Jump to content
Cope

Solnedgång med blixt!

Recommended Posts

När jag hoppade i säng i natt så låg jag och funderade en lång stund på hur man bäst bevarar en vacker solnedgång med sina varma fina färger tillsammans med en upplättnadsblixt på tex en modell.

Exponeringen är inställd efter solnedgången, så blixten på modellen behövs för att undvika en siihuett.

Tankarna var på vilken ridå blixten skulle utlösas. I mina tankar kom jag fram till att blixten ska lösa ut på andra ridå. Detta för att först fånga dom fina färgerna i solnedgången, och sedan avsluta med en liten blixt på modellen för att undvika silhuetten.

Tanken var att detta kommer ske handhållet och det bör ju inte vara något problem då exponeringen är satt efter högdagrarna i bilden.

Är detta ett korrekt tillvägagångssätt eller är jag ute och reser?

Olika blixtfilter osv lämnar vi åt sidan tills vi har rett ut funderingen här ovan :)

Jo det är nog korrekt uppfattat. Jag länkade in en länk med en tutorial från youtube om just solnedgång och upplättnadsblixt i nån av dom tidigare trådarna om våra blixtfunderingar, kommer inte i håg på rak arm vilken tråd det var..

Upptäckte när jag letade upp tråden att jag inte alls länkade in videosnutten utan bara nämnde den. Har inget närminne, skulle behöva diskdefragmentera hjärnan tror jag.

Men är är den, finns fler att välja på..:

Misstänker att vi får se en del läckerheter i kväll då.. ! :)

Nja, det vågar jag inte påstå. Det jag fotade idag var helt nytt för mig och tyvärr hade jag bara makrogluggen med mig så jag fick klara mig med det :)

Om du skall fota liknande som killen i filmen så är det synk på bakre ridån som gäller men tänk på att vid slutartider från 1/30 sek och kortare får du ingen eller nästan ingen effekt av att synka på bakre ridån.

Ställ exponeringen i kameran efter bakgrundsljuset och en balanserad ej för stark blixt på din modell kanske även kombinerat med ett färgfilter på blixten så att ljuset ser ut att komma från samma scenario,

Det är väldigt lätt att få hudtoner att se urlakade ut i en sådan situation. 

Toppen Rolf. Tack för värdefull info.

För att kolla så jag har fattat rätt säger jag så här.

I mitt fall där vill jag avbilda en vacker solnedgång tillsammans med en modell som ska vara skarp och upplättad med en blixt, då är synk på bakre ridå fel väg att gå. Då jag misstänker att mina tider kommer bli snabbare än 1/30s.

Då är det bättre att låta blixten lösa ut på sitt "normala" ställe utan att blanda in olika ridåer osv.

Har jag fattat rätt?? :)

Som jag tolkade filmen så blir dina egna rörelser mer framträdande om du använder den första ridån. Dom syns tydligen mindre om du använder andra ridån, men i övrigt borde det ju inte spela så stor roll. Men visst har slutartidens längd en viss betydelse. .

Som jag tolkade filmen så blir dina egna rörelser mer framträdande om du använder den första ridån. Dom syns tydligen mindre om du använder andra ridån, men i övrigt borde det ju inte spela så stor roll. Men visst har slutartidens längd en viss betydelse. .

Ja, tyckte jag också att det verkade vara. Men som sagt, jag har noll koll på detta och jag tycker det är skitsvårt.

Jag vet ju egentligen inte hur mina framtida slutartider ser ut men bilden jag har i skallen har en väldigt varmt, ljus med lågt stående sol i sig.

Så tider snabbare än 1/100s är det som poppar fram i min tankegång :)

Ja du får kanske prova dig fram. :) Här har vi ju aldrig nån sån solnedgång så att det är lönt att fundera på det...

Du har tur du. Varför är det bara jag som ska ha ett h-vete att lära mig allt sånt här :angry:  ;)

Du kan tro att det ska övas. Förhoppningsvis får vi många solnedgångar till. Det tråkiga är att jag vill ju skjuta skarpt också någon gång med filter osv. Det är ju en teknik jag verkligen älskar :wub:

Ja du får kanske prova dig fram. :) Här har vi ju aldrig nån sån solnedgång så att det är lönt att fundera på det...

Ni har väl soluppgångar i stället?

Dom är ju väl så fina som nedgångarna. Dessutom när soluppgången väl är avklarad har man resten av dagen på sig att fotografera annat.  :thumbsup:

Jo fast då får man ta sig långt ut i skärgården. Det är inte gjort i en handvändning. Överallt är det ju inhängnade båtklubbar och privatägda tomter så det är inte lätt, åtminstone inte härifrån. Vi vistas för lite i skärgården för att jag ska kunna känna till nåt bra ställe..

Varför är det bara jag som ska ha ett h-vete att lära mig allt sånt här :angry:  ;)

Jag kan trösta dig med att du inte är ensam! Här är en till :P

Varför är det bara jag som ska ha ett h-vete att lära mig allt sånt här :angry:  ;)

Jag hade kunnat förklara det för dig men ville inte göra dig ledsen...   :giggle:  :giggle:

Toppen Rolf. Tack för värdefull info.

För att kolla så jag har fattat rätt säger jag så här.

I mitt fall där vill jag avbilda en vacker solnedgång tillsammans med en modell som ska vara skarp och upplättad med en blixt, då är synk på bakre ridå fel väg att gå. Då jag misstänker att mina tider kommer bli snabbare än 1/30s.

Då är det bättre att låta blixten lösa ut på sitt "normala" ställe utan att blanda in olika ridåer osv.

Har jag fattat rätt?? :)

Ställ in kameran Rear och låt den stå där som standardinställning för med blixt och slutartider kortare än 1/30 sek blir det lika dant om du synkar på främre eller bakre ridån.

Långsam synk på främre ridån kan vara kul att testa om man vill ha några speciella rörelseeffekter i bilden.

I ditt fall med en modell i förgrunden av en solnedgång kör kameran på M och ställ in exponeringen på bakgrundsljuset ställ in blixten i TTL och på -1 eller -1,5 ev så tror jag att du hamnar ganska rätt för att få en snygg upplättning av modellen.

Tack för dina tips Hellman :)

Dom ska användas när det blir skapt läge, det kan du lite på.

Som Mona nämnde någonstans att ju mer man försöker förstå ju mindre förstår man. Jag håller med henne till fullo :)

Det här med blixt är sannerligen inte lätt. Det snurrar mer och mer i skallen ju mer jag tänker på det :D

Men skam den som ger sig. Till slut måste väl något stanna kvar i huvudet på mig :D

Om jag förstod filmen rätt så kan synk på 2:a ridån vara bra för att inte få oskärpa när man har lång exponeringstid. Använder man 1:a ridån blir det lättare oskärpa. Har jag uppfattat det rätt? Isf finns det ju tillfällen där 2:a ridån har betydelse även om man går under 1/30 sek.

Om jag förstod filmen rätt så kan synk på 2:a ridån vara bra för att inte få oskärpa när man har lång exponeringstid. Använder man 1:a ridån blir det lättare oskärpa. Har jag uppfattat det rätt? Isf finns det ju tillfällen där 2:a ridån har betydelse även om man går under 1/30 sek.

Det är så jag tolkar det också. Om alla rörelser på motivet sker under den långa exponeringen så blir motivet ändå hyfsat skarpt eftersom blixten fryser detsamma i slutet av exponeringen. Men allt är ju relativt, har man för lång tid blir det nog suddigt ändå, eller om kameran inte är stilla och om motivet rör sig alltför mycket.