Jump to content
Mona

Appen för landskapsentusiaster

Recommended Posts

För alla med iPhone finns nu PhotoPills, den enda appen man behöver för att räkna ut var solen och månen kommer att befinna sig vid en viss tid. DOF och mycket mer kan man också räkna ut. All in one app. Kostar tyvärr 75:-, men säkert användbara pengar.

Tyvärr verkar den inte finnas för android ännu.

http://www.photopills.com/

Verkar finnas nu till Android, men den har ett annat namn. Eller då är det en helt annan app men verkar funka på liknande sätt.

Den heter TPE, The Photographer's Ephemeris och kostar ca 33 kronor på Google play. Finns en annan app som är gratis som heter PlanIt, den tog jag hem men vet inte om den var så bra, förstår inte riktigt hur den funkar... :)

Jag har en som heter sun board. Har inte kollat många minuter på den men som jag har fattat det ska man även där kunna se var solen befinner sig vid en viss tidpunkt.

Det är ju sanslöst vad det finns appar, jag har Exsate golden hour, den har nog nått liknande och den räcker för mitt behov. Är å andra sidan inte i så stort behov av att veta solens läge när jag luskammar marken efter småkryp..:D

Det är ju sanslöst vad det finns appar, jag har Exsate golden hour, den har nog nått liknande och den räcker för mitt behov. Är å andra sidan inte i så stort behov av att veta solens läge när jag luskammar marken efter småkryp.. :D

Hehe, den har jag också efter rekommendation av dig :)

Köpte precis (igår) Photopills (för Android), den kostade 109 :- . Kan kanske tyckas vara i saftigaste laget, men med tanke på vad man får, är det peanuts i sammanhanget.

Jag har också (sedan tidigare) de appar som nämnts i tråden, men jag avinstallerade dom med en gång, och nu har jag bara TPE och Photopills, där den senare sannolikt ersätter den förstnämnda. 

Jag har också en app i telefonen, som ibland plingar till och då får man en kundenkät att svara på, som tar en eller två minuter. När man gjort det, så får man en eller ett par kronor som sedan kan användas i Google Play. Det är de pengarna jag använt för att köpa TPE och Photopills, sånär som på ~30 :-, men det kan jag leva med. 

Låt mig kort nämna att denna app, Photopills, är sannolikt den enda du behöver (för resten av livet), för så många möjligheter och verktyg den innehåller, kommer att ta oöverskådlig tid (för mig i a f), att få kläm på . 

Utöver appen får man också tillgång till gratis e-böcker att ladda ner, samt tillgång till en massa videoklipp som beskriver appens olika funktioner och även om jag bara haft den sedan igår, kan jag varmt rekommendera den, om du (som fotograf), känner att du vill komma vidare i ditt fotograferande, där resultatet inte är av en slump eller av ren tur, utan en medveten process.

De bästa bilderna är sällan tagna som "lucky-shots" även om det naturligtvis finns mängder med sådana också, utan dom är noggrant planerade, för att uppnå önskvärt resultat.

Avslutningsvis laddar jag upp ett par e-böcker av en hel drös (som är fria att sprida), så kan ni själva bedöma om ni tycker att det kan vara värt en dryg hundring. Det som möjligen kan vara en tröskel är att de är på engelska, men om man inte glömt bort den engelska man fick lära sig i skolan borde det inte utgöra något hinder. Och om inte annat, får man anledning att friska upp sina engelskakunskaper och dessutom lära sig några nya fackuttryck.

Rekommenderas starkt, trots att jag själv bara har haft appen sedan igår !

photopills-user-guide.pdf

P.S.

Bara den här e-boken på 458 sidor kan väl vara värd en dryg hundring 😋;

photopills-exposure-en.pdf

Jäklar vilken app. Den borde man kanske ta sig en titt på. Det ända negativa för min del då den är så avancerad är språket. Och tyvärr är det riktigt negativt också om jag ska vara helt ärlig. Jag ska dock ta mig en titt på den i butiken, sen får vi se om den köps eller inte :)

Tack för tipset.....:thumbsup:

3 timmar sedan, Cope sade:

Jäklar vilken app.

Verkligen !

Den borde man kanske ta sig en titt på.

Det tycker jag verkligen !!

Det ända negativa för min del då den är så avancerad är språket.

