Jump to content
Rolf Hellman

Kreativ med blixten. [Samlingstråd]

Recommended Posts

Hej jag vill svara på en fråga ang det här SP.Allt var i manuellt läge,kameran 1/125sek vid f10.Blixten till vänster framifrån M 1/4 och på den satt en 60x60cm softbox och den var så nära som möjligt utan att komma med i bild.Den nakna blixten var placerad ca 1m snett bakom och den var inställd på M 1/16.Eftersom det blev ett jäkla springande till kameran för att kolla resultatet innan jag blev nöjd markerade jag på golvet var jag skulle stå.Mao stod jag på samma ställe men flyttade och ändrade effekten på blixtarna tills jag var nöjd.
/Lars-Åke

Jag%20140101.jpg

Det springet mellan kamera och blixtar tycker ja slutade med ett resultat som jag verkligen vill lyfta på hatten för.

Det är ju så när man testar något nytt så blir det en masa justerande innan man hittar rätt, nästa gång du skall göra något liknande

kommer du säkerligen att sätta det nästan direkt.

Förresten, kul att även du hittat hit Lars-Åke.

Tycker nog att du lyckats ganska bra i alla fall vad jag kan se på mobilen.

De "defekter" jag kan se fixar du lätt i efterhand.

Dessutom har du valt ett svårare motiv än vad jag hade.

Dockan är större och plattare i ansiktet vilket gör det hela mycket lättare.

Inte så säker på att jag hade lyckats bättre än du med blomman.

Bara att testa igen med nytt motiv

Tack Tedh. Du har kanske rätt i att mitt motiv var lite svårare än ditt, det tänkte jag aldrig på. Dock hade jag roligt och detta ska jag prova fler ggr fast då med andra motiv :)

Cope! Vaddå inte lyckats tycker bilderna ser bra ut och som Tedh säger det lilla spillet kan du lätt redigera bort.

Ett tips på vad du kunde gjort är att sätta exponerings kompensationen i kameran på omkring -1 EV detta minskar exponeringen globalt och för att kompensera detta för ditt huvudmotiv ökat effekten på blixten med +0,5 EV

Vidare vid all fotografering med en eller flera blixtar gäller det att försöka forma ljuset med reflexskärmar speglar paraply eller pappbitar med hål i över blixten eller snootar.

Glömde fråga vad du menar med en blixt med fast synk.

Kul att du tycker att det ser bra ut även om jag fick med lite spill.

Och som ni säger så fixar jag till det lätt, och det hade jag gjort direkt i vanliga fall. Nu ville jag bara visa att jag inte klarade av mitt mål,  att få till det perfekt i kameran.

Angående ditt tips med kompensation på både kamera och blixt så var det något liknande jag gjorde. Fast jag befann mig i M-läge och underexponerade bilden extremt mkt, ljusmätaren i sökaren slog i botten väldigt tidigt. Hur många steg det blev har jag ingen aning om :)

Sen justerade jag lite på blixtstyrkan och jag flyttade även blixten för att få belysningen någorlunda rätt.

Nu i skrivande stund så slog det mig att då jag körde på den snabbaste tiden utan att få med ridåerna i bild (1/250s) så kunde jag bländat ner till f/8 för att där kanske blivit av med spillet i bakgrunden??

Att forma ljuset med diverse tillbehör som du beskriver hade jag inte en tanke på. Jag har på tok för lite erfarenhet av blixtar och nu inser jag att det är betydligt mer att tänka på :)

Jag tackar och noterar ditt tips, ska försöka ta det med mig i kommande projekt.

Men fast synk på menar jag så här : Om jag hade haft en blixt som hade stöd för fast synk så hade jag väl kunnat öka slutartiden över 1/250s utan att få med ridåerna i bild. En tid på tex 1/400s med tillhörande blixtljus  hade kanske gjort så att inte ljuset på väggen kommit med i bild??

Det är bara en teori, om det hade funkat i verkligheten vet jag inte :)

Cope jag tycker du har lyckats bra med bilderna, svårt att se defekterna, tycker nog att ettan blev bäst  :)

Tack Odie :)

Som du säger så är defekterna svaga och kanske inte direkt så störande. Men det hade varit roligt att komma i mål direkt i kameran.

