Jump to content
Jens Nilsson

Ovetenskapligt test av Sammy

Recommended Posts

Jag har just nu bara skitväder här och ville testa min Sammy lite på hur avståndsskalan stämmer, i alla fall på korta avstånd.

Vet inte om jag blev nåt klokare , använde stativ och trådlös fjärrutlösare men tycker ändå att det inte är knivskarpt, men det är kanske andra toleranser i naturen, vad vet jag... :confused0006::blink:

Började med att lägga ut en tumstock och placerade ut några tomma colaflaskor på utvalda avstånd, nämligen några av de som är markerade på objektivet. Ett undantag och det är 1,3 meter där jag uppskattade på ett ungefär då den markeringen inte finns men det skulle ju vara det avståndet som är hyperfokalen på crop vid f/8 som jag gissar blir en av dom mest använda bländarna för min del förutom vid astrofoto. Däför ville jag ha med det avståndet. Sen ställde jag helt enkelt in gluggen på de markeringarna i hopp om att flaskorna skulle bli skarpa åtminstone den som stod på aktuellt avstånd...

Bilderna under de första är beskuren bild på just den flaska som ska vara i fokus enligt skalan och tumstock:

1.Avstånd 0,7 meter f/8

post-1074-0-21501400-1413744596_thumb.jpg

post-1074-0-85051100-1413744987_thumb.jpg

2.Avstånd 1,0 meter f/8

post-1074-0-95947600-1413744587_thumb.jpg

post-1074-0-88772400-1413744989_thumb.jpg

3.Avstånd  1,3 meter f/8

post-1074-0-68200500-1413744590_thumb.jpg

post-1074-0-15998200-1413744991_thumb.jpg

4.Avstånd 2,0 meter f/8

post-1074-0-57600700-1413744593_thumb.jpg

post-1074-0-48957600-1413744992_thumb.jpg

Som sagt, vet inte om detta är att klassa som skarpt, men det lilla jag testat ute så känns ju gluggen skarp. Det får bli till att testa lite mer utomhus på längre avstånd så småningom. :)

Gjorde för skojs skull samma test med bländare f/2,8 också....

Avstånden och fokuseringen är desamma som i första testet med f/8:

1.

post-1074-0-00973800-1413745483_thumb.jpg

post-1074-0-71786300-1413745492_thumb.jpg

2.

post-1074-0-58017500-1413745485_thumb.jpg

post-1074-0-82886300-1413745494_thumb.jpg

3.

post-1074-0-92655800-1413745487_thumb.jpg

post-1074-0-99058000-1413745496_thumb.jpg

4.

post-1074-0-14257800-1413745490_thumb.jpg

post-1074-0-41449600-1413745499_thumb.jpg

Ja jag tror att man får göra en egen bedömning, kan inte komma med någon slutsats... ^_^

Det här var minsann inte lätt att avgöra, men efter mycket tittande så känns det för mina trötta ögon att bild #1 i första inlägget är den som har mest DOF. Provade du inte oändligt?

Nu sitter jag på jobbet och granskar bilderna ytterligare, och jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det ser ut som att i samtliga bilder ser det ut som att skärpan sitter lite bakom det som borde vara skarpt. I första bilden t ex så har jag första flaskan på 0,7 meter och ställt in skalan på objektivet på 0,7, men det känns som flaskan bakom, alltså den på 1,0 meter som är den skarpare. Och jag tycker att det ser så ut i alla bilder.

Detta kanske varierar från exemplar till exemplar, men som Cyberphoto skriver så kanske inte skalan är riktigt pålitlig, utan man får ta det med en nypa salt. I alla fall med mitt exemplar.. Men hur som helst är det kanske inte så viktigt heller, i mångt och mycket är det väl skärpedjupet som är intressant med denna glugg och det verkar ju finnas så att det räcker, och då är det kanske inte riktigt så noga var fokus hamnar, då i princip hela bilden går att få rätt så skarp när man fotar landskap t ex.

Men jag skulle vilja göra fler tester utomhus på längre avstånd för skojs skull, men vädret tillåter det inte just nu. Ska man tro på SMHI:s app i mobilen ser det ut att vara tjocka moln och regn fram till söndag åtminstone, så jag får nog aldrig prova Sammy på riktigt känns det som...

Jag håller med er om första bilden, fast enligt dofcalculatorn borde ju bild tre vara den som har maximalt skärpedjup, men det vet jag inte om det stämmer. Men det är som sagt knepigt att avgöra på dessa bilder. Ska försöka klura på fler tester sen, inte för att det kanske har så stor betydelse i praktiken. Jag blev bara nyfiken på hur skalan stämde efter CB:s kommentarer...

Jag missade att lägga upp dessa bilder i går, tror att jag blev för trött... så även om det är ovidkommande så visar jag dom ändå, särskilt efter att Mona undrade om jag tog någon bild med objektivet inställt på oändligt..

