Jump to content
LindaLunda

Hur fånga skärpan på springande hund? (mot mig)

Recommended Posts

försökte fotografera 'springande' hund idag... gick inget vidare.

Kamera canon eos 5d mark III ... objektiv 70-200 f2,8. Handhållet med IS på.

Men det gick ju som sagt var inget vidare...

Vad gjorde jag för fel?

Hur ska jag ställa in kameran för bästa resultat?

Inst.

M.

Af.

ISO 3200

1/400 slutart.

f 3,5

70 mm.

Och så hade jag den att ta flera foton i rad High speed.

Och al servo?

Jag är ingen expert på detta men slutartiden är kanske för lång för denna typ av bilder. Jag hade nog provat att öka ISO ännu mer så att tiderna blev kortare. Kanske upp mot 1/1000s.

Sen vet jag inte om du har en AF-ON knapp på den kameran, men det tror jag att du har. Den tekniken hade jag isf också provat om du inte redan har gjort det :)

Jag är ingen expert på detta men slutartiden är kanske för lång för denna typ av bilder. Jag hade nog provat att öka ISO ännu mer så att tiderna blev kortare. Kanske upp mot 1/1000s.

Sen vet jag inte om du har en AF-ON knapp på den kameran, men det tror jag att du har. Den tekniken hade jag isf också provat om du inte redan har gjort det :)

1531870_10152221771649236_512747674_n.jp

Jag har ingen koll på Canons utförande men har du en AF-ON knapp så bör den sitta i närheten av den knappen som det står start/stop på uppe till höger i bild. Finns det ingen sådan knapp så kan du säkert programera tex start/stop knappen så den agerar som en AF-ON knapp.

Det innebär att du fokuserar med tummen och bränner av bilden med den vanliga avtryckaren. Det förfarandet är nog ganska vanligt för fågelfotografer och dyligt...

Förlåt en dum fråga men vad händer om jag trycker på den knappen?

Ja jag har en sådan knapp..

Aha... tror jag fattar... kanske...

Svaret finns i mitt tidigare svar :)

Jag är ingen expert på området heller, men motiv som kommer rakt emot en brukar vara knepigt när dom kommer fort. Dom hinner röra sig en bit nästan oavsett slutartid. Följande fokus eller al servo funkar bättre tror jag när motivet rör sig i sidled eller snett i mot en själv. Tror att förutsättningen är också att du har alla fokuspunkter aktiva, så att kameran kan välja och byta när så behövs. Finns det andra störande moment i närheten kan det finnas risk att den fokuserar på dessa, men eftersom motivet rör sig så tror jag inte att den risken är så stor. :)

Jag är ingen expert på området heller, men motiv som kommer rakt emot en brukar vara knepigt när dom kommer fort. Dom hinner röra sig en bit nästan oavsett slutartid. Följande fokus eller al servo funkar bättre tror jag när motivet rör sig i sidled eller snett i mot en själv. Tror att förutsättningen är också att du har alla fokuspunkter aktiva, så att kameran kan välja och byta när så behövs. Finns det andra störande moment i närheten kan det finnas risk att den fokuserar på dessa, men eftersom motivet rör sig så tror jag inte att den risken är så stor. :)

AHa! Ska testas!

Blir till att försöka igen!

För skam den som ger sig!

Och då utan tumvante på (torgvante med hel tumme dvs.)

Det är rätt. Bara på´t igen :)

Här finns en tutorial om just detta hur man ställer in kameran. På din verkar det som att det går ställa in känsligheten på följande fokus, vilket det inte gör på min 550D...

http://m.youtube.com/watch?v=QMXqfOCXA7E&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DQMXqfOCXA7E

Du kan ju även googla på al servo focus canon så hittar du en del matnyttigt. Det mesta på engelska dock! :)

Att ta bilder på springande hund emot en är en svår utmaning. Jag tycker du har lyckats väldigt bra med denna bilden. Jag tycker bättre om den obeskurna bilden där vovven får lite mer utrymme eftersom den springer. Lite skärpa och kontrast är allt som behövs för att lyfta den här bilden till en canonbild :)