Jump to content
Jens Nilsson

Brännviddsfunderingar

Recommended Posts

Fortsätter i en ny tråd med mina funderingar i stället för att kapa Monas tråd... Nu känner jag ju att jag är ännu mer amatör än vad jag tyckt innan...

Då jag inte fick till någon länkning till Monas tråd citerar jag Rolfs inlägg:

"Nä det stämmer inte Jens, ditt 18 mm kitobjektiv är byggt för cropkameror det innebär bara att glasbitarna har lite mindre diameter för att endast täcka in den mindre sensor storleken.

brännvidden är fortfarande 18 mm och som du själv skriver det kan man inte ändra på. Men, du måste fortfarande räkna med cropfaktorn som din mindre sensor har.

Som ett exempel kan jag ta mitt Tokina 11 - 16 mm som är avsett för APSC sensorn och motsvarar då 16,5 - 24 mm men nu har detta objektivet så stora linser att jag kan använda det på FF husen

som ett fast 16 mm utan någon nämnvärd vinjettering men zoomar jag ut till 15 mm så börjar genast vinjettering och kantoskärpa uppträda.
"

Jag är med på din förklaring om ditt Tokina tror jag, men ändå inte. Om du monterar den gluggen på en ff, motsvarar då 11mm 16.5mm menar du..? Trodde att den skulle vara fortfarande 11mm men att man antingen får med betydligt mer i bilden eller bara svart runtom...

Om jag t ex tar mitt 300 f/4 som är avsett för ff på min cropkamera så blir ju utsnittet som om jag hade en 480mm på ff.  Men om jag i stället skulle ta mitt 55-250mm som är avsett för cropsensor och montera den på en ff ( vilket inte går på Canon går inte det men om det hade gått...) motsvarar då 250mm brännvidd i så fall 400mm menar du?  Där hänger inte jag med...

I min värld känns det som att om jag tar denna 14 mm samyang som är avsedd för ff och monterar på crop så kan jag väl omöjligt få mer vidvinkel än mitt 18mm som är avsedd för crop?  På en ff är det ju då 14 mm men på min blir det ju då motsvarande 22mm?  :confused0039: