Jump to content
Tedh

Lightroom & Photoshop CC något att ha?

Recommended Posts

Har funderingar på att ta ett abonnemang Lightroom och Photoshop CC men jag känner mig lite osäker här så ni som använder den här kombon kan kanske ge lite info om hur det fungerar.

Bra dåligt mittimellan?

Hur är Photoshop CC jämfört med CS6?

Funkar Niks program tex Color Efex?

Hur är Lightroom att jobba i jämfört med andra vanliga konverterare?

Vill veta allt bra och dåligt ni upplever med dessa program flika gärna in med andra förslag också även om jag funderar på den här kombon eftersom jag upptäckt att mina redigeringar nästan alltid avslutas i PS så är det inte hugget i sten.

Jag har inget abonnemang utan har ACR/CS6 och LR separat. Än så länge räcker detta för mig, men det kommer väl en dag då jag måste ta ett abonnemang för att få tillgång till ny smarta verktyg.

Sen jag skaffade LR så har det blivit ytterligare ett program att redigera i, på gott och ont. Det jag gillar med LR är justeringspenseln, att man kan måla exakt det område man vill ha gjort, otroligt användbart, det finns inte i ACR eller CS på samma sätt. I CS slutar alltid mina redigeringar också!

Jag använer Capture One Pro 7 sedan en tid tillbaka, och tycker det funkar skitbra. Sen C1 kom in i min värld så är det bara ett fåtal ggr jag har öppnat upp CS6. Dom få gånger det händer så är det Nik´s program jag vill åt :)

Jag använder i stort bara LR, men av gammal vana gör jag ofta beskärningar i CS.

Jag har abonnemanget och är nöjd med det. Samtidigt tror jag inte att det är billigare eller bättre än om man väljer att köpa produkterna. Enda skillnaden är att med abonnemanget får man tillgång till uppdateringarna efterhand som de släpps. Produkterna i sig är bra som de är och man hade klarat sig bra med dessa (och säkert någon tidigare version också) men som "vanligt" så vill man ju gärna ha det senaste och i takt med att smarta verktyg släpps så har det blivit så här i alla fall att jag valde abonnemanget.

Jag undrar som Tedh, om man kan använda pluggarna man köpt om man har abonnemang? Jag har också Nik's.

Jag undrar som Tedh, om man kan använda pluggarna man köpt om man har abonnemang? Jag har också Nik's.

Jag har abonnemang och NIK`s Collection fungerar hos mig iaf. 

Det verkar som att LR kan vara något att satsa på och PS vill jag gärna fortsätta att använda då det går att göra så otroligt mycket i det även om jag inte klarar av en bråkdel av vad programmet klarar så finns det hur mycket guider som helst bara man googlar lite vilket får ses som en klar fördel.

Funkar Niks program som lillepv säger så har vi ytterligare en anledning som väger åt LR+PS fördel.

Anledning till att jag funderar på att ta ett abonnemang är dels som Mona säger att man får uppdateringar löpande men även att det finns en risk att jag hittar något annat jag tycker bättre om och då behöver jag bara skippa abonnemanget.

Ingen risk att jag sitter med en programsvit som jag betalat en massa pengar för men inte använder för man kan inte beskylla Adobe för att göra billiga produkter framförallt inte PS.

Fortsätt gärna komma med förslag och dela med er av era erfarenheter jag har inte bestämt mig ännu även om mycket väger över för LR och PS.

Jag har abonnemang och NIK`s Collection fungerar hos mig iaf. 

Tack, det var bra att veta ifall jag abonnerar i framtiden.

Det verkar som att LR kan vara något att satsa på och PS vill jag gärna fortsätta att använda då det går att göra så otroligt mycket i det även om jag inte klarar av en bråkdel av vad programmet klarar så finns det hur mycket guider som helst bara man googlar lite vilket får ses som en klar fördel.

Funkar Niks program som lillepv säger så har vi ytterligare en anledning som väger åt LR+PS fördel.

Anledning till att jag funderar på att ta ett abonnemang är dels som Mona säger att man får uppdateringar löpande men även att det finns en risk att jag hittar något annat jag tycker bättre om och då behöver jag bara skippa abonnemanget.

Ingen risk att jag sitter med en programsvit som jag betalat en massa pengar för men inte använder för man kan inte beskylla Adobe för att göra billiga produkter framförallt inte PS.

Fortsätt gärna komma med förslag och dela med er av era erfarenheter jag har inte bestämt mig ännu även om mycket väger över för LR och PS.

