Jump to content
Jens Nilsson

En ny adoption!

Recommended Posts

I dag åkte jag för att hämta hem mitt nya adoptivbarn Sammy, en liten näpen typ som såg sin första ägare i April i år! :)

Ett stort tack till Cope som tipsade mig om denna! :wub:

1.Samyang 1:2.8/14mm

post-1074-0-81640800-1413020137_thumb.jpg

Den tidigare föräldern bor i Hammarby sjöstad intill Sickla kanal, och direkt efter ägarbytet så gick jag ner raskt för lite testbilder.

Det tar nog ett tag att lära sig att hantera den, som Mona sa så är det inte lätt att fokusera i en cropkamera men det blir nog någon råd vad det lider... :)

2.

post-1074-0-12601000-1413020140_thumb.jpg

3.

post-1074-0-70589000-1413020142_thumb.jpg

4.

post-1074-0-07836600-1413020145_thumb.jpg

5.

post-1074-0-50177100-1413020147_thumb.jpg

6.

post-1074-0-93607100-1413020149_thumb.jpg

7.

post-1074-0-30677300-1413020152_thumb.jpg

8.

post-1074-0-51975100-1413020154_thumb.jpg

Inga superbilder men potensial finns, det verkar väldigt skarpt när man väl får till skärpan! :)

Vad kul att du slog till. Och vilka bilder du har fått till  :thumbsup:  Jag är säker på att ni kommer bli bra vänner när ni har lärt känna varandra ordentligt :)

Meeen! Grattis!! Vilken överraskning du kommer med! Kul att du också blivit medlem i Sammyklubben :) Vilka skarpa bilder du fick till så där med en gång. Vilken bländare och avstånd har du haft?

Det tror jag också bara man lär sig fokusera! Jag har iaf väldigt svårt för det. Just nu kör jag på oändligt till allt :D

Meeen! Grattis!! Vilken överraskning du kommer med! Kul att du också blivit medlem i Sammyklubben :) Vilka skarpa bilder du fick till så där med en gång. Vilken bländare och avstånd har du haft?

Tack Mona, började skriva för en stund sen men blev avbruten så du hann emellan här... men jag är osäker men jag tror att jag hade bländare 8 och i vissa bilder fokuserade jag manuellt på en del av motivet och i andra körde jag på ca 1 meter. I några fall provade jag liveview men jag hade ju inget stativ så jag gjorde så gott jag kunde... :)

Minns inte nu men var det Rolf H som nämnde i din tråd att man kunde fokusera på o.83 m vid bländare 8 och då skulle i princip hela bilden bli skarp, jag försökte med nåt sånt. Sen kollade jag i en app att på en cropsensor så blir det ca 1.4 meter som gäller... :)

Vad menar du med att du fokuserade manuellt i vissa bilder? Det måste man ju på alla bilder. 0.83 ska jag lägga på minnet, det hade jag mitt nöt inte gjort. Är det i DOFmaster du kollat?

Du har iaf lyckat canonbra med skärpan i alla bilderna :)

Tack Mona, började skriva för en stund sen men blev avbruten så du hann emellan här... men jag är osäker men jag tror att jag hade bländare 8 och i vissa bilder fokuserade jag manuellt på en del av motivet och i andra körde jag på ca 1 meter. I några fall provade jag liveview men jag hade ju inget stativ så jag gjorde så gott jag kunde... :)

Minns inte nu men var det Rolf H som nämnde i din tråd att man kunde fokusera på o.83 m vid bländare 8 och då skulle i princip hela bilden bli skarp, jag försökte med nåt sånt. Sen kollade jag i en app att på en cropsensor så blir det ca 1.4 meter som gäller... :)

Den gluggen verkar att leverera riktigt bra.

Helt riktigt Jens hyperfokalavståndet skiljer sig lite mellan FF och Crop husen.

Vad menar du med att du fokuserade manuellt i vissa bilder? Det måste man ju på alla bilder. 0.83 ska jag lägga på minnet, det hade jag mitt nöt inte gjort. Är det i DOFmaster du kollat?

