Jump to content
Jens Nilsson

Alla är fotografer

Recommended Posts

Jag tittade! Och jag måste säga att det var ett bra program. Lärorikt. Hoppas alla, speciellt pro-fotografer tar till sig av budskapet. Själv tänkte jag börja redan i morgon! Ska ta lite bilder på en väninna, och nu fick jag lite nya idéer efter programmet.

Jag tycker också att det var intressant. Med en gnutta humor i lagom portion också förstås... Jag fotar ju i princip aldrig  porträtt, annat än ungarna och mina syskonbarn emellanåt, men att ha genustänket i bakhuvudet skadar väl aldrig.. :)

Det här låter spännande. Då har dom ett lite annorlunda upplägg av programmet nu då som gör det mer intressant om jag har fattat rätt??

Ja jag tycker det,åtminstone första avsnittet. Dom hade fått kritik i förra serien angående genustänket och ville ställa det tillrätta. Sen får vi se hur resten av serien blir,men det blir nog bra! :)

Kul om det har fått ett lite annorlunda upplägg och att det förhoppningsvis håller sig så genom hela serien. Jag ska dock inte ropa hej ännu då jag inte har sett programmet ännu. Men det bådar iaf gott :)

Ska se om jag hinner med det imorgon förmiddag :)

Tror att det är så man får se på det Rolf, det är ju ingen direkt utbildningsserie eller nåt åt det hållet. Man får ta det som det är. Det är en kul grej tycker jag, men det är klart man bör väl även gilla personligheterna i programmet annars blir det nog inget vidare.

Har kollat nu och det är ju bra att dom har tagit till sig av kritiken från förra säsongen men jag kan nog säga redan nu att jag inte kommer att följa den här omgången heller.

... jag inte kommer att följa den här omgången heller.

Inte behöver du avstå att titta. Be en vuxen sitta med dig i tv-soffan så skall du se att det känns tryggare. Dessutom kan den vuxne förklara om det är något du inte förstår.  :D  :D  :D  :D

Handen på hjärtat nu! Hur många av er har någonsin tänkt på genusperspektivet vid en porträttfotografering? Tycker det var otroligt bra, och t om befriande att detta äntligen togs upp. Reklamfotografer har ett väldigt stort ansvar. Alla blir påverkade på ena eller andra sättet av bilder. Inte minst ungdomar. Vår lilla skara i detta lilla forum som inte sysslar med reklam behöver kanske inte tänka fullt så mycket på genusperspektivet, men det skadar inte heller att ha det i bakhuvudet. Att tänka till lite är bra för kreativiteten!

Som svar på Monas fråga så har jag aldrig tänkt på det :)

Nu har jag sett programmet och iaf just detta program tyckte jag var lärorikt. En tanke som slog mig är att jag gillar bilder där te x tjejer är tilltuffade och dominanta. Dock har jag jäkligt svårt för när det är en kille är åt det alltför mjuka hållet. Det blir bara så fel i min skalle, upptäckte jag idag :)

Ta Schyfferts bild som exempel. Tjejens pose och uttryck gillas skarpt men killens mjuka bebisliknande pose blir helt fel hos mig. Det funkar bara inte.

Där är jag böjd att hålla med dig Cope. Men en av anledningarna för min del är nog delvis att just den manliga modellen är ju stereotypen för modeller, nämligen ordentligt muskulös. Det blir på nåt sätt konstigt tycker jag. Men det beror säkert på att vi är vana att det ska vara just på det sätt som det brukar, vi har det inpräntat i huvudena att mannen ska vara på muskulös och vältränad och lite hård.

Men det är kanske nåt man bör ha i åtanke ändå, det borde ju inte behöva vara så riktigt jämt kanske...  Jag är definitivt för jämställdhet, men hur som helst finns det skillnader på vissa områden, och utstrålning på bild är ett område där jag känner att man kan jobba lite med genustänket, men för min egen del tycker jag inte att man ska överdriva heller.  Schyfferts bild blev kanske lite väl överdriven, men man förstår åtminstone budskapet. 

Hur som helst när jag ser ett porträtt så tycker jag att oavsett i vilket sammanhang bilden är tagen i, så vill jag ändå att det ska vara rätt tydligt att en man är en man och en kvinna en kvinna. Ingen "Hen".  Men att göra det lite mindre tydligt med ett genustänk i bakhuvudet kan nog vara på sin plats i ändå i rimlig skala.

Tanken är ju inte att ta bort kvinnligt och manligt utan att fundera över vilket budskap man förmedlar. Bilder på kvinnor är alltför ofta undergivna och med sexistiska drag, medan män är överlägsna och dominanta. Detta har retat mig ända sedan tonåren. Det är verkligen dags att ändra på detta. Det finns orsak till att så många unga drabbas av ätstörningar. Reklambranschen har ett enormt ansvar här, och jag skulle faktiskt vilja dra det så långt att säga att i de flesta fall är skyldiga till att så många unga mår dåligt. Det som visas på reklampelare, i tidningar, på nätet, i tv mm är trendsättande, och det är den trenden som måste ändras.

Jag tycker inte alla är fotografer, men alla tar bilder.

Inte behöver du avstå att titta. Be en vuxen sitta med dig i tv-soffan så skall du se att det känns tryggare. Dessutom kan den vuxne förklara om det är något du inte förstår.  :D  :D  :D  :D

:bleh:  :bleh:  :bleh: