Jump to content
Rolf Hellman

Kreativ med blixten. [Samlingstråd]

Recommended Posts

Dessa bilder passar hur bra som helst i den här tråden, tycker det var en intressant lek med röken jag har själv inte haft en tanke på något liknade så det här måste jag absolut testa.

Edit:

Du får gärna leta upp dina bilder med flammor dom vill jag gärna se.

Det där Jens ser väl hur bra ut som helst och det är väl kreativt om något.

På sådana bilder kan man färga röken med färgfilter på blixten.

Trist med dina axlar och nyckelben.

Dessa bilder passar hur bra som helst i den här tråden, tycker det var en intressant lek med röken jag har själv inte haft en tanke på något liknade så det här måste jag absolut testa.

Edit:

Du får gärna leta upp dina bilder med flammor dom vill jag gärna se.

Tack så mycket Tedh, kul att höra! Ska återkomma med flambilderna..

Men prova gärna detta och visa upp dina alster vid tillfälle, du har nog lite mer erfarenhet än mig, särskilt jämfört med vad jag hade vid detta fototillfälle.. blir spännande att se! :)

Det där Jens ser väl hur bra ut som helst och det är väl kreativt om något.

På sådana bilder kan man färga röken med färgfilter på blixten.

Trist med dina axlar och nyckelben.

Tack så mycket Rolf! Hade jag haft filter så skulle jag gärna prova fler gånger, men det får bli framtida projekt!

Axlarna är bra nu, men behöver stärkas upp. Enda tillfällena när dom värker är när jag ligger på dom. Kan i princip bara sova när jag ligger på sidan, har jag en sömnlös natt är det lite extra jobbigt. . :)

Om jag inte mins helt fel så står FP för Flat Peak

Mycket intressant tråd,

Har snabbforskat på nätet och mycket riktigt står FP för Flat Peak uttrycket till  kom när vi använde lösa blixtlampor i blixten och det fanns lampor med olika långbrinntid och FP var bland de längsta. Idag har Nikon snott förkortningen och kallar den Focal Plane eller FP-Sync men principen är den samma med att blixten lyser länge, bara att en modern blixt ger en massa korta blixtar under ca 1/125 sec. Här är lite mer att läsa i dessa länkar, den ena är samma som Rolf H men på Engelska då en del har förlorats i översättningen.

http://www.photozone.de/hi-speed-flash-sync samt denna https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1473

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_synchronization

Jens! Fina bilder på röken, :)  har inte testa själv men det kanske kommer. Ett litet tips, jag har köpt lite rökelse i en Asiatisk butik och det både ryker och doftar gott, finns som pinnar som liknar tomtebloss och små konor som man ställer på ett fat. Finns kanske att köpa i billiga butiken på nätet. :D 

Jens! Fina bilder på röken, :) har inte testa själv men det kanske kommer. Ett litet tips, jag har köpt lite rökelse i en Asiatisk butik och det både ryker och doftar gott, finns som pinnar som liknar tomtebloss och små konor som man ställer på ett fat. Finns kanske att köpa i billiga butiken på nätet. :D

Tack Odie! Bra tips, men jag kan ju även sno en rökelse från dottern från hennes rum ;):P

Bra jobbat,inte alltid lätt att få till så här fina rökbilder.

Tack lillepv, det har du rätt i. Har även kvar ett större antal bilder som egentligen skulle kastas från detta tillfälle.. :)

Det var i det syftet jag köpte dom, för att leka med ljus. Men dom har bara legat där i lådan runt 1 år eller nåt :(

Tror jag betalade runt 80:- för paketet jag köpte...

Syftet var att göra detta, som jag har visat här tidigare :)

Du kan lika gärna erkänna med en gång, du trodde att det var modellen du klickade hem :P

Här är en artikel som beskriver hur det fungerar med FP höghastighetssynk.

Hämtad från Nikon men det fungerar likadant för dom andra uddamärkena.  :P

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3245

Om jag inte mins helt fel så står FP för Flat Peak

Ett CTO-filter är förkortning av Color Temperature Orange filter.

Det är ett orange filter som finns med flera olika tätheter som är avsett att balansera glödlampsljus med blixten.

När man fotograferar i en miljö upplyst av glödlampor och använder blixt sätter man ett CTO framför blixten och ställer in vitbalansen på glödlampa

för att balansera blixten med glödljuset.

Misstänkte att det hade med orange filter att göra! Men ibland blir det mycket förkortningar som man inte fattar. Tror jag får besöka våra kinesiska vänner och klicka hem några filter för att testa eftersom det inte ingår filter till Canons blixtar...

