Jump to content
Sign in to follow this  
Malin Halvarsson

R.I.P kameran eller?

Recommended Posts

Hej på er. Nyss hände det en hemsk sak. Jag tog ut mitt minneskort som jag alltid brukar göra ur min Nikon D5000. Sen ska jag stoppa tillbaka mitt minneskort men det går inte, det stoppar halvvägs. Har testat med flera minneskort men ingen av dom går ner. Jag ser inget som det kan fastna i heller.
Har ni varit med om något liknande tidigare? Min kamera har ingen garanti då den är 3,5 år. Om inte, har ni kanske någon koll på vad det kan kosta och laga?

Tacksam för snabb hjälp

Förmodligen en "pinne" i kontakten som böjt sig. Kan också vara något som kommit in antingen i kameran eller de små hålen i kortet. Kolla det först innan du lämnar in den.

Vad det kostar har jag ingen aning om men ring Nikon och fråga. (Det var väl en Nikon du hade?) 

Som det ser ut så är det inte en sådan, det är nog spärren som vägrar åka uppåt igen. Spärren som gör så att man kan trycka ner minneskortet och få upp det igen. Testade att få loss den men det gick tyvärr inte.. 

Har du kollat att minneskortet är helt så det inte sitter någon bit kvar i kameran?

Annars verkar det vanligaste problemet vara att kontaktstiften böjer sig precis som Rolf säger.

Är det låset som du själv tycker att det verkar vara så tror jag inte det är så jättedyrt att laga och då kan det nog vara värt att lämna in kameran.

Men vad jag kunde se i en annan tråd här så funderade du ändå på att byta kamerahus och gör du fortfarande det så kanske det är bättre att överväga att lägga pengarna på en ny kamera istället för att laga den gamla.

Ja, det är låset för det sitter halvvägs ner.  Det är precis det jag funderat över. Jag har precis pratat med en lärare på skolan och han och en annan ska sätta sig ner och kolla på det på måndag. Om inte dom kan ska jag ringa Nikon och se vad dom har för priser. Om inte blir det en ny kamera.

Nä, jag har lagt ifrån mig den nu. Jag ska ringa dom på måndag och hoppas på att dom kan hjälpa mig. Så typiskt att garantin gick ut för några månader sen!

Om det inte är allt för länge sedan garantin gick ut kanske Nikon löser det ändå som goodwill.