Men man lär så länge man lever.....förhoppningsvis :D

Ja du Cope tycker kort sagt också att dina bilder blev bra, och undrar liksom Rolf vad du menar med fast sync..? :)

Tack Jens.....:)

Svaret på fast synk frågan ser du i slutet av svaret Hellman fick :)

Hej jag vill svara på en fråga ang det här SP.Allt var i manuellt läge,kameran 1/125sek vid f10.Blixten till vänster framifrån M 1/4 och på den satt en 60x60cm softbox och den var så nära som möjligt utan att komma med i bild.Den nakna blixten var placerad ca 1m snett bakom och den var inställd på M 1/16.Eftersom det blev ett jäkla springande till kameran för att kolla resultatet innan jag blev nöjd markerade jag på golvet var jag skulle stå.Mao stod jag på samma ställe men flyttade och ändrade effekten på blixtarna tills jag var nöjd.

/Lars-Åke

Tack för värdefull information. Jag inser mer och mer att detta är ett område som inte har fasta regler utan man måste prova sig fram med olika inställningar

och avstånd även om man är erfaren.

Men med tiden kanske jag får koll på hur det ska vara i det stora hela med placeringar osv. I dagsläget irrar jag bara omkring i mörker :D

Jaha nu förstår jag du menade FP-synkronisering för att kunna synka blixten med kamerans kortaste slutartid.

Precis :)

Ibland kan jag nog bli lite luddig när jag pratar om saker jag inte har stenkoll på. Det får ni ha överseende med :D

Då var det ordet sync som föll bort och då får ju det hela en annan betydelse.. :) Men frågan jag ställer mig då är om du skulle använda high speed sync om inte hela bilden skulle bli mörkare..? Eller räcker blixtljuset till i alla fall för huvudmotivet?

Då var det ordet sync som föll bort och då får ju det hela en annan betydelse.. :) Men frågan jag ställer mig då är om du skulle använda high speed sync om inte hela bilden skulle bli mörkare..? Eller räcker blixtljuset till i alla fall för huvudmotivet?

Om blixtstyrkan och antagligen avstånd är korrekt inställd ska motivet bli upplyst och bakgrunden ska då slöjas och bli mörkare. Så jag antar att slutartid, blixtstyrka och eventuellt avstånd till motivet ska stämma för att få den tilltänkta mörkare bakgrunden.

Jag och Odie lekte lite med det på jobbet för en tid sedan. Då kom vi fram till att det förhöll sig så, att bakgrunden kunde göras mörkare med snabbare tider än normala 1/250s. I FP-läget kan man gå ända ner till 1/8000s tillsammans med blixt, om blixten stödjer det vill säga.

Om blixtstyrkan och antagligen avstånd är korrekt inställd ska motivet bli upplyst och bakgrunden ska då slöjas och bli mörkare. Så jag antar att slutartid, blixtstyrka och eventuellt avstånd till motivet ska stämma för att få den tilltänkta mörkare bakgrunden.

Jag och Odie lekte lite med det på jobbet för en tid sedan. Då kom vi fram till att det förhöll sig så, att bakgrunden kunde göras mörkare med snabbare tider än normala 1/250s. I FP-läget kan man gå ända ner till 1/8000s tillsammans med blixt, om blixten stödjer det vill säga.

Jo det är väl det som det hänger på, att både blixt och kamera har stöd för det. Det har ju inte mina budgetprylar så jag vet inte alls hur det funkar i praktiken! Bra att ni redogör då! :)

Jo det är väl det som det hänger på, att både blixt och kamera har stöd för det. Det har ju inte mina budgetprylar så jag vet inte alls hur det funkar i praktiken! Bra att ni redogör då! :)

Min befintliga blixt hade tyvärr inte stöd för det. Därför klickade jag hem en sent igår kväll :)

Det var denna jag köpte...http://www.ebay.com/itm/YONGNUO-YN-568EX-YN568-EX-TTL-Flash-Speedlite-with-HSS-1-8000-for-Nikon-Camera-/200939224898?pt=Digital_Camera_Flashes&hash=item2ec8e93f42

Men förresten, har du inte FP inne i kameramenyerna någonstans?

Det hade jag i min D90 också....

Hmm, det var synd. Men å andra sidan är det nog ingen funktion man måste ha. Man kan säkert göra en liknande effekt på andra sätt. Förmodligen behöver  man bara klura ut hur man ska gå tillväga :)

Hmm, det var synd. Men å andra sidan är det nog ingen funktion man måste ha. Man kan säkert göra en liknande effekt på andra sätt. Förmodligen behöver man bara klura ut hur man ska gå tillväga :)

Det kan du ha rätt i, och jag har faktiskt inte saknat den funktionen.. Men så småningom blir det nog att skaffa bättre blixt än den lilla jag har, som jag använder mest till makro. Då är den ofta lagom. :)

Tackar alla för era kommentarer det är alltid roligt när det gillas.

Kreativiteten i den första bilden får vi nog tillskriva modellen som lyckades sticka upp armen ur vattnet vid exakt rätt tillfälle.

