Jump to content
Jens Nilsson

Spara enbart i RAW eller...?

Recommended Posts

God kväll... Jag har ända sen jag började fota i raw sparat både i jpg och raw i kameran. Detta för att lätt kunna kolla igenom alla bilder i windows bildvisare och därefter välja vilka bilder som ska sparas/redigeras, och först då öppnar jag raw-filerna. Men det är ju synd för då tar ju jpg-filerna utrymme på minneskortet, och jag inbillar mig att det tar effekt av kameran när filerna skrivs om den ska skriva dubbletter.

Nu har jag laddat ner ett codec program som gör att jag kan se tumnaglar även på raw-filerna, för att jag tänkte att då ser jag ju direkt i den mappen jag sparar filerna vad det är för bilder. Men då går det ju inte att snabbt se en bild i fullstor storlek, och bara stega fram till nästa bild, om man vill granska någon speciell, kanske för att avgöra vilken man ska välja i en bildserie t ex. Utan då måste ju ps och råkonverteraren startas också, vilket tar en stund extra. Känns som om hur jag än gör blir det inget bra..

Hur gör ni andra...? :)

Personligen så använder jag endast RAW och med Nikons program är det inga problem att granska bilderna i full storlek.

Kan väl tänka mig att Canon kanske har något liknande att importera och granska bilderna i.

Jag sparar bara i RAW och öppnar alltid filerna med DPP. Därifrån brukar jag välja ut dom som ska sparas och sen öppnas dom med ACR.

Jag sparar bara i RAW och öppnar alltid filerna med DPP. Därifrån brukar jag välja ut dom som ska sparas och sen öppnas dom med ACR.

Aha, kan man öppna direkt från DPP till ACR? Det där måste jag kolla upp.

Jag brukar inte exportera direkt utan notera filnumret och sen leta upp filen med ACR. Men, det går att exportera direkt också i DPP under tools - transfer to Photoshop.

Jaha där ser man. Ska se hur det ser ut, om det funkar för mig också. Sen vet jag inte om arbetsflödet blir enklare, men man sparar ju lite utrymme på minnet och hårddisken kan jag tänka..

Det blir en vanesak hur man än gör, men detta är det sättet som funkar för mig. Jag brukar gå igenom bilderna först i DPP och sen välja ut och spara dom jag vill ha. Laddar jag ner alla först till datorn så är risken att skräpbilderna aldrig blir raderade..

Jo det är sant. Skräpet har en förmåga att bli liggande.. Ska ta mig tid att titta på detta, är inte riktigt nöjd med det sätt jag gör på nu. Dpp har jag installerat ända sen jag köpte kameran, men i princip bara testat det en gång. Skaffade ACR i samma veva, så det blev förstahandsvalet, då nästan dom flesta videotutorials man hittar handlar om det programmet. Då föll DPP i glömska..

Kom att tänka på om du har Adobe Bridge (ingår i photoshop) kan du förhandsgranska bilderna i fullskärmsläge.

Gör så här öppna bridge och välj den mapp med bilder du vill kolla markera en av miniatyrerna tryck på blanksteg så öppnas bilden i fullskärm,

sedan är det bara att bläddra genom bilderna med höger/vänster pilarna.

Jag har en variant av PS cc, som är ungefär samma som PS6 men av någon anledning har den inte Bridge tyvärr. I alla fall i min version, men det kan ju vara jag som gjort nåt galet vid installationen, vad vet jag..

Hade en version av PS6 men en engelsk version, bytte då jag tyckte att det var lättare att lära sig på svenska. Den versionen hade dock Bridge, kanske får byta tillbaka..

Om du har PS CC är det bara att installera Bridge direkt ifrån det lilla programmet som heter Creative Cloud  (brukar ligga som en ikon på skrivbordet), bridge installeras inte numer tillsammans med PS utan det får man välja från apparna i Creative Cloud. 

Du kan även gå in på Adobes sida och hämta Bridge.

http://creative.adobe.com/ 

Logga in med ditt adobe id och gå till hämtningscenter.

Min arbetsgång är följande efter gallring. Öppna bilderna i det utmärkta Faststone Image Viewer. Som både är gratis och läser i stort sett samtliga på marknaden förekommande bildformat.

Där sitter jag sedan och bläddrar igenom bilderna och de jag vill redigera högerklickar jag på och väljer något av de program jag lagt till som redigerare i FSI. I mitt fall CNX och PS. 

Prova, det är hur smidigt som helst.

Jag sparar också endast i RAW.

För överföring och granskning använder jag Nikon´s VNX. Där markeras alla bilder som ska sparas, i mitt fall får dom en röd etta.

Från VNX öppnar jag bilderna i CNX2 som också är Nikon´s program. Där sker själva framkallningen.

När framkallade bilder är sparade som JPG byts den röda ettan ut mot en grön fyra. Det betyder då att bilden finns i mina JPG mappar.

Pga färgmarkeringen har jag full koll på vad som har blivit framkallat :)

Färgmarkeringen du nämnde Cope var ju smart. Det borde vara en standard. :)

Hos mig är det standard sedan oktober 2011. Det var då jag började med råformatet :)

Så länge har inte jag kört med råformat, men sen har jag ju inte samma program så färgmarkeringen uteblir...

Nu har du ännu en perfekt anledning till att komma över till den goda sidan :)

Provade DPP i går men jag vet inte, känner mig inte riktigt hemma där. Tumnaglarna är ju större men det kändes krångligt om man vill förhandsgranska i större storlek. Kanske jag som missat nåt. Men om man sen exporterar bilderna till PS så hamnar dom där och inte först i ACR som jag är van vid och som jag alltid använder innan PS. Visst går det redigera i DPP också, men jag gillar ACR bättre, känns lättare där.

Tog hem en version av Faststone image Viewer  som Rolf tipsade om, och där kunde man klicka upp bilderna stora och granska innan man väljer vilka som ska gå till redigering. Ska prova det och utvärdera, om det är nåt jag ska ha.

Som vi alla vet är jag inget snille på varken redigering eller datorer över huvud taget, tycker att många program som förmodligen är bra många gånger kan kännas så röriga och krångliga att då orkar jag inte hålla på.. Men nu ska jag testa så här, känns ju bara dumt att spara både RAW och jpg i kameran om det inte behövs. Jag tackar för alla tips! :)

Jag provade men tyckte inte att det blev som jag tänkt mig.. Då öppnades bilderna för redigering vill jag minnas. Men då går det ju inte att bläddra  med bilderna i full storlek till nästa bild, utan då får man ju klicka ner bilden igen. Eller har jag missat nåt?? :wacko: