Jump to content

Recommended Posts

Det börjar kanske bli lite tjatigt med den här gamla bryggan, men jag provade en HDR åt det mer surrealistiska hållet också :)

post-821-0-03189900-1398167949_thumb.jpg

Så länge det är så här tjusigt så får du tjata på hur mycket som helst.. Supersnyggt! :) Här passar vinjetteringen canonbra, och det är ett typiskt motiv när ett centrerat motiv är motiverat :) Passar dessutom bra som svartvitt! Är det en tonmappad bild eller flera exponeringar..?

Jag instämmer med Jens. Otroligt snyggt spakad :wub: :wub:

Men den tog du inte när vi var där va?? :)

Snygg bild :)

Och nej ett så bra motiv blir inte tjatigt i första taget.

Host, host.....därför får du fota mig så mkt du vill :)

förlåt....jag kunde inte låta bli...

Tackar och bockar! Kunde liksom inte låta bli att göra en HDR av det här motivet!

Jens! Den är tonemappad av 3 exponeringar.

Conny! Jag tog den dagen efter. Satte kameran under bryggan bakom den första tvärgående plankan. Själv satt jag på andra sidan!

Tänkte nästan det, du är nog inte den som "fuskar" i första taget! :)

Men vågorna i vattnet blir förvånansvärt bra med tanke på att dom inte är stilla under exponeringarna.. :)

Jodå, jag kan nog fuska, men gillar att göra det på riktigt ;) Jag använde serietagning på high speed, så vattnet hade inte en chans att hinna röra sig :P:lol:

Där ser man, trodde inte att man kunde ha så snabba tider, att åtminstone en av tiderna måste vara lite längre vid HDR-bilder. Men vad vet jag...Men det var kanske så ljust att den långa inte blev så lång...

Att använda serietagningen vid HDR är praktiskt om man t ex handhåller. Tiderna på dessa tre bilderna var 1/40, 1/160, 1/10, ISO 100 och f/11.

Ok. Är det den inbyggda HDR-funktionen eller?

Själv har jag ju inte det utan det blir till att gaffla eller ändra tiderna manuellt. Men om jag gafflar går det nog inte tillräckligt fort med min kamera i liknande situation, även om jag använder seriebildtagning. Kanske om jag skruvar upp ISO, men det vill man ju inte alltid. .

Ok. Är det den inbyggda HDR-funktionen eller?

Själv har jag ju inte det utan det blir till att gaffla eller ändra tiderna manuellt. Men om jag gafflar går det nog inte tillräckligt fort med min kamera i liknande situation, även om jag använder seriebildtagning. Kanske om jag skruvar upp ISO, men det vill man ju inte alltid. .

Jag använder aldrig den inbyggda HDR funktionen, tycker inte den är bra. Dessa bilderna är gafflade med 2 steg mellan varje. Du har inte lika snabb serietagning, det stämmer, men prova gärna ändå, det är bättre än att ta en och en bild om man måste göra det lite snabbare.

Läckert Mona!! Passar utmärkt i S/V. Snyggt spakat :)

Tack så mycket :)

Svartvit HDR är helt rätt för denna bild. Mycket snyggt. Vign... Vijnett.. Vnije... (Vem f*n uppfann detta skit ord?)  :angry:  Det mörka i hörnen är en perfekt inramning! 

Ja men då är jag med på noterna! Dom gånger jag gjort HDR så har jag gafflat och använt seriebildtagning, och det funkar ju på motiv som inte rör på sig, som vågor på vatten t ex.

Att ändra manuellt känns vanskligt då det dels tar längre tid, men jag gissar att man även riskerar att ändra på nåt så att bilden inte blir som tänkt när man pillar på kameran.

Kan inte nåt om 5D, så jag visste inte hur snabba bildserier den kan ta...

Mark III tar 6b/sek. Trodde det var ett nedköp mot 7D som tar 8, men det är så mycket annat som är förbättrat på 5D, så det är ingen enorm skillnad i praktiken (har jag läst ;) )!

Att göra manuella inställningar för HDR är egentligen inte så märkvärdigt. Allt man behöver ändra är ju tiden, och det är ju inga problem om kameran står på stativ. HDR används ju sällan på rörliga motiv om man bortser från vatten. Är det inte väldigt höga vågor eller oroligt vatten brukar inte det heller vara något problem.

Svartvit HDR är helt rätt för denna bild. Mycket snyggt. Vign... Vijnett.. Vnije... (Vem f*n uppfann detta skit ord?)  :angry:  Det mörka i hörnen är en perfekt inramning! 

Tackar!

Nej visst går det att använda manuella inställningar, om man har ett stabilt stativ och gärna låst det, men jag föredrar nog gaffling med seriebildtagning och trådutlösare, fastän min bara tar 3.7 bilder/sekund... :)

Tackar och bockar! Kunde liksom inte låta bli att göra en HDR av det här motivet!

Jens! Den är tonemappad av 3 exponeringar.

Conny! Jag tog den dagen efter. Satte kameran under bryggan bakom den första tvärgående plankan. Själv satt jag på andra sidan!

Aha, då har jag koll på läget :)

Sen finns ju gostfunktionen i Photomatix, den fixar väl till eventuella skillnader, iaf om det inte är på tog för mkt fel...

Ja till HDR på fasta motiv klarar jag mig bra, och i dom flesta andra situationer också. :) Ett större bekymmer är bufferten om jag fotar i Raw, 3-4 bilder sen vill den pausa lite..

Sen finns ju gostfunktionen i Photomatix, den fixar väl till eventuella skillnader, iaf om det inte är på tog för mkt fel...

På den funktionen har du bättre koll än mig!

Ja till HDR på fasta motiv klarar jag mig bra, och i dom flesta andra situationer också. :) Ett större bekymmer är bufferten om jag fotar i Raw, 3-4 bilder sen vill den pausa lite..

3-4 bilder räcker bra till en HDR ;)