Jump to content
Mona

Dagens frukost, lunch och middag [samlingstråd]

Recommended Posts

Hmm, jag ställer mig tveksam till bulgur. En skåning vill ha päror till sin kotlett :)

Annars ser det bra ut :nyam:

Den här middagen har jag missat, inte konstig jag varit hungrig :D  Ser riktigt gott ut Jens! Jag gillar allt på den tallriken, så det hade slunkit ner hur bra som helst :P

I dag blev det lergrytemat igen! Såg ett recept på SVT med tjocka revben som jag ville prova som var lagat just i lergryta. Det passade perfekt i dag då jag skulle till stan i ett ärende. Jag satte ugnen på timern och åkte iväg! Köttet var klart när jag kom hem efter 4 timmar. Behövde bara göra moset och morotstzatzikin :)

post-821-0-11165800-1392320579_thumb.jpg

Jag gjorde dubbel sats av såsen och tog lite extra Worcestershiresås, samt gjorde potatis- och palsternacksmos istället för att lägga potatisen i grytan. Tillbehör: Morotstzatziki.

Receptet är kopierat från SVT, och lite modifierat av mig.

4 personer:

1 kilo tjockskuret revbensspjäll i bitar

lite pressad citronsaft

1 tsk salt

600-700 g fast potatis

Sås:

1 tsk svartpeppar

1 msk raps- eller solrosolja

1 msk svensk senap

1 vitlöksklyfta, pressad

1 msk chilisås av ketchuptyp

1/2 dl tomatpuré

1 dl vatten

1 tsk worcestershiresås

2 tsk salt

Morotstzatziki:

3-4 rivna morötter

2 dl turkisk matyoghurt

1 liten pressad vitlöksklyfta

salt, peppar

citronsaft

persilja, färsk eller fryst

Lägg grytan i kallt vatten.

Rör ihop ingredienserna till såsen.

Pressa citronsaft över köttet och salta.

Slå såsen över köttet och sätt in grytan i kall ugn på 150º. Låt stå ca 4 timmar.

Rör ihop tzatzikin.

Vill man ha potatisen i grytan så lägger man i den ca 45 min innan köttet är klart. Själv älskar jag mos! Det passade utmärkt till detta köttet.

Din middag såg ju hur underbar som helst Mona! :) Vi åt bara en bit (köpt) västerbottenspaj till middag, så nu blev jag hungrig igen! :) och bildcollaget var snyggt, det skulle jag också vilja lära mig! Men jag tror att jag är för gammal för att lära mig sånt..! :P

Tack så mycket Jens :) Ja, det var faktiskt mycket gott och lättlagat, något som passar mig ;)

Kollaget har jag gjort i Photoscape och är lätt som en plätt :) Där finns färdiga mallar, massor av mallar! Gratis är det också :)

Länk till photoscape

Edit! Det står att det är på engelska, men man kan välja svenska inne i programmet.

Då ska jag kika på det sen när jag får tid och nånting att jobba med.. jag laddade ner programmet sist du länkade till det, men har inte tagit mig för att prova än. Har dels inte haft passande bilder, men tiden har inte funnits heller.. :)

Ska poängtera att det inte bara är ett kollageprogram, man kan göra många andra saker i det också :)

Mumz....det såg riktigt gott ut. Även detta måste jag testa vid lämpligt tillfälle. Din tzatziki både såg och lät god ut. Den måste också testas. Tror att den passar bra till grillat också :)

Och bilderna var precis som vanligt, perfekta.....

Tack snälla du :wub:  Prova gärna detta receptet, det var gott! Såsen var fantastisk, även om den blir som tunn sky när den gått i lergryta, men det gör inget tycker jag. Tzatzikin är också god och passar till det mesta, och mycket bra till grillat :) Den är inte fet heller, det är ju en fördel ;)

Absolut, det ska testas. Skysås är gott tycker jag. Att den sen är lite magrare passar dessutom mig perfekt :)

Men vill man så går det ju att reda av den lite grann :)

Nu är köttet inhandlat. Ligger i frysen i väntan tills jag är ledig mån-ons i nästa vecka. Då återkommer jag med tycke och smak :)

Jag skrev ut receptet, tackar för att du la upp det Mona, ska testas nån gång, dock inte i helgen. Men så småningom! :)

Vassego´:)

Nu är köttet inhandlat. Ligger i frysen i väntan tills jag är ledig mån-ons i nästa vecka. Då återkommer jag med tycke och smak :)

Kul! Då hoppas jag du får en lika god rätt som jag fick :)

Klart jag får. Jag följer ju ditt recept, iaf till stora drag. Men lite eget tänkande blir det säkert i vanlig ordning :)

Det är SVT's recept på köttet, och jag modifierar också lite hit och dit, t ex tog jag ju mer Worcestershiresås för att få mer av den smaken. Tog också mer citronsaft över köttet. Några droppar gör ju varken från eller till.

Den där skumma såsen hade jag missat i receptet. Den måste jag köpa...

Tror dock inte att det är en sås jag gillar. Eller jag gillade nog inte den som liten. Kan finnas en chans att jag även blandar ihop den med HP-sås.... :)

Den såsen gjorde mycket för smaken. Blev lite BBQ aktigt av den. Tror du skulle gilla det. Är godare än HP, tycker jag!

Du har säkert förväxlat den!! Nu får du rusa till affären igen innan du kan göra såsen  :giggle: