Jump to content
Mona

Dagens frukost, lunch och middag [samlingstråd]

Recommended Posts

I dag blev det lergrytemat igen! Såg ett recept på SVT med tjocka revben som jag ville prova som var lagat just i lergryta. Det passade perfekt i dag då jag skulle till stan i ett ärende. Jag satte ugnen på timern och åkte iväg! Köttet var klart när jag kom hem efter 4 timmar. Behövde bara göra moset och morotstzatzikin :)

attachicon.gifRevben i lergrya.jpg

[*klipp*]

Härligt collage och jag har nog sagt det innan, och säger det igen. När du ger ut din första kokbok köper jag det första signerade exemplaret direkt!

Morotstzatziki såg gott ut, det får vi testa en dag. Resten också även om jag inte har en lergryta.

Tack Martin, det var väldigt snällt sagt! Nu blev jag glad :wub: 

Du behöver ingen lergryta till detta, har du en järngryta funkar det också, eller en vanlig ugnsform, men var noga med att täcka över så det inte blir bränt.

Jag kör vidare med mina collage! Vet inte om jag ska stava med c eller k...

Idag blev det ingen lergrytemat, utan kyckling som bryntes i stekpannan och sen efterstektes i ångungen, samt en risotto med gorgonzola. Till dessert blev det en god citronpaj. Receptet på pajen kommer också från SVT:s morronprogram :)

Bilden på tallriken blev inte så genomtänkt som jag hade önskat, men det är ju alltid så ont om tid när man ska äta....

post-821-0-26567400-1392497998_thumb.jpg

Återigen ett fint och trevligt collage! Gorgonzola undviker jag, men i övrigt såg det ruskigt gott ut!:) Men det kan ju bero på dom snygga bilderna... :)

Btw, c funkar för mig ;)

Här har man nyss vaknat och kommer till dukat bord. Det där såg riktigt gott ut trots att jag inte är så förtjust i gorgonzola.

Och bilderna är precis som vi är vana vid, stilrent och snyggt. Dom platsar i vilken kokbok som helst....

Återigen har du utfört din uppgift med bravur.....

Nu har jag lite funderingar som jag haft tidigare när det gäller collage... Vad har du sparat originalbilderna i för storlek från början innan du la in dom i collagen? Tänkte på att t ex den sista i ordningen är ju inte alls särskilt stor i kb.. ?

Tack mina herrar! En risotto kan man ju göra på många sätt, och med gorgonzola var första gången för mig. Min favorit är nog svamprisotto.

Jag sparar alltid bilder i 1024px som jag lägger upp här och det är inga problem att ladda in dem i collaget. Det anpassar sig automatiskt. Det sista collaget gjorde jag i Tych Panel, en plugin till PS.

Ok, tack. Vill minnas att jag hade problem sist. Bilderna fick inte plats av nån anledning, så dom blev beskurna när jag försökte få in dom i mallarna i photoscape. Tror det var därför jag gav upp. Ska prova igen..

Jag gjorde nu ett försök med ett enkelt collage, nu blev det ju inte så jätteläckert då jag endast tog ett par liggande bilder, nu under förmiddagen då jag gjorde en Tiramisú för första gången... :)

Nu är det ju varken frukost middag eller lunch, utan mer som en efterrätt men jag tänkte att den får komma upp här ändå. Den är kanske inte så märkvärdig för er som kan allt inom mat och bak, men för mig är det ett stort steg framåt! :lol: 

Jag är ju inte den som är alltför hemma i köket, men håller på och lär mig. Har nog blivit lite inspirerad härifrån. Men nu blev det dock en efterrätt, som kommer till användning i kväll när grannarna tittar förbi efter midddagen. Så jag har tyvärr inte hunnit smaka den, och det ska även strös lite kakao över den, men det gör man när den ska serveras. Nu får den ligga till sig i kylen! :) :)

Så här är det då, mitt spektakulära Tiramisú-collage:

post-1074-0-21250600-1392554367_thumb.jpg

Jo, beskurna blir dom, men gör man själva collaget större så ska nog bilderna få plats. Ska prova.....

Då kanske det är i sin ordning då.. För jag kunde inte få till dom bättre än så här, det gäller ju att få till en storlek och proportion som funkar annars blir det ju hur smått som helst. Tycker att denna blev en aning liten också, men det var det största jag kunde göra. Får ge mig på det igen...

Nu var du lite snabbare än mig så jag hann inte se collaget!

Men gud vad gott!!! Jag bara älskar en äkta Tiramísú :wub:  Av ingredienserna att döma så ser det också ut att vara en äkta :) Och collaget blev ju jättefint! Du ser ut att vara duktig i köket tycker jag. Det blev lyckat alltihop Jens :)

Ett litet tips, som du kanske redan kan, är att använda en sil när du pudrar över kakaon. Jag brukar ta en tesil :)

Tack Mona, har nog aldrig pudrat själv vad jag minns, men sett att ungarna använt sil nån gång. Och jag har nog sämre minne än Cope , jag kommer inte i håg att jag smakat detta nång gång, men frugan påstår att jag gjort det hos hennes syrra i Umeå. Och jag tyckte tydligen också att det var gott, så jag får se i afton! :)

På tal om ingredienserna, jag hittade receptet när jag googlade.. Det är från tasteline.com och är av Paolo Roberto, eller rättare sagt hans släktingars recept. Men det finns säkert många varianter, på det, men det här bör ju vara relativt äkta! :)

Då får du nog en god aha-upplevelse i kväll då! Det finns nog lika många recept som italienska familjer, men alla ska innehålla Mascarpone. Spriten kan variera, men jag brukar ta Amaretto.

Avis på dig nu som får äta så gott i kväll.....

Det där ser inte alls illa ut Jens :wub:

Kistan meddelade att den gärna hade tagit en smakbit :nyam:

Jag har nog aldrig smakat denna efterrätt, och än mindre har jag gjort den. Nu inser jag att det kanske är dags att prova när lusten faller på :)

Tack så mycket Cope, prova gärna när lusten faller på, det var inte speciellt svårt, jag kunde ju! :P

Mona- jag tror också att det kommer att smaka, geggan provsmakade jag och det kändes lovande! :)

Amoretto stod det i receptet, och vi letade febrilt efter det men hittade intet! Då frågade vi en ur personalen och han sa att dom hade tydligen bytt namn eller nåt, så det blev Disaronno som ska vara i princip samma sak som jag fattade det! :)

Tack så mycket Cope, prova gärna när lusten faller på, det var inte speciellt svårt, jag kunde ju! :P

Mona- jag tror också att det kommer att smaka, geggan provsmakade jag och det kändes lovande! :)

Amoretto stod det i receptet, och vi letade febrilt efter det men hittade intet! Då frågade vi en ur personalen och han sa att dom hade tydligen bytt namn eller nåt, så det blev Disaronno som ska vara i princip samma sak som jag fattade det! :)

Jag kan ha jäkligt fel men jag tror att det bara får heta Amoretto om det är tillverkat inom en viss region. Ungefär som fetaosten....

Disaronno har jag hemma. Det är riktigt gott :nyam:  :nyam:

Det kan du ju ha rätt i Cope, detta var bara vad den killen i butiken sa.. Men dom hade i alla fall ingen Amaretto i butiken. Och vi har haft Disaronno hemma förr men det var länge sen. Blev lite sugen nu när man kände doften..! :)

Skulle ha öppnat den i går! :D

EDIT: Sökte lite och det verkar som amaretto och disaronno faktiskt är samma sak:

http://www.recepten.se/info/amaretto.html Frugan letade efter disaronnon men blev osäker när hon hittade flaskan vi skulle ha, för den hade en plastetikett runt om sig med hjärtan på. Alla hjärtans dag-tema.. Men vi fick förklaringen när vi frågade..

Amaretto och Disaronno är båda mandellikör och smakar likadant, så båda funkar lika bra.

Försök smuggla undan en bit till i morgon, då smakar den ännu bättre :P

I dag blev det lergrytemat igen! Såg ett recept på SVT med tjocka revben som jag ville prova som var lagat just i lergryta. Det passade perfekt i dag då jag skulle till stan i ett ärende. Jag satte ugnen på timern och åkte iväg! Köttet var klart när jag kom hem efter 4 timmar. Behövde bara göra moset och morotstzatzikin :)

attachicon.gifRevben i lergrya.jpg

Jag gjorde dubbel sats av såsen och tog lite extra Worcestershiresås, samt gjorde potatis- och palsternacksmos istället för att lägga potatisen i grytan. Tillbehör: Morotstzatziki.

Receptet är kopierat från SVT, och lite modifierat av mig.

4 personer:

1 kilo tjockskuret revbensspjäll i bitar

lite pressad citronsaft

1 tsk salt

600-700 g fast potatis

Sås:

1 tsk svartpeppar

1 msk raps- eller solrosolja

1 msk svensk senap

1 vitlöksklyfta, pressad

1 msk chilisås av ketchuptyp

1/2 dl tomatpuré

1 dl vatten

1 tsk worcestershiresås

2 tsk salt

Morotstzatziki:

3-4 rivna morötter

2 dl turkisk matyoghurt

1 liten pressad vitlöksklyfta

salt, peppar

citronsaft

persilja, färsk eller fryst

Lägg grytan i kallt vatten.

Rör ihop ingredienserna till såsen.

Pressa citronsaft över köttet och salta.

Slå såsen över köttet och sätt in grytan i kall ugn på 150º. Låt stå ca 4 timmar.

Rör ihop tzatzikin.

Vill man ha potatisen i grytan så lägger man i den ca 45 min innan köttet är klart. Själv älskar jag mos! Det passade utmärkt till detta köttet.

Nu har vi testat detta. En mkt god rätt som jag kommer göra fler ggr. Ida tyckte kanske inte att det var någon hit och det köper jag :)

Du bad ju om bilder men jag har bara en när kött och sås ligger i grytan. När allt var klart steg pulsen ordentligt då köttet var under all kritik. Nästa gång ska jag välja kött med omsorg. Men det lilla kött som fanns var utmärkt :)

Dock blev det mest sås och potatis då köttet var så himla fett.

Jag körde med kokt potatis, kokade några morötter också samt redde av såsen en smula.

Som sagt, det här ska göras fler ggr :)

DSC_9461jpeg_200.JPG