Jump to content
Sign in to follow this  
Mona

Kommentarstråd till tävlingar

Recommended Posts

Riktigt kul tema! Hemma från semestern blir det nu att gå igenom lite bilder sedan kommer det väl upp några här. Möjligen har jag också någon som passar i genren i denna tävlingen, annars får jag hugga tag i kameran och ut och skapa några tävlingsbidrag!

Välkommen tillbaka marnyman! ICM (Intentional Camera Movement) är en ganska stor genre world wide och riktigt kul. Ska bli roligt att se några bilder från din semester, men tänk på att bilden till tävlingen ska vara tagen under tävlingsperioden :)

Aha, såg det nu... fick för mig att tävlingen löpte månadsvis. Då blir det tuffare efter som att sista dagen på semestern även var sista för tävlingen. Och den dagen bestod bara av 14 timmar resa så där blev det inte mycket till foto... Well, vi får väl se vad vi kan producera framöver istället! :o)

En fundering, "Medveten rörelseoskärpa" och "Intentional Camera Movement" betyder säkert samma sak men kanske ändå inte, finns tolkningsutrymme. Är det "skakbilder" som åsyftas? Måste kameran röra sig (som t.ex. jag tror att de tävlingsbidrag som hitills inkommit har gjort) eller kan det vara en stilla kamera men rörligt motiv med tillräckligt lång slutartid för att det skall bli rörelseoskärpa? Skall ut i veckan och plåta mina två tävlingsbidrag tänkte jag...

Tanken är att det ska vara kameran som rör sig under exponeringen. Det finns flera grupper på flickr man kan titta på för att få lite inspiration. Den här gruppen tycker jag är väldigt bra.ICM

Här kommer en följdfråga.Hur lång slutartid kommer att betraktas som för lång? Eller för att formulera om det, hur lång slutartid är tillåtet?

Det är väl rätt bra om slutaren hinner stängas innan tävlingstiden gått ut, annars finns väl ingen begränsning för vilken slutartid man vill använda, tror jag. :P

Tack för länken till Flickr ICM. Jo, jag trodde också det var tanken att kameran skulle röra sig. Det är inte så lätt det där, har jag upptäckt. Men det kommer...

Skynda skynda! Sista dagen nu att posta bilder. Jag vill ha in många fler. Tre bidrag per medlem är tillåtet :)

Tyvärr får jag inte fram något bidrag till den här omgången, Jag har haft på tok för mycket att göra (Läs jobbat för mycket både helger och kvällar.)Men rösta det skall jag göra och nästa tävlingsomgång ämnar jag delta i om det så blir det sista jag gör!

Jag är ju helt veckovill, det är i morgon det är sista dagen :ohmy: Rolf, vifta lite med kameran bara, det kan bli canon :P

Jag är ju helt veckovill' date=' det är i morgon det är sista dagen :ohmy: Rolf, vifta lite med kameran bara, det kan bli canon :P[/quote']Tack Mona för förtroendet men jag vill nog försöka göra en mer genomtänkt viftning om jag skall delta med bilden i tävlingen. Iofs. var mitt bidrag till förra tävlingen väldigt genomtänkt och där såg vi ju hur det gick! :P

Jag är ju helt veckovill' date=' det är i morgon det är sista dagen :ohmy: Rolf' date=' vifta lite med kameran bara, det kan bli canon :P[/quote'']Tack Mona för förtroendet men jag vill nog försöka göra en mer genomtänkt viftning om jag skall delta med bilden i tävlingen. Iofs. var mitt bidrag till förra tävlingen väldigt genomtänkt och där såg vi ju hur det gick! :P
Det ska vara roligt också, och att tänka för mycket är inte roligt :P;)

jag har försökt men inte fått till några bilder. Skall dock ha med mig kameran under dagen och få till om inte tre så i alla fall några bidrag. Har ett par bilder klara i mitt huvud sedan får vi se, finns kanske även en annan förhoppning på en Canonbild...

Jag hann, jag hann, jag hann!! :woohoo: :woohoo: Trodde det var kört för min del men tre bidrag tagna idag är uppladdade!

Jag hann' date=' jag hann, jag hann!! :woohoo: :woohoo: Trodde det var kört för min del men tre bidrag tagna idag är uppladdade![/quote']Där ser du, ibland hinner man mer än man tror :P

Och jag har varit otrogen idag, 3 bidrag fick jag till. Fast inte med Canon utan med Nikon...Inga av mina planerade foton kom med. Orsak: Jag hann inte med något av dem. Hade långtgående planer på något kul med guldfirandet idag, men trots att rätt lag vann så blev det inget firande på plats för min del. Nåja, 3 bidrag uppe och jag hade nog en hel halvtimme tillgodo på tävlingstiden tror jag. Ibland är det bästa för att få saker uträttade att INTE lämna TV-soffan (nej, katterna är inte i TVn men väl på sitt lekträd intill TVn) :o)

Insåg precis även att min (lånade) Nikon måste gjort forumvärden riktigt glad... Nikon är ju trots allt Nikon... även om den fotograferar gulliga husdjur :o)

Insåg precis även att min (lånade) Nikon måste gjort forumvärden riktigt glad... Nikon är ju trots allt Nikon... även om den fotograferar gulliga husdjur :o)
Vet inte om jag kan godkänna ett sådant fatalt snedsteg :unsure: :S Men ok jag gör ett undantag bara för att det är du ;) ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...