Samma princip här, först originalbilden, under den beskuren bild. :)

1. Avståndsinställning: Oändlig, f/8

post-1074-0-63029300-1413814145_thumb.jpg

post-1074-0-02926400-1413814133_thumb.jpg

2.Avståndsinställning: Oändlig, f/2.8

post-1074-0-90299600-1413814142_thumb.jpg

post-1074-0-11308600-1413814127_thumb.jpg

Det enda jag kan säga någorlunda säkert är väl att skärpedjupet börjar inte riktigt framför kameran med denna inställning... :)

Nix, och jag vet inte om jag fattat fel men läget oändligt i detta fall innebär väl att fokuset hammnar väldigt långt bort och skärpan hamnar bortom den punkten eller nåt?

För oändligt innebär väl inte maximalt skärpedjup utan att man ska få bra skärpa på saker som är väldigt långt bort, som stjärnorna t ex.? Eller har jag missat nåt? Vill man ha maximalt skärpedjup är väl hyperfokalen som gäller om jag inte fattat fel..? :)

Hmm, jag vet faktiskt inte vart den hamnar men din förklaring låter rimlig :)

Jag har aldrig tänkt på det här med oändligt förrän jag skulle fota vintergatan, och då fick förklarat för mig att man skulle sätta gluggen på oändligt. Och jag tycker även här att din förklaring angående maximalt skärpedjup håller.

Fast när vi fotade vintergatan och då satte gluggen på oändligt så var ju även huset i förgrunden skarpt. Detta var skumt :confused0006: :confused0006:

Jag tror vi får vänta in mer kunnigt folk i denna fråga.....

Ja vi får se om det går få fram lite mer fakta... men det jag spontant kommer att tänka på att det huset i förgrunden, hur nära kameran stod det? I dessa bilder har jag ju bara ca 3 meter drygt till fönstret i bakgrunden men huset kanske stod längre bort och därför kom med i skärpedjupet... ?

Nä lätt är det inte... :)

Nu får ni sluta läskas med denna glugg. Snart orkar jag inte stå emot längre och som den trogna Nikonist jag är blir det garanterat  en Nikon Fisheye 16/2,8 och det har jag inte råd med enligt hon som äger dammsugaren.  :y1: 

Stackare, men hur blev det med D3:an, sålde du den eller är den kvar? Annars kan du sälja den nu och då kan du säkert köpa några gluggar... ;):)

Jag hade tänkt behålla den, Nikonprylar säljer man som bekant inte. Man samlar på dom för dom är så värdefulla. Men... En viss Skelleftebo tillika fd Canonist såg ljuset och ville över till den ljusa sidan och vem vore jag att motsätta mig detta. Så kameran vilar nu tryggt hos Robban med betoning på vilar för som det verka har han inte använt den särskilt mycket.

Ja då är det nog inte så mycket att göra, särskilt om ni behöver ha kvar dammsugaren..

Hmmmm... Du är inne på något där. fast jag får nog inte 7 lök för dammsugaren, möjligen om jag skickar med föraren.  :cachechaise:

Hmmmm... Du är inne på något där. fast jag får nog inte 7 lök för dammsugaren, möjligen om jag skickar med föraren. :cachechaise:

:D :D

Men kör på Samyangen då, den är ju lite billigare, då kanske du kan behålla föraren eller dammsugaren i stället kanske? :lol:

Jag blir inte klok på den här gluggen. Säger som Conny, inte skarp någonstans. Jag gjorde flera test idag varav en serie med alla skalans avstånd. Har inte hunnit ägna mig åt dem än, men bilder kommer kanske på onsdag. I morgon är jag inte hemma, ska ut med Sammy :wub:

Nej det där med skalorna får man ta med en nypa salt, men när det blir skarpt så blir det skarpt, och det blir det ju nästan hur man än gör om man inte har f/2,8. Och det är ju huvudsaken :)

Edit: Ha en trevlig tur med Sammy i morgon, jag tror att min får följa mig till jobbet så han får komma ut nånting alla fall... :D

Tack, det ska jag garanterat ha!

Det där med skärpan är knepigt, trodde också det skulle bli skarpt all over i någon bild, men nope! Fast på rätt bild blir det nog det, kanske...

Ta en close up på en insekt med 14mm, det blir nog häftigt :D

Tack, det ska jag garanterat ha!

Det där med skärpan är knepigt, trodde också det skulle bli skarpt all over i någon bild, men nope! Fast på rätt bild blir det nog det, kanske...

Ta en close up på en insekt med 14mm, det blir nog häftigt :D

Haha tanken har slagit mig, men närgränsen är väl runt 28 cm så man får nog beskära en del. Fast å andra sidan behöver jag ju inte ge mig på att stacka några bilder... :lol: