Jump to content
Jens Nilsson

Brännviddsfunderingar

Recommended Posts

Fortsätter i en ny tråd med mina funderingar i stället för att kapa Monas tråd... Nu känner jag ju att jag är ännu mer amatör än vad jag tyckt innan...

Då jag inte fick till någon länkning till Monas tråd citerar jag Rolfs inlägg:

"Nä det stämmer inte Jens, ditt 18 mm kitobjektiv är byggt för cropkameror det innebär bara att glasbitarna har lite mindre diameter för att endast täcka in den mindre sensor storleken.

brännvidden är fortfarande 18 mm och som du själv skriver det kan man inte ändra på. Men, du måste fortfarande räkna med cropfaktorn som din mindre sensor har.

Som ett exempel kan jag ta mitt Tokina 11 - 16 mm som är avsett för APSC sensorn och motsvarar då 16,5 - 24 mm men nu har detta objektivet så stora linser att jag kan använda det på FF husen

som ett fast 16 mm utan någon nämnvärd vinjettering men zoomar jag ut till 15 mm så börjar genast vinjettering och kantoskärpa uppträda.
"

Jag är med på din förklaring om ditt Tokina tror jag, men ändå inte. Om du monterar den gluggen på en ff, motsvarar då 11mm 16.5mm menar du..? Trodde att den skulle vara fortfarande 11mm men att man antingen får med betydligt mer i bilden eller bara svart runtom...

Om jag t ex tar mitt 300 f/4 som är avsett för ff på min cropkamera så blir ju utsnittet som om jag hade en 480mm på ff.  Men om jag i stället skulle ta mitt 55-250mm som är avsett för cropsensor och montera den på en ff ( vilket inte går på Canon går inte det men om det hade gått...) motsvarar då 250mm brännvidd i så fall 400mm menar du?  Där hänger inte jag med...

I min värld känns det som att om jag tar denna 14 mm samyang som är avsedd för ff och monterar på crop så kan jag väl omöjligt få mer vidvinkel än mitt 18mm som är avsedd för crop?  På en ff är det ju då 14 mm men på min blir det ju då motsvarande 22mm?  :confused0039:

Blir mer och mer övertygad om att jag satsat på fel hobby, lär mig ju aldrig det som egentligen borde vara så uppenbart... :angry:

Om jag t ex tar mitt 300 f/4 som är avsett för ff på min cropkamera så blir ju utsnittet som om jag hade en 480mm på ff.  Men om jag i stället skulle ta mitt 55-250mm som är avsett för cropsensor och montera den på en ff ( vilket inte går på Canon går inte det men om det hade gått...) motsvarar då 250mm brännvidd i så fall 400mm menar du?  Där hänger inte jag med...

I min värld känns det som att om jag tar denna 14 mm samyang som är avsedd för ff och monterar på crop så kan jag väl omöjligt få mer vidvinkel än mitt 18mm som är avsedd för crop?  På en ff är det ju då 14 mm men på min blir det ju då motsvarande 22mm?  :confused0039:

Jag hade det också jobbigt med dessa olika brännviddsförlängningar och annat som rörde till det i skallen. Det tog sin tid innan jag fattade.

För att göra det enklare så tänk så här. Brännvidden i mm ÄR brännvidd i mm. Däremot så tillkommer det en brännviddsförlängning på cropkameror oavsett om gluggen är avsedd för crop eller FF.

Ditt exempel ovan angående zoomen på 55-250mm. Hade den passat på en FF så hade brännviddsförlängningen varit 0 men på en crop får du en brännviddsförlängning vilket  ger ett utsnitt som motsvarar en  88-400 glugg på FF.

Detta sker alltså trots att gluggen är avsedd för cropkameror.

Dvs, alla gluggar oavsett om dom är avsedda för FF eller crop får alltid räknas om så fort du monterar dom på en cropkamera. Du får alltså alltid en brännviddsförlängning på cropkameror.

Och egentligen tycker jag att man inte behöver bry sig. Det viktiga är att man får det utsnitt man vill ha. Men har man ett crophus får man gå längre ner i brännviddsmillimeter pga brännviddsförlängningen.

