Jump to content
Mona

Hjälp att flytta LR katalogen

Recommended Posts

Är det den katalogen som innehåller dina redigeringar??

Mina såna kataloger ligger i varje mapp som jag har redigerat bilder i. Är det inte så i LR?

Jag vet inte hur jag ska förklara det här problemet... Något stjäl plats på min C disk, och jag tror det är alla nya bilder jag sparar från LR, trots att jag väljer en mapp på D disken. Alla bilderna lägger sig som du säger i en mapp där jag valt att lägga dem. Redigerar jag dem i LR så blir det dubbla bilder... alltså tar det dubbelt så stor plats. Det blir en oredigerad och en redigerad version. Bara det är irriterande. Det går inte att skriva över originalet trots att man kan återgå till den ursprungliga oredigerad versionen i kopian. Men det är inte det som är problemet nu, utan att få klarhet i varför utrymmet på C försvinner trots att jag aldrig väljer att sparar något där, eller installerar något där längre.

En gång när jag fick lite panik så jag raderade några mappar inifrån LR, och vips fick jag mera plats på C. Bilderna försvann inte från D disken utan bara från LR. Jag fattar inte hur allt detta hänger ihop. På ett annat forum fick jag veta att man kan flytta katalogen så att sökvägen ändras. Det är just detta jag inte kan för jag hittar ingen katalog i utforskaren.

Detta blev nog rörigt att förstå, jag förstår det inte ens själv :D

Tack Mathias för hjälpen :) Äntligen någon som visste hur man skulle göra :thumbsup: Nu såg jag att katalogen ligger under Mina bilder. Där hade jag inte en tanke på att den kunde ligga. Jag letade bara under Adobe-mappen i utforskaren. Nu har jag flyttat katalogen, får se nu om bilderna i fortsättningen lägger sig automatiskt på den nya platsen, vilket en del påstår. Ser att din katalog ligger i Droboxen. Har du lagt den där själv?

Ja det är medvetet!!

Har den där för att jag har Lightroom installerat på två datorer, då kan jag köra med samma lightroomkatalog på bägge datorerna!

Bilderna ligger på nätverkslagring som jag då har tillgång till från båda datorerna.

Hmm...

Det här var intressant.

Jag har sedan jag installerade Lightroom första gången haft katalogen på min d disk.

Gick in och kollade nu när jag såg den här tråden och upptäckte att katalogmappen var tom???

Kollade sedan i mina bilder och mycket riktigt så låg katalogen där av någon anledning.

Börjar misstänka att Lightroom flyttat katalogen själv utan att fråga mig vid senaste uppdateringen som kom för ett tag sedan för jag är helt säker att den låg där den skulle vara innan uppdateringen.

Tänk på att du måste öppna katalogfilen från den nya platsen en gång efter att du flyttat den så lightroom vet var den är

Kopiera eller flytta en katalog
Viktigt! Innan du kopierar eller flyttar en katalog och förhandsvisningsfiler bör du säkerhetskopiera dem.
  1. Leta rätt på den mapp som innehåller katalogen och förhandsvisningsfilerna. Välj Redigera > Kataloginställningar (Windows) respektive Lightroom > Kataloginställningar (Mac OS).
  2. Klicka på Visa i området Information i panelen Allmänt om du vill gå till katalogen i Utforskaren (Windows) respektive Finder (Mac OS).
  3. Kopiera eller flytta filen catalog.lrcat och Previews.lrdata till den nya platsen.
  4. (Valfritt) Kopiera eller flytta dina fotofiler till den nya platsen.
  5. Öppna .lrcat-filen på den nya platsen i Lightroom genom att dubbelklicka på den.
  6. (Valfritt) Om det inte går att hitta mappar eller foton i den kopierade eller flyttade katalogen i Lightroom visas ett frågetecken bredvid mappnamn i panelen Mappar eller bredvid miniatyrbilder i stödrastervyn. Om du vill återställa mapplänkar höger- (Windows) respektive Ctrl-klickar (Mac OS) du på en mapp med en frågeteckenikon och väljer Sök efter saknade mappar. Mer information om hur du länkar om enskilda foton finns i Leta efter saknade foton.

saxat från http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WSBED0E080-63AF-4ba4-ACCF-EC48C4F92D6D.html#WSDA0DB5FB-4AD0-4884-B0F2-CC04302283F1 förvisso gäller det här Lightroom 4 men det är nog ungefär samma på lr5

Oj... nu verkar det som jag varit för snabb att flytta. Jag säkerhetskopierade inte, hur man nu gör det.... Detta får jag fördjupa mig i när jag har mer tid än just nu.

Konstigt med din katalog Tedh.. LR blir jag inte klok på hur det fungerar i filsystemet, men redigera i det kan jag!!

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte texten helt i Tedhs inlägg. Var hittar man nedanstående flikar??