Jag får väl kanske bidra med något också.. Grävde djupt i arkivet och hittade dessa bilder som kom till för snart två år sen, Mars 2012 såg jag i exif.. Då var detta något helt nytt, skaffade min första digitala systemare december 2009, men använde aldrig blixt.

Fotade inte särskilt mycket över huvudtaget, i början, då jag vid två olika tillfällen ramlat på olika sätt men som vid båda gångerna resulterade i en skadad axel, första gången i höger och andra i vänster. Slutade båda gångerna med att nyckelbenen fick kapas en cm.Så jag hade lite perioder när jag inte kunde hålla i kameran därav min långsamma utveckling. Antar jag... Läste desto mer om foto än fotade just då.

Åja, nog med off topic,fick i alla fall för mig att köpa en iTTL-kabel så att man kunde vara lite kreativ, och jag hade väl antagligen sett liknande bilder som är rätt klassiska, och ville prova hemma i garaget. 

Riggade ett par bockar i garaget och la upp en skiva som tjänstgjorde som bord. Använde ett stearinljus som jag blåste ut och röken som då steg försökte jag fota. Ställde upp kameran på stativ i manuellt läge och manuell fokus. Blixten saknade jag ett bra  stativ till, utan jag har för mig att jag hade ett gammalt rangligt stativ från 60-talet som jag fått efter min pappa till den. Men kabeln är ju inte så lång så jag fick stå rätt nära hela arrangamanget.

Hade då liksom nu bara min lilla EX 270 som inte har några egna inställningar, utan allt ställs in i kamerans meny. Men detta hade jag ingen kunskap om direkt heller, utan full effekt på kortaste synctid. Blev kanske inga mästerverk, men dom blev väl ungefär som jag önskade då. Det knepiga var att fota vid rätt tillfälle när röken är någorlunda bra, blixten jag har tar ju en stund att ladda, så det var ju inte bara att skjuta hejvilt..

Inte lika proffsigt med andra ord som era exempel här, men det var himla kul vill jag minnas... :)

1.

attachicon.gifIMG_2536l.jpg

2.

attachicon.gifIMG_2552l.jpg

Jag tycker det där var väldigt fina bilder, speciellt nr 2. Jag har väl någon gång också haft rökbilder i tanken, men där har det stannat. Vid tillfälle kanske jag också provar någon gång.

FP hade jag heller ingen aning om! Eldsvådan hade jag också velat se :)

Ojoj! Ser nu att texten har hoppat omkring i mina inlägg!! Om FP skulle stå under Hellmans kommentar  :smiley496: 

Jag provade Hellmans tips igår. Dvs att ha ett orangefärgat filter på blixten och WB inställt på glödlampsljus.

Tyvärr var modellen inte till sin fördel så jag har inte bilderna kvar.

Dock kom jag fram till att det verkar vara viktigt att filtret har rätt färg. Jag provade med två olika nyanser och jag kom fram till att är filtret för kraftigt så får hela bilden ett orangestick. Vita fönsterbågar mm blev orangefärgade.

Tyvärr hade jag inget bra glödljus heller, ljusen i granen var för få och inte tillräckligt många verkade det som.

Jag ska dock leka med detta fler gånger när jag hittar en duglig belysning :)

Så tack för tipset, det är noterat :)

Testade färgat filter.Bakgrunden är IKEA`s Tupplur (vit rullgardin).Snett ovanför till vänster om blommorna hade jag en blixt med softbox
(60x60cm),bakom blommorna och riktat mot rullgardinen hade jag en blixt med ett orange filter.Filterna är strobist Collection och jag tror dom finns på Kaffebrus.

Rosor%20140107.jpg

Jag ser att din bakgrund också blev färgad. Nu blir jag ösäker. Det är kanske helt normalt att vita saker får en annan färgton när man använder färgade blixtfilter tillsammans med vitbalansen inställd på glödlampa??

För övrigt gillas dina rosor, Hur fina som helst. Den exponeringen tillsammans med dina blixtar satt till 100%

Tanken var att bakgrunden skulle bli färgad,vitbalansen var inställd på blixt det var bara den blixten på bakgrunden som hade ett filter.Det var alltså inget CTO-filter utan ett orange-färgat filter.Jag prövade även andra färger men tyckte den här färgen passade bäst i det hår fallet. :rolleyes:

Får nog skaffa såna där filter.... Rosorna är väldigt vackra, hade varit kul att veta hur dom såg ut utan filter för jämförelsens skull.

Dessa ska jag ta mig en närmare titt på! Du måste återkomma med recension när du fått dem :)