framme?? Verkar ju varit en brakmiddag i alla fall, för den låg intill resterna av 5-6.

8. Det fanns dock fler fasaner, så kanske var det inte Cope utan Rolf. För Cope hade knappast lämnat något kvar... Det gäller ju att vara med när de där rackarna drar iväg. En höna här.

post-827-0-31607500-1417211614_thumb.jpg

9. Rätt så vackra är de.

post-827-0-29339500-1417211626_thumb.jpg

10. Och på slutet, en ormvråk som sitter och väntar på att det skall dyka upp något ätbart.

post-827-0-43405100-1417211628_thumb.jpg

11. Jag testade en ny grej när ett 40-tal dovhjortar dök upp. Några hade redan hunnit ur bild. Seriebildtagning med kort slutartid och panorering i ett. Och sedan ihopslaget till en panorama. Blev faktiskt bättre än jag trodde - trodde det skulle bli dubbletter och halva.

post-827-0-55648900-1417211630_thumb.jpg

12. Vet inte riktigt vad jag sysslade med här. Gott om tid, nästan helt stilla motiv och ändå missade jag skärpan. Visar den ändå eftersom att jag gillade "herrklubben" på täppan och att färgerna i träden bakom ändå gör något för bilden så jag tycker färgerna går igen.

post-827-0-09344800-1417212334_thumb.jpg

Guest lillepv

Det blev ju en fin utdelning på din utflykt. :)

Full pott Martin. Lysande serie!

Favvo blir attackoxen. Kul att du lyckats fota denna ytterst sällsynta fågel. Jag kan föreställa mig vilka oerhörda strapatser och faror du måste utsatt dig för, för att få denna bild.  :D

Tack för era kommentarer!

Jo Rolf, Attackoxen... den är ett kapitel för sig själv inkl alla strapatser. När jag hämtat mig återkommer jag kanske i annan tråd :D

Finfin serie Martin, vilken utdelning du fick! :)  Jag gillar också Attackoxen, såna har jag inte ens hört talas om, dom måste vara säll synta.... :huh::confused0039: :confused0039:

Och även om Ormvråken är liten på bilden så gillade jag den, den ser stolt och mäktig ut där den sitter och spanar! :)

Även mitt hjärta klappar för Attackoxen, men även för den ensamma rödhaken. Det är något vemodigt över rödhakar, de är alltid ensamma :y1:

#10 tror jag du sett fel! Det är Conny som spanar efter maten :D

Även mitt hjärta klappar för Attackoxen, men även för den ensamma rödhaken. Det är något vemodigt över rödhakar, de är alltid ensamma :y1:

#10 tror jag du sett fel! Det är Conny som spanar efter maten :D

Faaast, det var det som var lite speciellt med denna bild, det är ju faktiskt två rödhakar Mona... Titta igen... :)

Och jag måste tillägga att jag gillar den bilden också lite extra, glömde nämna det i min kommentar tidigare. Rödhakar hör till mina favoritpippisar! :) Och att du fick med hela två st på bild Martin var lite häftigt faktiskt! :)

Det var faktiskt en av sakerna jag gillade med rödhakebilden, att de var ett par där. De hoppade omkring intillvarandra hela tiden, vilket inte är så vanligt. Jag har samma fenomen hemma där jag ibland på morgonen har inte mindre än 4 rödhakar inom några kvadratmeter på gräsmattan ihop med 2-3 koltrastar.