Dvs, vill jag ha ett utsnitt som motsvarar 16mm på en FF måste jag gå ner på 11mm på ett  crophus i stora drag.

Jag trodde ju att jag fattat... Men jag vet inte om jag kan beskriva det jag inte fattar.  I Rolf H:s  fall med Tokinan så säger han att 11-16mm  som är avsedd för crop blir motsvarande  16,5-24mm på ff. Det kan jag förstå.

Citerar Rolfs första svar:

"Jens då måste även räkna med cropfaktorn på ditt 18mm objektiv som då motsvarar 27mm på en kamera med cropsensor."

Det jag tänker på är att för mig är ju inte det intressanta vad 18mm blir på en ff, det förstår jag blir runt 27mm. Utan jag undrar hur utsnittet blir om jag använder ett 14mm objektiv avsett för ff på min cropkamera?  Enligt vad jag förstår så är det där cropfaktorn blir intressant och har inte jag fattat helt fel så blir då utsnittet ungefär som om jag hade en 22mm glugg på en ff? Visst det kanske blir lite mer vidvinkel än med 18mm, men det bästa vore väl  då att använda 11mm på min kamera, då bör det väl bli ungefär som 14 mm på ff?

Och egentligen tycker jag att man inte behöver bry sig. Det viktiga är att man får det utsnitt man vill ha. Men har man ett crophus får man gå längre ner i brännviddsmillimeter pga brännviddsförlängningen.

Dvs, vill jag ha ett utsnitt som motsvarar 16mm på en FF måste jag gå ner på 11mm på ett  crophus i stora drag.

Nä normalt bryr jag mig inte heller, men jag skulle gärrna ha ett vidvinkelobjektiv till bl a stjärnhimlen, men en 14mm glugg avsedd för ff kanske inte är det bästa då,  inbillar mig att det inte blir så stor skillnad mot mina 18mm. En 11mm glugg vore väl bättre. Men vill inte förhasta mig då avsikten är att byta till ff så småningom.. :)

Nu svarade jag på inlägget ang detta i den andra tråden, såg inte denna!

För att reda ut detta så kan jag ta ett par bilder med dotterns 550D + Samyang och kit 18-135, bara för att vi ska se och förstå hur det hela hänger ihop :)

Det vore ju snällt Mona.. :)  Är tydligen trögare än jag tidigare trott, men tror att jag greppat det nu. Men lite bildförklaring vore ju intressant ändå. om du har tid och lust förstås!

Jag trodde ju att jag fattat... Men jag vet inte om jag kan beskriva det jag inte fattar.  I Rolf H:s  fall med Tokinan så säger han att 11-16mm  som är avsedd för crop blir motsvarande  16,5-24mm på ff. Det kan jag förstå.

Citerar Rolfs första svar:

"Jens då måste även räkna med cropfaktorn på ditt 18mm objektiv som då motsvarar 27mm på en kamera med cropsensor."

Det jag tänker på är att för mig är ju inte det intressanta vad 18mm blir på en ff, det förstår jag blir runt 27mm. Utan jag undrar hur utsnittet blir om jag använder ett 14mm objektiv avsett för ff på min cropkamera?  Enligt vad jag förstår så är det där cropfaktorn blir intressant och har inte jag fattat helt fel så blir då utsnittet ungefär som om jag hade en 22mm glugg på en ff? Visst det kanske blir lite mer vidvinkel än med 18mm, men det bästa vore väl  då att använda 11mm på min kamera, då bör det väl bli ungefär som 14 mm på ff?

Precis, 14mm på en FF motsvarar ett utsnitt på 22,4mm på en Canon vilket är vidare än din kitglugg som ger dig 27mm.

Och lika rätt är ditt sätt att tänka angående 11mm på ett crophus som i Canons fall ger 17,6mm. Det blir ju iofs inte riktigt lika 14mm på FF :)

Nä normalt bryr jag mig inte heller, men jag skulle gärrna ha ett vidvinkelobjektiv till bl a stjärnhimlen, men en 14mm glugg avsedd för ff kanske inte är det bästa då,  inbillar mig att det inte blir så stor skillnad mot mina 18mm. En 11mm glugg vore väl bättre. Men vill inte förhasta mig då avsikten är att byta till ff så småningom.. :)

Jag håller med dig. Du måste nog ner på minst 11mm på ett crophus om du vill åt stjärnhimlen. Jag vet inte hur det blir om man går ner på 8mm, det kanske är ännu bättre?? :)

Precis, 14mm på en FF motsvarar ett utsnitt på 22,4mm på en Canon vilket är vidare än din kitglugg som ger dig 27mm.