Du har iaf lyckat canonbra med skärpan i alla bilderna :)

Tror jag uttryckte mig lite otydligt, jag menade att jag fokuserade manuellt på valda delar i motivet, men det var inte lätt att se i sökaren var skärpan var. I bland testade jag även LV, men hade inget stativ så det blev som det blev!

Det var i Dagens bild och efter din senaste där som Hellman nämnde det om 0,83 meter. Han länkade där till dofmaster men det var inte den appen jag använde utan en annan som heter dof calc. Vet inte om den finns till Iphone, men jag gillar den bättre även om dom gör samma jobb. :)

Grattis :)

Alltid kul men nya familjemedlemmar dessutom ser det ut som att ni kommer trivas bra ihop.

Den gluggen verkar att leverera riktigt bra.

Helt riktigt Jens hyperfokalavståndet skiljer sig lite mellan FF och Crop husen.

Jo det blir fina bilder tror jag bara man sätter skärpan rätt! :)

Skärpedjupet är ju otroligt långt med en sån glugg, fotar man såna här bilder kan man ju i princip bara välja t ex bländare 8 och ställa avståndet på runt en meter så behöver man nästan inte tänka på fokuseringen nåt mer... :)

Lite OT: Det visade sig vara en ung duktig fotograf som dessutom var amerikan tror jag, eller engelsman, är lite osäker.. men det blev att snacka knackig engelska helt plötsligt. Och i min nervösa iver glömde jag fråga om kvittot,den ska vara köpt i April.

Mailade killen i går och han svarade att den var inköpt i Hongkong och han skulle försöka leta fram kvittot. Jag blir lite orolig att det kanske är en billig kopia men det känns ju ok i alla fall... Försökte googla på bilder på gluggen men hittar ingen som ser likadan ut vad det gäller text osv. Bjöd på en på tradera som skulle vara drygt ett år, men den står det EOS på men inte på min... Kan det vara så att det finns olika utföranden eller är det än oäkting?

Killen som sålde det kändes som en seriös fotograf och det känns konstigt att han skulle ha valt en oäkta vara på nåt sätt..

En länk till hans sida... :

http://www.liamwarton.com/

Att det skulle vara en kopia har jag jäkligt svårt att tro. Att det skulle finnas har jag aldrig hört tidigare....

Ja jäklar där vi ju det... :) så klart att det är en sån!:)

Tack Cope, jag letade febrilt i går men hittade inget, tänkte inte ens på såna objektiv... men det gör ju inget att det går bra filma med, även om jag aldrig gör det. Det går ju fota med i vilket fall ;)

Men det jag hittade var att till Nikon finns det olika versioner, en som har AE i beteckningen har tydligen stöd för elektriska signaler mellan glugg och kamera. Kanske nåt att ha i åtanke när du letar efter en sån Cope? :)

Denna är avsedd for stillbilder men här ser man inte heller om det står EOS. Dock är det ju en gulfärgad ring istället för en röd.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmCa

Hur ser din glugg ut, gul eller röd ring??

Min har en röd ring...

Min har en röd ring...

Då misstänker jag att det är den avsedd för film du har köpt. Den är ju dessutom några hundringar dyrare  än den andra. Vad det är som skiljer dom åt rent tekniskt har jag ingen aning om. Det går kanske att utläsa en del av länkarna i inläggen ovan???

Då misstänker jag att det är den avsedd för film du har köpt. Den är ju dessutom några hundringar dyrare än den andra. Vad det är som skiljer dom åt rent tekniskt har jag ingen aning om. Det går kanske att utläsa en del av länkarna i inläggen ovan???

ska lusläsa sen vid tillfälle, nu har vi annat att göra, tackar så länge...

Jag kollade lite snabbt på CP och egentligen är det nog skit samma vilken glugg man köper. Skillnaden är att din är bättre att filma med pga diverse ombyggnader :)