Jump to content
Mona

Lite blandade kvällsbilder från Store Udd

Recommended Posts

Som ni såg i HDR tråden så var jag nere vid ett av mina små favoritställen igår. På minneskortet blev det lite blandad kompott.

1. Skyline av Björlanda Kile, norra Europas största småbåtshamn med 2400 platser. Resterna av stenpirarna skvallrar om att här fanns bryggor innan stormen -69 tog dem med sig. Många hittades långt upp på land.

post-821-0-43832800-1402436109_thumb.jpg

2. Detta är en HDR av 7 bilder, men eftersom den faktiskt var snarlik en av bilderna med en enda exponering så fick den häng med här. Att använda 7 bilder var ett experiment.

post-821-0-86341100-1402436546_thumb.jpg

3. Sent omsider så infann sig den eldiga himlen.

post-821-0-00150800-1402436308_thumb.jpg

4.

post-821-0-59670900-1402436578_thumb.jpg

5. Den uttjatade bryggan.... med måne :D

post-821-0-32652000-1402436626_thumb.jpg

Finta bilder och bra fotat som vanligt Mona. Det börjat nästan börjar tjatigt att svara i dina trådar!  :P

Tvåan och fyran vinner mitt hjärta.  :wub:

Ja, det var värst vilken tjôtgubbe du är :D :D :D Men sånt tjat blir man glad av! Tack Rolf :)

En härlig tråd från en härlig plats. Fyran kniper gunsten om mitt hjärta, underbart vacker med sina grässtrå som förgrund :wub:  :wub:

Hack i häl kommer tvåan på en mycket god andra plats....

För övrigt är det synd att dom har lagt till sina båtar till den fina gamla bryggan. Den gör sig bäst ensam i bild... :)

Fem väldigt vackra bilder där "HDR-bilden" får en extra stjärna i kanten och till "brygg-bilden" delar jag idag ut två stjärnor. :)

Finfin serie, där fyran obönhörligen kniper första platsen, och jag är osäker men andra platsen får delas mellan tvåan och femman. Men alla var väldigt trevliga, gillar utsnittet i den första. :)

Den stormen du nämnde måste har varit rejäl, har dock aldrig hört talas om den, föddes december det året, så jag minns inte mycket från den tiden :D

Tack så mycket allihop :)

Jens, i 1 & 4 valde jag formatet 16:9, tyckte det passade bra till dessa bilderna. Jag har kommit att gilla det formatet väldigt mycket till landskapsbilder.

Conny, det gräset tror jag du också har på bild ;)

Tänkte faktiskt inte på att det var samma format i fyran som i ettan, men det är det ju faktiskt, ser det nu när du nämnde det. :)  Men du har helt rätt i att det passar perfekt för landskapsbilder! :)

Conny, det gräset tror jag du också har på bild ;)

Inte konstigt att jag tyckte det var snyggt :D

Är jag lite allvarlig så tror jag nog du har rätt. Jag tog en hel del bilder på gräset i förgrunden :)

Vilken serie :wub:

Jag håller tre och fyra som vinnare och resterande bilder som värdiga tvåor :)

Den stormen du nämnde måste har varit rejäl, har dock aldrig hört talas om den, föddes december det året, så jag minns inte mycket från den tiden :D

Stormen Ada var en av de värsta stormarna i mannaminne, Göteborg drabbades särskilt hårt. Jag gick nog i 7:e klass, och vi fick inte gå hem utan var tvungna att vänta tills någon kom och hämtade. Tak ven i luften, panncentralens skorsten gick av på mitten mm mm. Den dagen kommer jag aldrig att glömma. Läs mer här:

http://ndb.msb.se/ViewCase.aspx?id=70&l=SV&xMax=781909.5284000002&xMin=245118.2167999996&yMax=6691786.715399999&yMin=6111275.669500001

Jo jag läste det där, nyfiken som jag är så googlade jag på det, och det verkar ha varit nåt i hästväg. Det var ju tydligen en ordentlig storm någon månad senare också, kommer inte ihåg namnet på den men den var väl inte riktigt lika kraftig men den hösten kallades för stormhösten läste jag nånstans. Förstår att det måste ha varit en upplevelse utan dess like...

Jo, Ada var ordentligt upprörd den dagen! Tror ingen göteborgare kommer att glömma det.