Jump to content
Jens Nilsson

En ny adoption!

Recommended Posts

Fast nu undrar jag om det är en sån i alla fall, min har ju inga kuggar på ringen närmast fattningen. Där är en vanlig bländarring. Men kanske har dom haft olika utförande under olika år? Den för filmning hade ju även tillägget 3.1 vilket inte min har... Ja du ser ju i flrsta bilden i tråden hur min ser ut. Mystiskt...

Ingen tvekan om saken Jens, du har köpt "rätt" modell. Alltså inte den för film. Du har inte kuggarna, och dessutom står det 2,8 på din. Helt säkert ett original också. Det är samma som min.

Cyberphoto har två modeller till Nikon. En med gul ring avsedd för stillbilder och kostar 3500kr.

Sen har dom en med röd ring avsedd för filmning med röd ring som kostar 3800kr om jag inte minns fel.

Fast jag blir konfunderad, om man jämför bilden på min glugg i början av tråden och den i annonsen som jag var med och bjöd på så ser dom annorlunda ut och ingen verkar vara gjord för filmning:

http://www.tradera.com/item/301996/217079303/samyang-14-mm-2-8--canon-eos

Det står t ex eos på den men på min står det CA i stället. På Nikon verkar det stå Ni har jag sett. Och texten ser tjockare ut på min...

Vad står det på din Mona, eos eller CA?

Tycker att det är väldigt märkligt...

Nä jag har konstaterat stt det inte är en glugg för filmning, men min ring är fortfarande röd. Och vissa bilder jag har sett så har liknande objektiv dubbla rader med siffror som visar bländarstegen. Min har bara en rad. Men jag undrar om det kan vara en uppdatering av designen bara? Objektivet i sig har ju funnits några år...

Så här ser min ut!

_MG_8175.jpg

Oj såg inte din bild förrän nu..! Men då ser ju våra gluggar likadana ut, fast avståndssiffrorna på min är orange i stället för gula som på din, och texten ca är också orange. Kanske specialutgåva för asien jag har...

Nä jag har konstaterat stt det inte är en glugg för filmning, men min ring är fortfarande röd. Och vissa bilder jag har sett så har liknande objektiv dubbla rader med siffror som visar bländarstegen. Min har bara en rad. Men jag undrar om det kan vara en uppdatering av designen bara? Objektivet i sig har ju funnits några år...

Det har jag också gjort nu. Dom skiljer en hel del åt utséendemässigt. Så jag är inne på samma spår som du. Dom har ändrat lite på texter och färger under årens lopp och kanske även för olika marknader.

Du kan med all säkerhet vara lugn över ditt köp.

Jag kollade nu på Canonversionen hos cyberphoto och jämförde med Mona´s glugg och det som skiljer är att ringen är gul och texten ser lite annorlunda ut. Men utséendet på själva gluggen är den samma.

Ja jag får nog utgå från att den är äkta. Men även om den inte vore det så skulle den vara accepterad och omtyckt ändå, så länge den gör sitt jobb som den ska :lol:

EDIT: Auktionen på tradera är nu avslutad och den landade på 1725:- +130 spänn i frakt, så min blev ju trots allt lite billigare ;)

Ja jag får nog utgå från att den är äkta. Men även om den inte vore det så skulle den vara accepterad och omtyckt ändå, så länge den gör sitt jobb som den ska :lol:

EDIT: Auktionen på tradera är nu avslutad och den landade på 1725:- +130 spänn i frakt, så min blev ju trots allt lite billigare ;)

Tanken att den inte skulle vara äkta kan du säkert släppa. Och den verkar ju sköta sig utmärkt och då kan man som du säger skita i vilket.....nästan :D

Sedär, då var det ju bra att denna dök upp. Dessutom kunde du klämma på den innan du slog till :)

Det är kanske CP som har lagt upp fel bild till Canonversionen???

Jag har inge aning. Kollar man på ebay så är iaf Nikonversionen med gul ring. Iaf den jag suktar efter som har AE tillagt i beskrivningen. Den bokstavskombinationen står för att fokuslampan visar var fokus ligger.

Jag har kollat runt nu, och det finns olika, en del med gul, och en del med röd ring. Alla säljs som nya. Tittar man på Samyangs hemsida så är det en bild med gul ring. På en del sidor står det att den optiska konstruktionen har 14 element i 10 grupper, på andra sidor står det 12 grupper. Det här var minst sagt förvirrande :confused0039:

Jag tror att man kanske använder samma bild i annonser som går till flera olika produkter. ..

Ja, f-n vet. Jäkligt störigt är det iaf.... :angry:

Jag har kollat runt nu, och det finns olika, en del med gul, och en del med röd ring. Alla säljs som nya. Tittar man på Samyangs hemsida så är det en bild med gul ring. På en del sidor står det att den optiska konstruktionen har 14 element i 10 grupper, på andra sidor står det 12 grupper. Det här var minst sagt förvirrande :confused0039:

Du har så rätt. Riktigt förvirrande :wacko:  :wacko: :wacko:  

Dock behöver vi nog inte fästa någon större vikt vid det då ni trots allt har rätt gluggar....Men som sagt, det är riktigt störigt... :angry: