Jump to content
Mona

Nyttan av WB-kort

Recommended Posts

Vi har pratat om det tidigare, men jag tar ändå upp det igen. Ibland måste man få färgerna rätt och då är det gråkort som gäller. Särskilt viktigt är det om man fotar produktbilder. Fotar man i RAW kan man göra ganska bra ändringar i efterhand, men inte alltid.

1. I den här bilden är rätt färgtemperatur när jag använt ett Whibal gråkort 5050 och en toning +10. Färgerna stämmer överens med verkligheten. Visserligen var omgivningsljuset mysigare i verkligheten, mer som bild 2, men färgerna är rätt på garnet, vilket var det viktiga här.

post-821-0-11672000-1393091363_thumb.jpg

2. Här har vitbalansen varit inställd på blixt, vilket jag tycket brukar funka bäst om man använder blixt inomhus. Färgtemperaturen blev 6850 och toningen +16. Jag försökte klicka med pipetten i DPP på ett neutralt grå punkt i banderollen på garnet för att få en mer exakt färg, men det bästa jag kunde åstadkomma var en temperatur på 5900 och toning +12, alltså långt ifrån rätt färg.

post-821-0-24945800-1393091381_thumb.jpg

Jag använder inte gråkort så ofta, men om jag måste få exakt rätt färg så åker det fram. Hur gör ni?

Jag har gråkort men använder det inte ofta meningen är att man skall fota kortet i rätt ljus och sedan använda det värdet i kameran. På Nikon ställer man WB på "pre" och väljer bild, men jag gör som du och använder pipetten i efter behandlingsprogrammet att ställa WB. :)

Jag är väldigt slarvig med vitbalansen, jobbar med att skärpa mig med det. Oftast gör jag det bara genom att dra i spaken för vitbalansen tills jag tycker att det ser hyfsat ut.

Men det är ju värdelöst, särskilt om det är flera bilder från samma fototillfälle, då kan det ju diffa lite om man inte tänker sig för och ställer in samma värde.

Så det där måste jag jobba mer på..

Ja det är så man gör, tar en bild på kortet i samma ljus och använder sen den bilden som referens. De flesta lovordar alltid RAW för att man kan ändra WB i efterhand, men det är faktiskt rätt ofta man inte kan få till det rätt om det inte finns några neutrala punkter att klicka på. I ärlighetens namn så går det nog aldrig att få det exakt rätt även om man har bra förutsättningar. I de flesta fall spelar det heller ingen roll. En landskapsbild t ex blir ju bra ändå, men i en produktbild är det viktigare.

Jag slarvar också och använder gråkortet sällan, men jag fick för mig att jag skulle ta den här bilden så att det blev rätt eftersom det inte fanns något dagsljus. Det var också intressant att göra jämförelsen speciellt då jag använde blixt.

Jag drar också i reglaget, men i den här bilden tog jag pipetten.

Brukar ni ställa in vitbalansen i kameran också? Eller kör ni med vitbalansen på auto? Inomhus försöker jag ställa i bland, och det händer att jag mäter upp egen också. Men utomhus blir det oftast på auto, tycker att hur man än gör får man ändra i datorn efteråt. Är jag lat som jag ofta är blir det autoläget även inomhus många gånger..

Jag kör till 99% med AWB utom när jag använder blixten inomhus, då sätter jag den på blixt. Det mest för att jag ska se hur bilden blir på kameraskärmen. Ser ingen nytta med att ändrar den i kameran, det kan man göra i redigeringen på samma sätt. Tycker som du, det blir inte rätt iaf om man ställer den på t ex skugga mm.

Aldrig någonsin något annat än auto wb. Ser inte meningen med det då kameran till 99% sätter wb rätt. Gör den inte det så är det en smal sak att fixa till i CNX.

Aldrig någonsin något annat än auto wb. Ser inte meningen med det då kameran till 99% sätter wb rätt. Gör den inte det så är det en smal sak att fixa till i CNX.

Det är lite så jag tänker också. Tidigare tänkte jag att om jag ställer in den på moln om det är mulet så blir det kanske mindre ändring som behövs, men det är ju ofta tvärtom. Blir nästan mindre med auto wb..

Jag har nästan alltid på auto. Fast ibland när jag är ute någon stjärnklar natt, så kan jag sätta den på "glödlampa" för att få en mer blå ton :) Jag har tänkt länge att sätta mej in i hur man ställer en egen vitbalans i kameran. Det har bara inte varit nödvändigt ännu. Men det har ju faktiskt en poäng med gråkort och egen balans om det är många bilder med samma ljus.

