Jump to content

Recommended Posts

Helt OT men ändå. Att man måste fortsätta mata fåglarna när man väl börjat stämmer inte alls, även om det är väldigt trevligt att göra så både för pippina och den som matar. Fåglarna dras dit där det finns så mycket mat som möjligt, så lättillgängligt som möjligt. 

I och runt städerna finns gott om pippimatare överallt så där är definitivt inga svårigheter för dom att hitta mat, längre ut på landsbygden är naturligtvis förhållandena svårare men inte så svåra att de svälter ihjäl om du inte matar dom.

Fåglar vänjer sig snabbt vid ett bra ställe att käka på, men tar käket slut så vänjer de sig av ännu fortare och drar vidare till nästa födokrok

Jag konstaterar lite snabbt att du har samma beteende som fåglarna :happy0045:  :happy0045:  :feed-me:  :feed-me: :feed-me:  

Jo det kan ju så vara. Det där läste jag på en skylt på en affär. Men det är ju klart, dom vill väl sälja fågelmat.. :)

Det är den allmänna uppfattningen. Jag trodde likadant tills jag hörde en fågelkunnig på radion som sa detta.

Ang matningen så stämmer det som Rolf säger, men jag känner också att har man börjat mata så vill man fortsätta för att hjälpa dem, särskilt om det blir mycket snö för då blir det svårare att hitta mat på naturlig väg. Sen är det ju så trevligt att ha fåglar utanför fönstret :)

Tycker det verkar som att det finns olika uppfattningar om matningen. Jag googlade lite och hittade bl a länken nedan som går till blomsterlandet. Det var dom som hade satt upp skylten jag skrev om. Och här står det att man även bör vänta med utfodringen på hösten så att flyttfåglarna hunnit dra i väg, detta för att undvika att någon ska luras att stanna kvar. Men jag såg på en annan sida att det var ingen risk att det skulle hända, där tyckte man att vill man mata dom året runt så är det ok! Så lite förvirring verkar det finnas.. :)

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Tradgard-ovrigt/Mata-faglar-pa-vintern/

Håller med. Men då man ser fina skyltar som är tryckta och ser seriösa ut så är det lätt att gå på det om man som jag inte vet bättre! :unsure:

Men i slutändan spelar det ju inte så stor roll, vill man mata dom så är det ju bara att köra på, det är ju trots allt trevligt med fåglarna i trädgården! :) Och vill man inte så får man låta bli..

Tjusigt!

Själv fick mina talgbollar sina första besök för säsongen igår när det blev -5 och kom 12 flingor snö. Blåmes och talgoxe utöver gråsparv och pilfink. Vi får väl se om de stannar nu när de verkar ha hittat bollarna, då skall jag nog försöka lägga upp lite bilder jag också :D