Jump to content

Recommended Posts

På jakt efter ljuset träffade jag också denna fiskare. Tyvärr fick han inget napp, men jag fick napp med kameran :)

Tre hopslagna exponeringar.

post-821-0-01528500-1396983348_thumb.jpg

Mycket mycket snyggt Mona! Förstår att det är svårt med kompet, men jag hade gärna haft fiskaren helt frilagd utan att han "delas" av landremsan på andra sidan. Men då hade det blivit en helt annan bild och svårt att få med stenpiren som också är viktig. Men på jakt efter ljuset sade du... det hittade du, vilket ljus sedan! Snyggt!

Underbart vackert :wub:  :wub:

Vilket ljus, vilka färger, vilken glöd och framförallt, vilken bild. En klar vägghängare

För den här får du 2 tummar upp :thumbsup:  :thumbsup:

Tack snälla för alla positiva kommentarer :)

Mycket mycket snyggt Mona! Förstår att det är svårt med kompet, men jag hade gärna haft fiskaren helt frilagd utan att han "delas" av landremsan på andra sidan. Men då hade det blivit en helt annan bild och svårt att få med stenpiren som också är viktig. Men på jakt efter ljuset sade du... det hittade du, vilket ljus sedan! Snyggt!

Jag är helt med på dina tankegångar när det gäller kompet på fiskaren, men tyvärr gick det inte att få honom frilagd utan att det blev förlust på andra ställen. Det är så typiskt, oftast är det aldrig något borta i horisonten ut över havet, men just den här gången skulle det så klart vara det :(  Jag är iaf glad att han stod helt still under tre exponeringar :lol:

Aha, det filtret hade jag förpassat någonstans. Jag har liksom fastnat i detaljfiltret :)

Tack för att du påminde mig. Det kan vara användbart framöver vid mer normala redigeringar :)

Förresten sprang jag av en slump förbi en guide igår och nu är dom tydligen uppe i version 5 nu. Det har tillkommit ett nytt filter och dom har bytat namn på luminans slidern. Det är väl det jag har upptäckt än så länge genom att kolla på denna guide :)

Man kanske borde ladda ner och testa en trial av den nya versionen innan man slår till och uppdaterar....

http://www.youtube.com/watch?v=8NfI9E7J5IQ

Edit : Denna länk har jag postat tidigare. Men är man intresserad av HDR så finns här massor av ögongodis....

http://hdrcreme.com/

Vilket detaljfilter? I Photomatix finns många val i högerkanten, väljer du aldrig någon av dem? Jag väljer där först, sen går jag in på spakarna :)

Jag satt faktiskt och tänkte på uppdatering häromdagen!

Jag väljer aldrig en färdig preset som jag utgår ifrån. Jag tror det är dom du snackar om som finns i högerkanten. Jag har dock mina liggande i botten :)

Jag väljer ute till vänster, tex tone mapping läget. Nästa valbara flik väljer jag detalj enhancer eller vad det nu står och sen spakar jag :)

Det kanske är dag att uppgradera nu. Jag minns inte om det är 4.0 eller 4.1 jag använder i dagsläget...

Jag gör lite olika, men nu när det finns så många presets att välja på så utgår jag ofta i från någon av dem, sen jobbar jag vidare tills jag är nöjd innan jag klickar process. Har nästan alltid Tone mapping och details enhancer vald i vänstermenyn. Jag har vers 4.2.

Jag brukar oftast börja med en preset och sedan spaka vidare där ifrån.

När bilden sedan väl är klar så är det inte många spakar som står kvar där dom var ifrån början men man har i alla fall fått lite hjälp på traven.

Känns bara onödigt att lägga tid på att spaka fram grunden i bilden om det finns en preset som är någorlunda åt det hållet som man vill ha bilden.

Bättre att lägga krutet på att få fram det där lilla sista, brukar vara nog så besvärligt ibland.