Jump to content
Jens Nilsson

Lemon and water

Recommended Posts

Vet inte om detta kan passa in någon annastans än i övrigt, så det får bli här.

Hade i dag några timmar för mig själv, så då ville jag försöka mig på att imitera Gavin Huey, men det blev inte riktigt lika bra. Vad konstigt.. :blink::P

Hade ju underlättat om jag haft lite större bakgrunder och en lös blixt med radiotrigger, jag fick använda kabel med dess begränsningar som då följer med. Redigeringen är väldigt enkelt gjort, då jag inte behärskar det på det sätt som han gjorde. dessutom hade han Lightroom till detta, så jag fick göra på mitt sätt.

Delvis var jag nyfiken på fotograferingen, det var roligast denna gång, som oftast. Men jag ville också öva på Collage, men även nu fick jag bara bilder i stående format.

Blir till att öva på lite mer!

post-1074-0-00578400-1392564997_thumb.jpg

Makalöst bra, makalöst bra!!!!

Du har helt klart talang när det kommer till konstfoto, helst med vatten inblandat. 

Du får inga motljusskydd för jag har inte så många som jag skulle vilja ge dig. Häng upp den på väggen, ta en bild och läga upp här som bevis på att du verkligen hängt upp den!

Wow, tack så mycket Rolf det var kul att höra, det värmde i ruskvädret! :)

Hade velat ha is i glaset också, men vi hade bara en liten stackars bit kvar.. får skaffa konstis till sånt här..

Får se hur det blir med vägghängningen.. ;)

Imponerande! Riktigt bra utfört med perfekt tagning i rätt ögonblick. Collaget är också bra gjort, gillar placeringen på bilderna. Dessa skulle jag gärna sett en och en för att se större bilder. Det är dom värda ;) Skärpan ser också ut att sitta på rätt ställe. Bra Jens, det blir 5 guldstjärnor för din kreativitet :)

Jag har också haft planer på liknande bilder när jag såg Gavins, nu fick du mig att vilja  f ö r s ö k a :)

Tack så mycket Mona! :) Jag skulle kunna lägga upp bilderna utan collage om så önskas vid ett senare tillfälle. Är bara lite rädd att min taskiga redigering blir extra påtaglig då..

Men gör du gärna ett försök, är säker på att du kommer att lyckas hur bra som helst! :)

Man ser på mittenbilderna att redigeringen inte är hundra, men det går säkert att fixa. Du är förlåten för redigeringen, så skit i den, jag vill gärna se glasen på dessa canonbilder :)

Min gamla bärbara dator har tydligen för  dåligt grafikkort för Ps, jag får alltid upp ett felmeddelande när jag startar programmet där det står att programmet upptäckt ett grafikkort som officiellt inte stöds eller nåt sånt, bilderna ser inte riktigt hundra ut när jag redigerar.

Tror att det kan vara en av orsakerna till att jag inte ser dom missar som blir i bland när jag redigerar. Som i detta fall så såg jag det inte förrän jag hunnit lägga upp bilden. Men visst går det fixa, om man lägger ner lite mer tid än vad jag gjorde och jag ska se om jag hinner slänga upp dom i kväll efter jobbet. Så får jag se sen om jag tar mig i kragen och gör om redigeringen.

Skulle egentligen vilja ta nya bilder med bättre förutsättningar, med större bakgrunder och underlag t ex, fick klona och lappa lite i dessa bilder. Måste investera i nån radiotrigger också, då jag inte kunde placera blixten som jag ville.. :)

Dessa har jag fast då för Nikon. Det lilla jag har använt dom så är dom till full belåtenhet. Jag beställde dessutom två till för ett tag sedan så jag kan använda båda blixtarna.

Vill du se lite mer ingående om när folk testar dom så googla. Där kollade jag innan jag köpte mina första triggers...

http://www.ebay.com/itm/YN-RF-603-C1-Wireless-Flash-Trigger-Shutter-Release-Remote-Control-For-Canon-/260896316867?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cbea1ddc3

Dessa har jag fast då för Nikon. Det lilla jag har använt dom så är dom till full belåtenhet. Jag beställde dessutom två till för ett tag sedan så jag kan använda båda blixtarna.

Vill du se lite mer ingående om när folk testar dom så googla. Där kollade jag innan jag köpte mina första triggers...

http://www.ebay.com/itm/YN-RF-603-C1-Wireless-Flash-Trigger-Shutter-Release-Remote-Control-For-Canon-/260896316867?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3cbea1ddc3

Tack för tipset, var det inte denna du länkade till tidigare också vill jag minnas.. :unsure:  Men jag har funderingar på en sån eller en liknande som jag hittade här:

Ishoot

Vet inte om den är nåt bättre, men den verkar vettig. Tänkte bara vänta tills jag fått månadens arbetsbidrag.. :lol:

Sen kommer jag säkert att upptäcka att blixten förmodligen är för liten för de ändamål jag skulle vilja använda den till.. Makro funkar den dock utmärkt till! :)

Tack för tipset, var det inte denna du länkade till tidigare också vill jag minnas.. :unsure:  Men jag har funderingar på en sån eller en liknande som jag hittade här:

Ishoot

Vet inte om den är nåt bättre, men den verkar vettig. Tänkte bara vänta tills jag fått månadens arbetsbidrag.. :lol:

Sen kommer jag säkert att upptäcka att blixten förmodligen är för liten för de ändamål jag skulle vilja använda den till.. Makro funkar den dock utmärkt till! :)

Det kan jag mkt väl ha gjort :)

Den du länkade till funkar säkert lika bra. Bara den löser ut blixten så är det ju lugnt :)

Ja, det där bidraget är alltid välkommet :)

Skulle din blixt visa sig vara lite för klen så har du en hel uppsjö på ebay :D

Ja då kommer då bilderna i sitt normala utförande (efter redigering innan jag skickade in dom i photoscape). Men det är skumt, det måste vara dåligt grafikort eller väldigt illa kalibrerad skärm, för här på datorn när jag ser på bilderna direkt så ser jag knappt att det är något fel på dom. Men på webben blev det rätt uppenbart.. Bläddrar jag snabbt med piltangenterna mellan dom två mittersta bilderna ser jag en liten antydan till färgskillnader i det vita men inte mycket.. :mellow:

Dags att lära sig redigering nu på allvar..

1.

post-1074-0-37918300-1392658787_thumb.jpg

2.

post-1074-0-62520800-1392658804_thumb.jpg

3.

post-1074-0-86504800-1392658823_thumb.jpg

4.

post-1074-0-35068100-1392658844_thumb.jpg

Första och fjärde bilden är i stort sett orörda, då jag tyckte att dom kunde vara så. :)

Tack ska ni ha odie och Cope :) Själv känner jag att det blev så där, men det beror mest på min okunskap om ps..

Vem har inte okunskap i PS?? :D

Jag är 100 på att det kommer sitta som en smäck om kör på lite till :)

Grundbilderna är canonbra, och lite träning på redigeringen så kommer dom att bli 100% bra. Jag tittade på Gavins video, och där visar han hur man kan redigera. Kan man sen översätta redigeringen från LR till PS, (om man inte har LR) vilket inte är jättesvårt om man kan lite grunder.

Du sa att jag fick försöka så jag gjorde det på nr 2! Nu hade jag ju inte något original utan fick utgå ifrån din redan redigerade bild, men så här blev resultatet när jag gjorde ett snabbt försök. Inte Gavins tips... Jag drog bort all färg i ett färgjusteringslager, sen målade jag tillbaka färgen på den gula citronen med en lagermask. Efter det lade jag på lite kontrast på glaset. Man ser fortfarande lite spår efter din redigering i bakgrunden, men på ett oredigerat original så ska det nog inte vara några större problem att fixa dessa bilderna :)

post-821-0-25941600-1392672269_thumb.jpg

Kul, roligt att du gav dig på bilden Mona, nu ser man ju stor skillnad! :)  Det var lite så jag hade tänkt mig att göra , men har ingen koll på justeringslager och lagermasker och sånt. Har gjort det vid nått tillfälle, och har provat att ta bort färg ur en bild men sparat färg på en ensam del i motivet, mixed colors eller vad det nu kallas. Men jag lär mig ju aldrig hur det går till, får läsa i min gamla bok om PSE 8 varenda gång..

Jag vet inte om jag har fel, men gjorde inte Gavin allt i LR?  Är inte det både som ett redigeringsprogram och råkonverterare? Han fixade ju större delen av bakgrunden med hjälp av högdagervarning om jag inte minns fel. Han justerade väl till bakgrunden så att i princip hela blev utbränd, men vet inte om det går på samma sätt i ACR? Har mycket att lära..

Nu hade jag sämre förutsättningar då jag har en mindre blixt som dessutom  stod så nära bakgrunden så att den såg ut som i bild 1 och 4. Fick inte riktigt bra spridning på ljuset. Höll till i köket som inte är allt för stort så allt blev lite komprimerat. Ska snart beställa radiotriggers så då ska jag minsann på det igen, ska få till hyfsade bilder åtminstone! :)

Tack så mycket Rolf! :) Ett problem förutom redigeringen är ju storleken, jag förminskade bilderna till 1024 pixlar på höjden, men programmet Photoscape förminskar hela härligheten ytterligare, så hela collaget blev ju endast 165.54 kb stor. Testade för skojs skull att skriva ut den med vanlig färgskrivare på jobbet i vanlig A4 storlek, men det blev inte så bra.

Tror jag får lösa det på annat sätt i så fall, men då ska jag nog tagit nya bilder och förhoppningsvis göra bättre redigering! :)