Och lika rätt är ditt sätt att tänka angående 11mm på ett crophus som i Canons fall ger 17,6mm. Det blir ju iofs inte riktigt lika 14mm på FF :)

Det är sant, jag gjorde bara en snabb uppskattning i mitt huvud, vilket inte är konstruerat för att räkna med... :D

Bilder är bra! Ska ta några så snart jag kan :)

Perfekt! :)

Jag håller med dig. Du måste nog ner på minst 11mm på ett crophus om du vill åt stjärnhimlen. Jag vet inte hur det blir om man går ner på 8mm, det kanske är ännu bättre?? :)

Har ingen aning, 8mm kanske är bättre, men är man inte inne på fish-eye linjen då...?

Det är sant, jag gjorde bara en snabb uppskattning i mitt huvud, vilket inte är konstruerat för att räkna med... :D

Hehe, det är inte mitt heller. Som väl är finns det miniräknare i windows :)

Har ingen aning, 8mm kanske är bättre, men är man inte inne på fish-eye linjen då...?

Jo, det är man. Och jag har noll erfarenhet av fiskögon. Men är du intresserad så kan du söka på tex Samyang 8mm på flickr så får du upp bilder tagna med den gluggen. Så gjorde jag med deras 14mm och det var det resultatet jag fick fram som stod till grund för att skriva upp den gluggen på önskelistan :)

Den är då avsedd för att användas på ett FF hus...

Jo det är nog 14 mm som känns mest aktuellt, även om det lär dröja ett tag. Fish eye är lite för extremt för min del, det tilltalar mig inte förutom i vissa fall, man har ju sett en del häftiga bilder, men är själv inte lockad av det. Så den dagen det blir en sån investering så ligger nog en 14mm närmast till hands.. :)

Rätt tänkt! Fisheye blir väl inte äkta på en crop heller då, men bättre att satsa på 14mm.

Jo det blir nog så. Frågan är bara när, har ju i tankarna att jag vill ha en ff-kamera och ett 70-200-objektiv och en normal till ff, ev en 24-70.... Så gud vet hur jag ska få pengar till allt detta, det kommer att ta tid... :mellow: 

Samtidigt denna årstid är ju stjärnhimlen lockande... :huh:

Jo det blir nog så. Frågan är bara när, har ju i tankarna att jag vill ha en ff-kamera och ett 70-200-objektiv och en normal till ff, ev en 24-70.... Så gud vet hur jag ska få pengar till allt detta, det kommer att ta tid... :mellow:

Samtidigt denna årstid är ju stjärnhimlen lockande... :huh:

Lösningen på problemet heter Finax eller SMS-lån :confused0006:

Problemet med stjärnhimlen blir iaf löst. Övriga problem får man lösa allt eftersom :D

Du fattade nog lite fel Jens det jag försökte förklara är att utsnittet från ett t.ex ett 14 mm glugg blir just 14 mm på ett FF-hus, men monterar 14 mm gluggen på crophuset kommer utsnittet att motsvara en 21 mm glugg på ett FF-hus.

Du fattade nog lite fel Jens det jag försökte förklara är att utsnittet från ett t.ex ett 14 mm glugg blir just 14 mm på ett FF-hus, men monterar 14 mm gluggen på crophuset kommer utsnittet att motsvara en 21 mm glugg på ett FF-hus.

Jo jag har förstått det nu Rolf, hade otur när jag tänkte innan.. jag fick det till att 22mm blev mer brännvidd än mina 18, men fattade först inte att man skulle räkna om den brännvidden också för att kunna jämföra. :)

Kom att tänka på den här objektivsimulatorn hos Nikon där man kan jämföra objektiv och hus.

http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/index.htm#

FX = FF, DX = Crop, CX = Nikons kompakta system.

Ska kolla den sidan sen Rolf, nu vankas det middag med vänner! :) Tack så länge! :)