"2 Klicka på Visa i området Information i panelen Allmänt om du vill gå till katalogen i Utforskaren (Windows).."

Säkerhetskopiera innan är nog inget måste (jag gjorde det inte) men det finns ju alltid en lite risk för ett strömavbrott eller ett datorhaveri under flytten så det är nog bara en extra säkerhet.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte texten helt i Tedhs inlägg. Var hittar man nedanstående flikar??

"2 Klicka på Visa i området Information i panelen Allmänt om du vill gå till katalogen i Utforskaren (Windows).."

Inte en aning vad dom menar har inte läst så noga själv innan jag saxade texten men den är som jag sa till LR4 om det kan ha någon betydelse vet jag dock inte.

Det är nog ett måste, tror jag... Jag fick sätta tillbaka en av katalogerna för LR hittade inga av de 444 bilderna. Men det hjälpte inte att göra det, dom kommer inte fram i LR igen. Alltså, allt är en enda röra med dessa kataloger nu. Blodtrycket steg rejält kan jag säga :evilgrin0007:

Vill man inte så finns det ingen anledning att fördjupa sig i texten när jag flyttade min katalog så tog jag bara hela katalogmappen och la den där den skulle vara sedan öppnade jag katalogfilen och genast så visste LR var katalogen fanns någonstans :)

Det är nog ett måste, tror jag... Jag fick sätta tillbaka en av katalogerna för LR hittade inga av de 444 bilderna. Men det hjälpte inte att göra det, dom kommer inte fram i LR igen. Alltså, allt är en enda röra med dessa kataloger nu. Blodtrycket steg rejält kan jag säga :evilgrin0007:

Testa att dubbelklicka på katalogfilen efter att du flyttat mappen

Jag importerad bilderna från menyn så kom dom fram. Men nu vill jag ändra sökvägen så LR hittar platsen där jag tänker lägga katalogen, så LR själv automatiskt lägger dem där. Svaret finns i din text, så jag får försöka fatta den vid ett senare tillfälle när jag har tid.

Hehe, gör du det så ska Lightroom öppnas och spara den nya platsen som du har katalogen på vilket du kan se om du går in och tittar som Mathias visar

Min katalog ligger på en plats som jag själv har lagt den på men om du gjorde enligt mathias beskrivning så hade du väl katalogen i bilder?

Du tar helt enkelt hela den mappen (inte bilder men mappen som heter lightroom katalog) och flyttar den till var du nu vill ha den och dubbelklickar på filen lightroom katalog som ligger i den mappen och vips så vet lightroom var du har flyttat katalogen :)

Edit: kommer gärna och hälsar på om jag skulle ha vägarna förbi men det verkar som att ditt problem behöver lösas innan nästa sekel :D

Nu börjar jag fundera på om vi menar samma sak :confused0006: efter som du sa att din c disk börjar bli full.

Hur gör du när du tömmer kameran?

Så här gör jag för att spara på min c disk:

Först så tömmer jag kameran till en mapp oftast döpt till dagens datum på min d disk

Sedan en snabb genomgång med windows fotovisare och radering av misslyckade bilder

Efter det så flyttas den mappen till en annan mapp som mina råfiler sparas i

När det är klart så öppnar jag Lightroom och importerar bilderna till dito för en mer ingående kontroll och redigering

De bilder som ska vara tillgängliga i familjens gemensamma fotoalbum i nätverket konverteras till jpeg och sparas i en speciell mapp som delas i nätverket via dlna tror jag det heter.

Ska bilderna läggas upp på nätet så har jag en speciell mapp för det också

Allt detta sker på min d disk som i sin tur automatiskt synkar med min nas för dubbel säkerhet och delning så inte en enda gång sparas en bild på c disken den har jag dedikerad för windows och div program.

Utöver detta så har jag även automatisk säkerhetskopiering av mina jpeg bilder till en molnlagring så även om huset skulle brinna ner så har jag kvar familjebilderna.

Lightroom katalogen som jag försöker förklara hur du ska flytta är inte speciellt stor så den borde inte vålla några bekymmer med utrymmet om allt är rätt bilderna flyttas aldrig från ursprungsplatsen utan Lightroom kommer ihåg hur du redigerat genom att spara informationen från redigeringen i katalogfilen om jag har förstått det hela rätt.

Nu har jag flyttat katalogen efter dina anvisningar plus att jag läste instruktionerna i ditt tidigare inlägg. Öppnade sedan en bild och redigerad och sparade. Stängde LR och öppnade igen. Mappen (katalogen) går inte att hitta. Alla inställningar i redigeringen försvann. Jag ger upp på detta. Ska avinstallera hela klabbet och installera LR på D direkt, men risken är väl att katalogen lägger sig på C och "mina bilder" per automatik. Jag vet inte...

Bless this mess....