Visst är det så, förvald wb ställer till mer bekymmer än auto. Ett wb kort är förmodligen bättre än kamerans förvalda men hålla på med det när man inte behöver känns bökigt. Skulle iofs. kunna be Bambi eller Strömmisarna hålla det åt mig när det beger sig.  :P  :P

Visst är det så, förvald wb ställer till mer bekymmer än auto. Ett wb kort är förmodligen bättre än kamerans förvalda men hålla på med det när man inte behöver känns bökigt. Skulle iofs. kunna be Bambi eller Strömmisarna hålla det åt mig när det beger sig. :P:P

:D

En annan sak att ta i beaktande är att det faktiskt är upp till fotografen att bestämma vad som är rätt färgtemperatur och det måste inte nödvändigtvis vara densamma som i verkligheten.

Det har du rätt i Rolf. Har t ex märkt att när jag fotar makro på insekter och spindlar i naturen så drar jag gärna vitbalansen åt det varmare hållet oavsett hur jag ställt in den i kameran. Sen blir det kanske överdrivet i bland, men oftast tycker jag att det blir lite bättre då.

Brukar jag också göra, även om det var ett tag sedan jag fotade insekter. Detta skall det dock bli ändring på till våren när de börjar vakna till liv. Makrogluggen har legat och rostat länge nog.  :angry:

Jag brukar försöka ställa in kameran på rätt vitbalans och eftersom jag använder CNX kommer ju det ihåg vilken vitbalans jag ställde in.

Har också mest kameran på auto WB. Det ligger ett gråkort här hemma som jag använt någon gång tillsammans med studioblixtarna.

I dom flesta sammanhang så funkar AWB alldeles utmärkt, och bra mycket bättre än kamerans inställningar. Men det finns tillfällen som t ex vid produktfoton där det måste visa rätt färger, som i min bild. Detta var inget produktfoto för mer än mig själv för testets skull dock! Ska man ställa WB i efterhand får man nog vara otroligt träffsäker om det ska bli exakt rätt. Pånera att man ska sälja garn eller tyg i en webbshop, då kan man inte gissa, då måste det vara så nära sanningen som det är möjligt. Hur kundernas skärmar är kalibrerade är dock inte min sak :P

Jag brukar försöka ställa in kameran på rätt vitbalans och eftersom jag använder CNX kommer ju det ihåg vilken vitbalans jag ställde in.

Vet inte om jag förstår dig rätt, men WB är olika från bild till bild (om dom är tagna vid olika tillfällen) beroende på ljuset. Om CNX kommer ihåg inställningen säger inte att det blir rätt.

För min del blir det oftas AWB pga att jag glömmer ändra den i kameran. Skulle jag komma ihåg det så sker ändringen mestadels när det är väldigt molnigt, och vid användning av blixt.

För övrigt är jag rätt dålig på att justera WB i efterbehandlingen också. Det sker nästan bara om det har blivit riktigt, riktigt fel :)

Vad jag menar är att jag ställer in kameran på moln,skugga,blixt osv och när det är typ något "lustigt" blandljus kör jag på Auto.Iofs är min skärm inte kalibrerad men jag brukar bli nöjd med dom utskrifterna jag gör.

Men eftersom jag är tryckare och har tryckt strump,tapet och andra kataloger med krav på att färgerna är rätt förstår jag resonemanget med gråkortet.

Kör nästan uteslutande på auto då jag precis som Cope glömmer att ändra tillbaks men innan jag gick över till att fota i raw så laborerade jag en del med wb i kameran oftas för att få bilderna lite varmare.

Att ändra i kameran ser jag ingen vits med om man fotar i RAW, då kan man göra samma val i efterhand i kamerans redigeringsprogram (DPP och CNX för Canon och Nikon) om man inte är nöjd med auto. Enda gången jag kan se en anledning är om man vill vara kreativ och se bilden när man tagit den. Jag tycker faktiskt det blir sämre än auto om man väljer i menyn.

Jag hade en period när jag försökte ändra i kameran, men tyckte aldrig att det stämde riktigt bra. I vissa fall kan kameran få det svårt, men nu kör jag oftast på auto och tycker som du Mona att det ofta blir bättre.

Det jag personligen kan känna är väl om det är flera bilder tagna på samma ställe samtidigt. Då har jag kommit på mig själv med att glömma vilken vitbalans jag ställt in för första bilden. och tar man då bild för bild så har jag råkat få väldigt olika vitbalanser i bland. Försöker komma i håg att notera vilket värde jag vill ha på vitbalansen i den aktuella serien, men i bland klickar minnet..

Men å andra sidan ställer man in wb i kameran kan det ju räcka med att man vänder på sig och fotar så kan det ju bli lika fel..

Att ställa in förinställd WB funkar dåligt tycker jag. Auto funkar för det mesta bra, även om man kan få göra vissa småjusteringar i efterhand. Men, om man måste ha exakta färger för vissa ändamål är det ett gråkort, eller vitbalanskort som gäller. Tyvärr är dom flesta billiga kort inte bra, har testa ett antal, men WhiBal funkar för det mesta. Dyrt är det, men jag hade tur och kom över ett litet kort begagnat via FS :)