Än så länge klarar man sig långt med det PS man har, men att köpa till LR kändes inte fel för mig då jag älskar den där penseln! Så mycket enklare allting blev :)  Bestämmer du dig för att köpa och inte hyra är det kanske idé att vänta på LR6 som jag tror kommer inom en inte alltför lång framtid. Man kan redan nu bevaka boken på Adlibris. Skulle vara kul att veta vilka nyheter LR6 har. Fast jag förstår om du vill ha det NU! Svåra val att ta ställning till i livet :P

Kollade några guider på Lightroom och jag får nog säga att det verkar vara väldigt smidigt att framkalla bilder i framförallt när man snabbt vill fixa till ett helt gäng utan att behöva klicka ihjäl sig.

Men hyra verkar fortfarande som ett bra alternativ.

Förvisso kostar LR inte mer än 1200:- att köpa viket får ses som helt ok med tanke på hur kompetent det verkar vara men att hyra LR+PS kostar bara 105:- i månaden till en början och då är båda programmen uppdaterade hela tiden.

Nu är jag inte helt säker på vad det kommer att kosta när perioden med lockpriset är över(någon kanske vet?) men jag tror inte det blir värre än att man kan stå ut med det.

Och lagningspenseln som Mona pratar om verkar ju givande oftast vill jag att mina redigeringar ska gå fort tar det för lång tid så blir jag blind och tappar lusten vilket slutar med en dålig bild i papperskorgen.

Läste igenom villkoren och bara men tecknar innan 31 maj så har man paketet för 105:- i månaden i 12 månader därefter så får man betala det priset som är aktuellt då känns lite osäkert då det verkar omöjligt att hitta några uppgifter om fullpris.

Vad jag kan se så är ordinarie pris enskilda program i CC 212:- st ska man då betala 424:- för LR och PS tillsammans efter ett år så är det alldeles för dyrt.

Då är det bättre att köpa LR och använda en äldre variant av PS.

Nu har jag dock väldigt svårt att tänka mig att LR skulle kosta några 212:- i månaden men det känns ändå som att det kommer bli dyrt när första året har passerat.

Jag kör med PS CC och är mycket nöjd skillnaden mellan CC och CS6 är inte jättestor, några verktyg är förbättrade och en del men inte många nya funktioner har införts men det kommer något nytt hela tiden under resans gång. När jag tecknade mitt abonnemang i höstas då gällde det till den 31/12 men det har skjutits fram hela tiden sedan dess. När jag tog abonnemanget läste jag att fullpriset för PS och LR var 212:- totalt.

LR kan jag inte uttala mig om då jag inte använder det någonting, jag gör framkallningen i CNX2 och sedan den sista finishen om det behövs i PS samt att alla utskrifter gör jag från PS

Nyheter i PS CC

https://helpx.adobe.com/se/photoshop/using/whats-new.html 

Är det 212:- för båda så är det acceptabelt även om det blir ganska mycket utslaget på ett år men återigen man slipper ju bry sig om div uppdateringar allt ingår ju och det är värt en del tycker jag.

Det börjar luta mer och mer åt att jag skaffar det paketet.

Hittade en gammal tråd om Lightroom CC.

Är det någon som använder Lightroom CC, kostar enligt hemsidan 107,50 kr/mån och innehåller Lightroom och Photoshop??

Jag har köpt Lightroom 5 och har en pi**t version av Photoshop.

Så frågan är om det är värt att prenumerera på CC, det har ju kommit LR6 och mitt Photoshop går ju ej uppdatera!! Kan tillägga att jag precis installerat om min dator (mac) så jag har inte installerat mina fotoprogram ännu.

Era tankar och synpunkter är välkomna!!  :)

Jag slog till och skaffade ett abb efter mitt sista inlägg i den här tråden och jag är nöjd.

Lightroom använder jag inte så värst mycket förutom när det är många bilder som ska behandlas på en gång typ en familjeutflykt då är det helt suveränt framförallt om bilderna är tagna under samma ljusförhållanden (fuskar då och kopierar inställningarna från bild till bild).

Men efter som att du har Lightroom redan så är du säkert bekant med hur det funkar.

Det jag använder är PS då jag tycker det är mest flexibelt när man bara ska köra någon enstaka bild plus att jag har ett och annat pluggin som jag använder ibland.

Jag gjorde precis som du och körde en "testutgåva" tidigare och tyckte det var mest bök med det framförallt ACR blev ett problem då jag inte kunde uppdatera det så jag fick problem att öppna mina nefar direkt och blev tvungen att konvertera till TIFF först vilket blev ett irriterande extramoment.

