Jump to content

Recommended Posts

Jag kände att även jag ville prova att göra lite HDR, det är ett bra tag sen sist nu och jag har bara gjort en handfull...

Så sagt och gjort, åkte ut lite snabbt för att ta några bilder. Men jag var inte hundra på kamerainställningarna, och spakdragning sen i Photmatix har jag ingen koll på heller, så detta blev resultatet. Har en hel del att träna på, både redigering och motivval, ett träd var kanske inte så lysande.. :huh:

Eller det blev lysande i solskenet från aftonsolen.. :P:D

1.

post-1074-0-79439000-1399316325_thumb.jpg

2.

post-1074-0-79836500-1399316328_thumb.jpg

Jag är som bekant ganska restriktiv i mitt förhållande till HDR. Men du har i verkligen fått till det på ett bra sätt, särskilt faller mig första bilden i smaken.

Snyggt Jens....

Jag tycker båda två är fina, var och en på sitt sätt. Bild ett är vacker s a s med bl a sin blåa himmel. I bild 2 gillar jag vad du har plockat fram ur det gamla husets stockar. Mycket snyggt...

Hade jag fått önska så hade jag gärna sett en himmel i bild 2 som hade liknat den i bild 1. Men som brukligt så kan man inte få allt alla gånger. Det har jag bittert fått erfara många gånger :)

Hur som helst så är det snyggt spakat. Det är bara att köra på, det har klarar du galant....

Tack ska ni ha mina herrar:) Tycker att det är svårt att veta vad som är lagom när man spakar i en HDR, antingen blir det för mycket åt något håll eller för lite. Sen har jag problem med att välja lämpligt motiv, detta var bara vilda chansningar, särskilt den på träden. Och att himlarna blev lite olika beror nog delvis på spakningen, men även på att det hunnit bli lite mer molnigt i den andra bilden.

Men osäker är jag, så jag ska nog försöka öva lite på detta! :)

Jag säger bara TVÅAN! Båda är bra, men den är bäst! Gammalt trä och HDR är en förträfflig kombination. Bra jobbat bakom spakarna. Jag vill se mer HDR i forumet!

Tack Mona! :)  Jag ska försöka ta mig i kragen och ge mig in i HDR-världen, har bara testat en par gånger och det är kul, men jag har inte riktigt kläm på det än känner jag. Behöver träna på det, och jag är den typen som kan gilla både överdrivna HDR och lite mer naturligt spakade, allt beroende på motiv. Men det är där jag har ett av problemen, det gäller att hitta ett bra sådant också.. :)

Men från mig kommer det nog fler vad det lider... ;)  :)

Testade i kväll igen, nu med samma lilla hus men från andra sidan...

1.Först ut är en variant jag gjorde i PS, i HDR-funktionen. Försökte spaka så gott jag kunde...

post-1074-0-62198700-1399482740_thumb.jpg

2.Denna bild blev till i Photomatix, utan att ha passerat ACR, alltså som obehandlade RAW-filer...

post-1074-0-08054500-1399482742_thumb.jpg

3.Här har jag redigerat något i ACR, och sen in i Photomatix. Har spakat här också efter bästa förmåga, och det blev lite olika i alla bilder, och viss skillnad blir det ju onekligen om man jämför dom två programmen.. :)

post-1074-0-49893800-1399482743_thumb.jpg

Snyggt spakat Jens :wub: :wub:

Har också svårt för att välja favorit. Men jag gillar färg så jag lägger min röst på trean. Dessutom tycker jag att strukturen på stugan är aningen bättre i trean också. Hade jag fått önska skulle jag gärna haft tvåans lite blåare  himmel med i bild 3 :)

Det här går riktigt bra så det är bara att köra på :)

Tack Odie och Cope :)

Kan nog nästan tänka mig både 2 och 3, men som du säger Cope, den blåare himlen hade varit att föredra, men jag lyckades inte med det... Men jag ska öva på fler motiv när tillfälle ges! :)

En annan sak, ni som kan HDR, storleksförändrar ni bilderna innan ni tar in dom i Photomatix? Eller stoppar ni in Rawfilerna direkt? I mitt fall, bild två, som är gjord av oredigerade RAW -filer blev lite mörkare, och dassigare tycker jag? Kanske borde inte det ha nån betydelse?

