Jump to content
Mona

Dagens frukost, lunch och middag [samlingstråd]

Recommended Posts

Kul Jens att du ville prova receptet och tyckte det var gott :) Det har blivit mycket uppskattad på en annan sajt. Själv gör jag denna gryta lite då och då den kalla årstiden för jag älskar grytor i alla former :P

Jo den var väldigt god! :) I slutet av sportlovet, vecka 9 kommer syrran m familj ner några dagar. Vi pratar om att göra den grytan då också! Och dottern tjatar titt som tätt på att jag ska göra Mathias morotskaka, så det får väl bli bak då också ;):)

Hinnar jag ska jag se om jag också kan prova detta i den kommande veckan. Vad är det för kött som blir bäst till denna gryta. Är det tex högrev??

Jag använde högrev. Just den biten som vi hade köpt var väldigt fet, så även om jag skar bort det mesta så blev det rätt så fett. Men det är väl säkert olika på olika köttbitar. Men det finns säkert andra sorter som också funkar! :)

Synd att det blev så. Jag gillar inte en massa insprängt fett i köttet. Antingen får jag väla en högrevsbit med omsorg eller så får det bli en annan sorts kött :)

Det där har jag ingen koll på, är inte ens allmänbildad när det gäller mat. Kan stava till sås typ... ;)

Men det borde ju rimligtvis funka med vilket nöttkött som helst nästan, så länge det går göra grytbitar av det.

Biten vi hade köpte vi på en liten butik, dom hade inte så mycket urval. Det köttet var från Australien t o m, och jag var lite skeptisk men det smakade bra och det var absolut inget fel på det, förutom att det var lite väl mycket fett som fick skäras bort. :)

I grytan på bilden har jag använt högrev. Även min bit var ganska fet. Det blir saftigt kött om man låter fettet sitta kvar, men mycket att skära bort när man äter. Jag äter aldrig fett på kött :smiley_vomit: Jag har ofta använt vanliga grytbitar, det funkar bra!

Detta är ju ingen mat, men väl en fantastisk dryck till mat! Själv sörplade jag i mig denna boostade dryck som består av färskpressad apelsin, morot och ingefära till lunchen!

post-821-0-21557800-1391518031_thumb.jpg

Tack mina herrar :) Har ni en råsaftcentrifug så rekommenderar jag att prova denna, så gott. Ca 2 cm färsk ingefära gjorde att den fick en angenäm hetta :P

Den med lite Rom i så har du en hel middag :)

Stenbit eller flytande??! :happy0045:

Dags för en dagens middag då... :feed-me: :smiley-13:

Grekisk fläskkotlett med rostad ratatouille, fetaost och bulgur :)

post-1074-0-40046600-1391623642_thumb.jpg

Ännu en rätt från Linas matkasse, smakade underbart! :)