Jump to content
Sign in to follow this  
DesK

Gimp Del 1

Recommended Posts

Gimp = The GNU Image Manipulation Program är ett fritt bildbehandlingsprogram tillgängligt under GNU General Public License.Gimp kan laddas ned från deras hemsida gimp.org och finns för flera olika plattformar. Om man vill kunna öppna RAW-filer i Gimp måste man ladda ner ett plug-in för detta gimp-ufraw.I Gimp kan du utföra mängder av olika operationer och det finns också en hel del färdiga förval i en del av menyerna. Gränssnittet skiljer sig en del från många andra bildbehandlingsprogram, men det är logiskt uppbyggt och när man väl har vant sig vid det så går det smidigt. Notera att Gimp inte gör anspråk på att konkurera med Photoshop och inte heller att likna Photoshop, men Gimp får nog anses vara det kraftfullaste bildbehandlingsprogrammet efter Photoshop och för många fotografer duger Gimp mer än väl. Här talar jag bara kort om hur du kommer igång med Gimp. [attachment=503]snapshot1_2010-10-13.png[/attachment]StartNär du startar Gimp öppnas 3 fönster på skrivbordet. Det första heter GNUs bildmanipuleringsprogram och är Gimps huvudfönster, det andra heter Verktygslåda, här hittar du ikoner för Gimps olika verktyg och det tredje heter Lager, Kanaler, Slingor, Ångra.[attachment=504]snapshot3_2010-10-13.png[/attachment]Öppna bildKlicka på Arkiv så fälls en rullgardinsmeny ned och välj där öppna, då kommer en dialogruta upp, leta där upp din bildkatalog och öppna denna och välj den bild du vill öppna. Eller så kan du gå till din bildkatalog och dra bilden till Gimps huvdfönster. Du kan ändra storlek på fönstret genom att dra i något av hörnen. Ovanför bilden har du en rad med olika menyer. Bekanta dig med vad som finns under varje flik. Under bilden kan du välja vilken måttenhet du vill se runt bilden och hur stor du vill ha bilden i fönstret.[attachment=502]snapshot2_2010-10-13.png[/attachment]Beskära bildDet vi ofta gör först är att beskära våra bilder. För att göra detta går du till Vertyg → Markeringsvertyg → här väljer du vilken form du vill ha på din bild, exempelvis Rekt markering. Sedan ställer du dig i bilden och gör din rektangel så som du vill ha bilden. Klicka nu på Bild → Beskär till markering - klart.Skala bildFör att kunna lägga ut en bild på nätet behöver vi vanligen skala ner bilden. Klicka på Bild--> skala bild och du får upp en ruta där du kan ändra värdena för din bild. Här har du också möjlighet att välja måttenhet.Spara bildOm du ska jobba vidare med bilden bör du spara den i Gimps eget bildformat .xcf Är du helt färdig med bilden kan du spara den i .jpg. Tänk på att alltid spara din redigerade bild med ett nytt namn så att du har orginalet kvar.Del 2 kommer att handla om lite enkel redigering

Lysande DesK att du gjorde en guide om Gimp. Många tycker Gimp är svårt att använda, så detta är säkert till stor nytta för dom som inte kommit igång. Dessutom är det ju gratis :)

Men detta är strålande. Precis vad vi behöver, en guidad tour i det utomordentliga programmet Gimp. Att du lägger upp det som kortare kapitel är bara bra, det gör det lättare att ta till sig än om du skrivit ett 7 sidor långt inlägg som tog upp allt på en gång.Heder åt dig Desk!

Kul att ni gillar det! :) Jag var rädd att det kanske blev lite för "basic" för er alla här, men Mona godkände innan jag la in det ;) Jag fortsätter med nästa del så snart jag hinner.Gimp är väl värt att pröva, men som så mycket annat kräver det viss tillvänjning. :cheer:

Det är bra med Gimpskolor för så fort Gimp har stöd för 46 bitars fägdjup slutar jag "Prenumerera" på PS och installerar detta i övrigt så förträffliga program.

