Jump to content

Recommended Posts

Häromdagen fick jag nys om ett högt och ganska okänt vattenfall några km norr om Kungälv. Naturligtvis var jag tvungen att åka dit då jag varit på jakt efter vattenfall en längre tid i närområdet. Det var lite detektivarbete innan jag till slut hittade dit, och framförallt hittade den igenvuxna pyttelilla stigen fram till fallet.

Fallet ligger i kanten på en stor golfbana som man måste köra igenom. Jag fick också tips om hur man kunde komma till toppen av fallet, så jag traskade iväg på en liten stig uppför berget. Detta var innan jag hittat den oansenliga stigen till foten av fallet. Väl halvvägs upp så fick jag se färska spår av älg. Då bestämde jag mig att snabbt traska ner igen. Hade ingen lust att möta Helge ensam där i skogen. Jag kommer att gå dit igen, men nästa gång med sällskap. Man ska inte gå i okända skogar ensam.

När jag väl hittat ingången till fallets fot, så möttes jag av en rejäl dusch! Vattenflödena är enormt höga nu, och det påverkade också vattenmängden i fallet. Tyvärr kunde jag inte gå ända fram till kanten på den å som fallet rinner ner i, då hade jag blivit totalt genomblöt. Kameran är inte heller i behov av att duscha! Berget som fallet ligger på heter Örnekulan.

Så summan av kardemumma blev inte de bilder jag hade hoppats på, så jag fick försöka hitta andra motiv i den lilla omgivning som fanns.

1. Där borta i kanten på golfbanan ligger det!

post-821-0-37460700-1408648623_thumb.jpg

2. Här gick man in!

post-821-0-46947000-1408649748_thumb.jpg

3. En stor gammal brunn. Undrar när den användes...

post-821-0-96120200-1408650004_thumb.jpg

4. Tyvärr kunde jag inte ta bild på hela fallet så jag kröp in åt sidan under ett nedfallet träd för att få skydd från vattnet och fick en liten dokumentär bild av övre delen. Det fick bli en HDR av tre handhållna exponeringar eftersom det var ganska mörkt.

post-821-0-54744600-1408648798_thumb.jpg

5. HDR även denna på lite av nedre delen.

post-821-0-38739400-1408649893_thumb.jpg

Inte mycket mer jag kunde göra den här gången, så jag utforskade den lilla platsen på andra motiv.

6. Det var bra fart på vattnet i Vallerån, som för övrigt är rik på havsöring.

post-821-0-73528600-1408648954_thumb.jpg

7.

post-821-0-25121700-1408649021_thumb.jpg

8. Det här naturreservatet har svampar som bara finns på två andra ställen i Sverige, detta var nog inte några av dem!

post-821-0-23706700-1408649103_thumb.jpg

Det var allt för denna gången, men det kommer garanterat att komma fler bilder från fallet och dess omgivningar! Fallet är förresten 38m högt.

Tack Jens! Regnskog skulle man absolut kunna kalla detta för så mycket som det "regnade" från fallet! Tyvärr syns det inte på bilderna hur blött det var i luften där inne i skogen.

Du är välkommen tillbaka :)

Ja nu ser man ju betydligt bättre än i mobilen, och jag vidhåller att det var väldigt fina bilder. Ett maffigt ställe, och jag har för mig att jag läste om det nyligen under sommaren. Grönt och frodigt verkar det som, och min favorit blir även för mig bild 7, men även 8 sticker ut. Resterande hamnar således på delad tredje plats om jag ska rangordna. Mycket fint!! :)

Mycket vackert Mona. Instämmer med dom övriga att man får regnskogskänsla :)

Det verkar vara en spännande plats. Dit måste du återvända och fortsätta din expedition för det här vill jag se mer av. Fallet verkar vara riktigt mäktigt och är i precis min smak. Som favorit får jag efter mycket velande lägga på bild 6. Jag gillar det kompet och farten i vattnet :wub:

Tack mina vänner för era gillande kommentarer :)

Jo Conny, jag kommer att åka dit snart igen, kanske redan på söndag om det inte regnar! Då ska jag åka tidigare, den här gången blev det lite väl sent på em och det hann bli lite för mörkt, men jag var nyfiken och kunde inte vänta!

Tack så mycket allihop :) Jag var faktiskt där i regnskogen en heldag i går, och det kändes helt otroligt att hitta en sån vacker plats med så mycket orörd natur nära en storstad. Nästan som att vinna på lotteri! Den här platsen blev snabbt en favoritplats att återvända till om och om igen! Bilder från gårdagen kommer så småningom i annan tråd :)