Alltså, nu kan jag bara tala för mig själv, men jag tycker inte att det är så svårt  att förstå (det mesta), däremot kan vissa fackuttryck ställa till det. Men om du upplever språket svårt, kanske Google translate (eller liknande), kan vara behjälpligt !? I annat fall kan det kanske vara en väg och anledning till att förbättra sina språkkunskaper ?

Jag ska dock ta mig en titt på den i butiken, sen får vi se om den köps eller inte :)

Som sagt, det tycker jag att du skall göra.

Tack för tipset.....:thumbsup:

Inga problem ! Det är ju bl. a för att sådana här forum finns; För att kunna hjälpa varandra...

19 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

intressant app, ska läsa lite mer om den, tack för tipset :thumbsup:

Inga problem, men ära den som äras bör, Det är ändå Mona som tipsade om den först, även om det var för några år sedan...

On 2014-05-04 at 2:24 PM, Mona sade:

För alla med iPhone finns nu PhotoPills, den enda appen man behöver för att räkna ut var solen och månen kommer att befinna sig vid en viss tid. DOF och mycket mer kan man också räkna ut. All in one app. Kostar tyvärr 75:-, men säkert användbara pengar.

Tyvärr verkar den inte finnas för android ännu.

http://www.photopills.com/

109:- kostar den nu! :)

Visst är det en bra app! Kul att du hittade den här gamla tråden Mr T! Ska väl vara ärlig och säga att det var riktigt längesedan jag använde den, så bra att du påminde om den :) 

55 minuter sedan, Mona sade:

Visst är det en bra app! Kul att du hittade den här gamla tråden Mr T! Ska väl vara ärlig och säga att det var riktigt längesedan jag använde den, så bra att du påminde om den :) 

Saken är den att jag själv tänkt starta en tråd om denna appen, men kan konstatera att du han före 😊.

Och javisst förefaller det vara en synnerligen kompetent app, nu gäller det bara att lära sig den och förhoppningsvis kunna planera in någon spännande bild med hjälp av den.

Sedan skall det hela gärna sammanfalla med en ledighet i schemat, men det får tiden utvisa.

Men absolut, osannolikt kompetent app är det. Särskilt augmented reality gillar jag, det är bara att få kläm på hur man skall använda det.

Jag läste att det tog tre år för teamet som utvecklat den, att få den färdig och i ljuset av det är väl kanske 109 :-  inte så mycket att orda om.

Jag har fotat landskap på tok för lite den senaste tiden, och längtar efter det nu. Ska försöka komma ihåg PP nästa gång!

Just nu, Mona sade:

Jag har fotat landskap på tok för lite den senaste tiden, och längtar efter det nu. Ska försöka komma ihåg PP nästa gång!

Bra idé. !

Kanske kan du hålla i en PP-workshop framledes !?

4 minuter sedan, Mr.T sade:

Bra idé. !

Kanske kan du hålla i en PP-workshop framledes !?

Haha! Det skulle förvåna mig om jag kan! Den är otroligt avancerad, så någon workshop kommer jag inte att klara! Kanske du gör :) 

8 minuter sedan, Mona sade:

Haha! Det skulle förvåna mig om jag kan! Den är otroligt avancerad, så någon workshop kommer jag inte att klara! Kanske du gör :) 

Ja, det är en väldigt avancerad app, det är därför det kanske behövs en workshop, som du håller i. du är mycket duktigare än vad jag är på att hålla på med foto. Jag läser mycket mer om foto, än vad jag faktiskt fotograferar. 

Nej, jag är nog inte rätt person att hålla i någon workshop.

6 minuter sedan, Mr.T sade:

Ja, det är en väldigt avancerad app, det är därför det kanske behövs en workshop, som du håller i. du är mycket duktigare än vad jag är på att hålla på med foto. Jag läser mycket mer om foto, än vad jag faktiskt fotograferar. 

Nej, jag är nog inte rätt person att hålla i någon workshop.

Vågar i alla fall inte utlova någon :P Om du läser instruktionerna så fotograferar jag :D 

19 timmar sedan, Mona sade:

Vågar i alla fall inte utlova någon :P Om du läser instruktionerna så fotograferar jag :D 

Njaaee, jag skrev att jag läser mer om foto än vad jag fotograferar, inte att jag begriper det jag läser 😛.

20 timmar sedan, Mr.T sade:

Njaaee, jag skrev att jag läser mer om foto än vad jag fotograferar, inte att jag begriper det jag läser 😛.

Jassååå.. du menar så :D