Rolf hum kliar mig i skallen :unsure: - 46 bitars färgdjup? Härom dagen skrev du nåt om 16 bitars färgdjup, å du får ursäkta men jag hänger inte riktigt med! Antagligen är jag helkorkad, men jag är tacksam för en förklaring.

Det är naturligtvis mitt skjutgalna finger som är korkat, 16 bitar skall det naturligtvis var och inget annat!En bildfil på 46 bitar hade nog vägt in på en ansenlig mängd bytes! :o

Dessan, tror du det går att göra bilden större, nu är det väldigt svårt att se hur det ser ut?

Mona jag kan testa att beskära och fixa lite. Såg inte att det blev för smått - ledsen - ledsen

Mona jag kan testa att beskära och fixa lite. Såg inte att det blev för smått - ledsen - ledsen
:) :) :kiss:

Mingdie jag föreslår att du lägger dina tips till hur man gör det som beskrivs i tråden på annat sätt i denna tråd :) och att du sedan hänger på i nästa tråd. På så sätt får vi alla tips till samma saker samlade i rätt trådar. Alltså alla tips som har med hur man installerar Gimp, startar Gimp, öppnar bilder, beskär och skalar bilder lägger vi lämpligen här i tråden. Sedan gör jag en ny tråd för redigering av bilder :)

Nu har jag lagt in nya bilder ovan, men det syns fortfarande inte så där jättebra, så jag lägger in varje delfönster för sig här och hoppas att det då syns lite tydligare.Verktygslådan[attachment=505]snapshot4.png[/attachment]Lager, Kanaler, Slingor, Ångra[attachment=506]snapshot5.png[/attachment]Huvudfönster[attachment=507]snapshot6.png[/attachment]

När jag beskär bilden så går jag till beskärningsverktyget eller vad det heter på svenska (crop tool). Det är tredje verktyget från vänster i andra raden på Desks verktygslåda. Där fyller jag i behåll propotioner (fixed aspect ratio)om jag vill behålla samma propotioner på bilden och sedan för jag muspekaren till någon del av bilden håller ner vänsterknappen och drar. Då får jag hur mycket jag vill beskära. Man kan sedan röra runt den markerade delen genom att trycka på den, hålla ner knappen och flytta musen. För att göra beskärningen trycker jag snabbt och släpper.Det bästa är att man lätt kan behålla samma propotioner på bilden. Man kan också ändra från landskap till porträtt och åt andra hållet. Det gör att man kan beskära en liggande bild till stående och tvärtom och samtidigt behålla propotionerna.

post-69-13454962954914_thumb.jpg

Grolle vad roligt att du också uppskattar detta :) Ställ gärna frågor, så att vi kan fortsätta att utveckla med fler tips och tricks. :)

Mingdie har du någon exempelbild på det där med att beskära liggande bild så den blir stående eller tvärt om?En liten egenhet som jag råkar ut för med Gimp ibland, är att dialogrutan Lager osv inte öppnar sig tillsammans med de andra 2 fönsterna. Då hittar man den under Fönster --> Dockningsbara dialoger :)

För att beskära en porträtt bild till en landskapsbild och behålla samma propotioner så gör jag så här. Jag tar upp crop verktyget och fyller i "fixed aspect ratio". Under den boxen så står det vilken storlek bilden har och till höger om det så finns två små bilder som skall föreställa porträtt och landskap. Om jag nu vill beskära som en liggande bild istället för en stående så klickar jag bara på bilden med landskap. Sedan är det bara att klicka på bilden och dra ut området man vill ha. Se bilden nedan.

post-69-13454963034459_thumb.jpg

Tack både Desk och Mingdie för en enkel lektion i hur det fungerar och var man hittar de mest grundläggande sakerna i Gimp. Har jag haft nytta av under dagen - tack!