Jump to content

Recommended Posts

Om gulsparven finns det många sägner. På SOF (Sveriges Ornitologiska förening) kan man läsa följande:Trots sin skönhet och sitt beskedliga väsen har Gulsparven blivit föremål för mycket ovilja i många länder. I Skottland säger man att han har fans blod i sina ådror. Han kallas också för djävulens fågel, som varje morgon i maj får tre droppar blod från hin håle. Därför river man ner hans bo så fort tillfälle ges och barnen skriker så snart de får syn på honom.Över hela Skåne och delar av Småland och Halland har man trott att, flyger en Gulsparv över taknocken just då man stiger upp, och innan man fått lägga sängdynan till rätta efter sig, får man gulsot. För att få bot får man äta en stekt Gulsparv eller också koka ett hönsägg i den sjukes urin och sätta upp ägget på taket att ätas av fåglarna.Trots faran för gulsot har man dock överallt varit rädd om Gulsparven. I trakterna runt Lund ånsågs det lika illa att döda en Gulsparv som att skjuta en stork. Fågeln kom också med ett glatt budskap varje år, ty enligt folktron var han den första fågeln som förkunnade vårens ankomst. I Danmark hette det, att när Gulsparven kom var det tid att så korn.

• Replies 244
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mycket fin bild på en stilig pippi. Jag har ännu inte haft den äran att få hans porträtt. Hoppas den dagen kommer snart.

Tina, vilken härlig bild på Domherren, fina färger bra komp.

Mona: Gillar flaxbilden på Hacke! Och kalasbilder på fasanerna. Lite synd du inte stod en dm till vänster på andra bilden, så att man fick "titt-ut"-effekten på fasanen. I förhållande till kolisstoryn

Posted Images

Tack alla för kommentarerna.:) :) Nu vet jag att det är en Gulsparv, tack. En intressant berättelse Monis gav oss, tack! Jag saknar en längre brännvidd, 70-200 + konverter 1,4 blir för kort ibland. Jag skickar med en beskuren bild av Gulsparv, plus en med Gulsparv och suddig Koltrast invid fåglarnas koja.:)Vid "matkojan"

post-85-13446451454118_thumb.jpg

post-85-13454964758071_thumb.jpg

post-85-1345496476335_thumb.jpg

Härlig vinterbild med nötskrikan, och gulsparvarna är fina. Vi har många gulsparvar utanför vårt fönster, och det är den som är minst rädd. Den ser väldigt nyfiken ut och tittar ibland in i fönstret :)Grolle, t o m en konverter 2x är ofta för kort. Det tråkiga med en konverter är att man inte kan ha så stor bländare, största f-tal är 5,6, och med den blir det sällan så skarpt. För att få skarpare bilder får man gå ner ganska mycket och då är det inte lätt att fota snabba fåglar utan väldigt högt iso och få mycket brus på köpet. När man sen beskära dem blir det oskarpt. Vid såna tillfällen är det guld att ha en fullformat, som jag inte har :( Nä, en 400 f/2,8 skulle man ha, eller ännu bättre en 600 f/2,8 :P men så snäll kommer min tomte aldrig att bli. Kanske lika bra det, jag skulle aldrig orka hålla den stadigt. Jag tröstar mig iaf med det :whistle:

Monis, jag har kikat på lite längre brännvidder, då talar jag inte om nikongluggar, hu vilka priser.:( Men , jag har kikat på Sigma, någonting-500mm , men ljusstyrkan 6.3 vid 500 mm, inte bra, men med skakred. väger 2 kilo. Det finns en 120-400 också, med skakred. men ljusstyrka 5.6 vid 400 mm. Dom kostar trots allt från 4000-6000 kr, olika vilka butiker man kollar.

Jag har två Tofsmesar, kanske är de ett äkta par? Det är ingen vidare kvalité på bilden, men ibland får man helt enkelt leva med det. [attachment=1178]Tofsmes.jpg[/attachment]Tänk om den där tomten kunde lära sig att jag vill ha ett fast 300 2,8

Eva! Jag hade kunnat svära på om jag inte vetat bättre, att du hade tagit bilden på domherren och gulsparven utanför mitt fönster! Jag har tagit en likadan bild, fast mycket sämre, så jag tror den är raderad!Tina, jag tror inte längre på "den snälla Tomten". Tror han är en elak gammal gubbe som skiter i vad vi önskar :angry: Tofsmesen har en fräck frilla! Martin, vilket flyt du har med de olika arterna!

Eller, faktiskt så fick jag ju en helt ok bild på en ormvråk när jag tänker efter.Lite lustigt, varit ute vid mina vanliga "rovfågeljaktmarker" ett par mil utanför Malmö och inte varit speciellt nära någon. På väg från bilen, i centrala Malmö, till hemmet så såg jag en skata som vrålade och skrålade och flög "ut och in" över en husknock. Tänkte att den höll på att trakasera en mås i vanlig ordning men tänkte sen att "ja, jag kan väl ta en bild på den då" och började plocka fram kameran. Då plötsligt försvann skatan och en ormvråk seglade ut över kanten på 3-våningshuset. Hade den i sikt 25 meter innan den försvann bakom huset på andra sidan gatan. Här är den enda bilden jag hann ta (beskuren).

post-74-13454965193185_thumb.jpg

Vintern här nere är helt ok - många rovfåglar flyttar ju men många väljer att stanna i Skåne då vi (förvisso inte denna vintern) har ganska milda vintrar. Gissar att bytesdjuren här nere varit ovanligt enkla för rovfåglarna den här vintern då de väl inte är vana med vit snö och att de blir tydliga villebråd :o)