Jag kör alltid in helt oredigerade råfiler i Photomatix. Om det är rätt eller fel vet jag inte :)

Tycker att mitt resultat blev något sämre i tvåan där jag gjorde så. Eller sämre är kanske fel ord, det beror väl på tycke och smak, och vad man vill göra med bilden..

Men jag lyckades inte spaka den som trean, men det kan ju vara skit bakom spakarna ;)

Hehe...jag vet inte vad det beror på. Det kan ju spela in även om jag inte har känt av några begränsningar ännu :)

Himlens djupare blåa färger i tvåan tror jag beror på att jag i dom bilderna ökade kontrast och klarhet något i ACR, och jag tror nog att jag drog i spakarna för högdagrar och skuggor, och möjligen i svärta och exponering också. Det tror jag kan ha lite betydelse, tycker inte man har samma kontroll över dom sakerna i Photomatix. Åtminstone inte jag... :unsure:

Av dessa sista tycker jag att ettan är en klar vinnare med bra färger som inte är övermättade och detaljer som framträder fint.

Himlens djupare blåa färger i tvåan tror jag beror på att jag i dom bilderna ökade kontrast och klarhet något i ACR, och jag tror nog att jag drog i spakarna för högdagrar och skuggor, och möjligen i svärta och exponering också. Det tror jag kan ha lite betydelse, tycker inte man har samma kontroll över dom sakerna i Photomatix. Åtminstone inte jag... :unsure:

Det har nog inte jag heller :)

Men kan du inte justera din HDR-bild istället I ACR, då slipper du pilla med dina 3 bilder innan sammanslagning. Det gör jag, min färdiga TIFF får i regel alltid någon efterbehandling. Antingen i någon av Nik´s pluggar eller några justeringslager i PS.

Av dessa sista tycker jag att ettan är en klar vinnare med bra färger som inte är övermättade och detaljer som framträder fint.

Jag börjar sakteliga hålla med dig där, velar lite mellan ettan och trean. När jag först gjorde dom tyckte jag ettan var lite blaskig, men nu är jag mer osäker.. Det beror nog på lite, i bland gillar jag extrema HDR-bilder, men då bör kanske motivet vara nåt annat... :)

Det har nog inte jag heller :)

Men kan du inte justera din HDR-bild istället I ACR, då slipper du pilla med dina 3 bilder innan sammanslagning. Det gör jag, min färdiga TIFF får i regel alltid någon efterbehandling. Antingen i någon av Nik´s pluggar eller några justeringslager i PS.

Det kan man ju förmodligen göra, så långt har inte jag tänkt. Får kanske prova sen. Fast jag har ju förstås sparat mina HDR i jpg hittills, och då blir väl förmodligen möjligheterna mindre att kunna göra samma justeringar. Får kanske tänka om där.. :)

Det kan man ju förmodligen göra, så långt har inte jag tänkt. Får kanske prova sen. Fast jag har ju förstås sparat mina HDR i jpg hittills, och då blir väl förmodligen möjligheterna mindre att kunna göra samma justeringar. Får kanske tänka om där.. :)

Aha...jag sparade också i JPG i början ända tills jag kom på att det kunde vara bra att ha en tiff för eventuella justeringar längre fram i tiden. Numera sparar jag alltid i både TIFF och JPG :)

Det är ett bra tänk, jag lever mer i nuet, när jag är klar med en bild är jag klar. Återvänder väldigt sällan.. :)

Men dom flesta som är seriösa gör nog som du.. jag tycker bara att en nackdel är att det tar upp utrymme, men det kanske man kan leva med. :)

Det är ett bra tänk, jag lever mer i nuet, när jag är klar med en bild är jag klar. Återvänder väldigt sällan.. :)

Men dom flesta som är seriösa gör nog som du.. jag tycker bara att en nackdel är att det tar upp utrymme, men det kanske man kan leva med. :)

Jag återvänder också väldigt sällan, (läs aldrig) men man vet ju aldrig när det är dags :)

Utrymmet är inget hinder. Det kostar så lite idag så det går absolut leva med :)