Så använder du det mycket kan jag rekommendera ett abb blodtrycket håller sig betydligt lägre när allt funkar som det ska och alla uppdateringar ramlar in när dom behövs.

Jag har som du Mathias, men har inte haft behov ännu att skaffa abonnemang, men den dagen lär komma. Det finns inga uppdateringar till LR5 längre om jag fattat rätt, det är skit tycker jag.

Jag har också sedan en tid abb på PS. Men jag använder det inte så överdrivet mkt. Det blir mest till mina tonemappade bilder som får sig den sista sorgsna handpåläggningen. LR har jag inte ens öppnat då jag kör med C1 :)

Jag slog till och skaffade ett abb efter mitt sista inlägg i den här tråden och jag är nöjd.

Lightroom använder jag inte så värst mycket förutom när det är många bilder som ska behandlas på en gång typ en familjeutflykt då är det helt suveränt framförallt om bilderna är tagna under samma ljusförhållanden (fuskar då och kopierar inställningarna från bild till bild).

Men efter som att du har Lightroom redan så är du säkert bekant med hur det funkar.

Det jag använder är PS då jag tycker det är mest flexibelt när man bara ska köra någon enstaka bild plus att jag har ett och annat pluggin som jag använder ibland.

Jag gjorde precis som du och körde en "testutgåva" tidigare och tyckte det var mest bök med det framförallt ACR blev ett problem då jag inte kunde uppdatera det så jag fick problem att öppna mina nefar direkt och blev tvungen att konvertera till TIFF först vilket blev ett irriterande extramoment.

Så använder du det mycket kan jag rekommendera ett abb blodtrycket håller sig betydligt lägre när allt funkar som det ska och alla uppdateringar ramlar in när dom behövs.

Jag har som du Mathias, men har inte haft behov ännu att skaffa abonnemang, men den dagen lär komma. Det finns inga uppdateringar till LR5 längre om jag fattat rätt, det är skit tycker jag.

Jag har också sedan en tid abb på PS. Men jag använder det inte så överdrivet mkt. Det blir mest till mina tonemappade bilder som får sig den sista sorgsna handpåläggningen. LR har jag inte ens öppnat då jag kör med C1 :)

Tack för er input  :thumbsup:

Det lutar nog åt att skaffa abonnemang då jag använder LR nästan uteslutande, känns onödigt att betala för en uppgradering av bara LR, när man kan få både LR och PS för en rimlig månadskostnad.

Det lutar nog åt att skaffa abonnemang då jag använder LR nästan uteslutande, känns onödigt att betala för en uppgradering av bara LR, när man kan få både LR och PS för en rimlig månadskostnad.

Med abonnemang så får man ju kontinuerliga uppdateringar på köpet också, inte att förakta.

Så resonerade jag också angående PS. Typ 1200:- om året överlever man. Det är bara 80 st smala korvar med bröd i gatuköket :D

Ja 1200 om året är ju inte så farligt! Spännande jämförelse  :thumbsup:  :lol:

Med abonnemang så får man ju kontinuerliga uppdateringar på köpet också, inte att förakta.

Nej, det är en stor fördel!

Vet inte om du har valt än,men jag har som jag skrivit tidigare ett "fotoabonnemang", dvs både CS och LR CC - det finns ju så man kan välja bara det ena också.

Jag använder väl inte CS så ofta utan 80-90% LR men för strax över hundralappen i månaden tycker jag det är värt det. Visst, det blir dyrt i längden men det hade det blivit att köpa en uppgradering eller ny version vartannat eller vart tredje år också om man då velat "köpa ikapp" sig på nya funktioner. Med abonnemanget har man alltid det senaste och det funkar bra för mig.

Vet inte om du har valt än,men jag har som jag skrivit tidigare ett "fotoabonnemang", dvs både CS och LR CC - det finns ju så man kan välja bara det ena också.

Jag använder väl inte CS så ofta utan 80-90% LR men för strax över hundralappen i månaden tycker jag det är värt det. Visst, det blir dyrt i längden men det hade det blivit att köpa en uppgradering eller ny version vartannat eller vart tredje år också om man då velat "köpa ikapp" sig på nya funktioner. Med abonnemanget har man alltid det senaste och det funkar bra för mig.

Jodå, jag har slagit till på ett abb. med LR och PS. Jag använder nog LR till 95%, tycker att det är perfekt till den redigering jag gör!