Tanken var från början med andra bilden att just försöka förmedla känslan av värmen genom att kräma på med ett helt CTO-filter och ändå få bakgrunden neutral.

Absolut Mona kunde varit kul med en blixtträff.

Det hade varit kul med en blixtträff! Då hade jag kanske blivit lite klokare på allt ni skriver! Nu har jag verkligen tappat bort mig i texten och sitter mest och gapar som en fågelungen och fattar nada :ahh:

Vad är ett CTO-filter?

Här är en artikel som beskriver hur det fungerar med FP höghastighetssynk.

Hämtad från Nikon men det fungerar likadant för dom andra uddamärkena.  :P

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3245

Om jag inte mins helt fel så står FP för Flat Peak

Det hade varit kul med en blixtträff! Då hade jag kanske blivit lite klokare på allt ni skriver! Nu har jag verkligen tappat bort mig i texten och sitter mest och gapar som en fågelungen och fattar nada :ahh:

Vad är ett CTO-filter?

Ett CTO-filter är förkortning av Color Temperature Orange filter.

Det är ett orange filter som finns med flera olika tätheter som är avsett att balansera glödlampsljus med blixten.

När man fotograferar i en miljö upplyst av glödlampor och använder blixt sätter man ett CTO framför blixten och ställer in vitbalansen på glödlampa

för att balansera blixten med glödljuset.

Tack Hellman. Jag har så kallade GEL-filter i olika färger, och det finns säkert ett orange i den högen. Tror du det funkar med ett sådant filter?

Tack Hellman. Jag har så kallade GEL-filter i olika färger, och det finns säkert ett orange i den högen. Tror du det funkar med ett sådant filter?

Såna måste jag skaffa ett gäng, tror man kan ha mycket kul med ljuset då :)

Har sett att våra kinesiska vänner på ebay säljer såna för en helt ok summa.

Såna måste jag skaffa ett gäng, tror man kan ha mycket kul med ljuset då :)

Har sett att våra kinesiska vänner på ebay säljer såna för en helt ok summa.

Det var i det syftet jag köpte dom, för att leka med ljus. Men dom har bara legat där i lådan runt 1 år eller nåt :(

Tror jag betalade runt 80:- för paketet jag köpte...

Syftet var att göra detta, som jag har visat här tidigare :)

Det kan du med all säkerhet göra det brukar finnas några olika CTO filter i en sådan sats.

Jag köpte en sådan här.

http://www.packshots.biz/gelclip/gelclip.htm

Men använder oftast de originalfilerna som levererades med blixtarna.

Jag får väl kanske bidra med något också.. Grävde djupt i arkivet och hittade dessa bilder som kom till för snart två år sen, Mars 2012 såg jag i exif.. Då var detta något helt nytt, skaffade min första digitala systemare december 2009, men använde aldrig blixt.

Fotade inte särskilt mycket över huvudtaget, i början, då jag vid två olika tillfällen ramlat på olika sätt men som vid båda gångerna resulterade i en skadad axel, första gången i höger och andra i vänster. Slutade båda gångerna med att nyckelbenen fick kapas en cm.Så jag hade lite perioder när jag inte kunde hålla i kameran därav min långsamma utveckling. Antar jag... Läste desto mer om foto än fotade just då.

Åja, nog med off topic,fick i alla fall för mig att köpa en iTTL-kabel så att man kunde vara lite kreativ, och jag hade väl antagligen sett liknande bilder som är rätt klassiska, och ville prova hemma i garaget. 

Riggade ett par bockar i garaget och la upp en skiva som tjänstgjorde som bord. Använde ett stearinljus som jag blåste ut och röken som då steg försökte jag fota. Ställde upp kameran på stativ i manuellt läge och manuell fokus. Blixten saknade jag ett bra  stativ till, utan jag har för mig att jag hade ett gammalt rangligt stativ från 60-talet som jag fått efter min pappa till den. Men kabeln är ju inte så lång så jag fick stå rätt nära hela arrangamanget.

Hade då liksom nu bara min lilla EX 270 som inte har några egna inställningar, utan allt ställs in i kamerans meny. Men detta hade jag ingen kunskap om direkt heller, utan full effekt på kortaste synctid. Blev kanske inga mästerverk, men dom blev väl ungefär som jag önskade då. Det knepiga var att fota vid rätt tillfälle när röken är någorlunda bra, blixten jag har tar ju en stund att ladda, så det var ju inte bara att skjuta hejvilt..

Inte lika proffsigt med andra ord som era exempel här, men det var himla kul vill jag minnas... :)

1.

post-1074-0-58158100-1388840617_thumb.jpg

2.

post-1074-0-01331200-1388841704_thumb.jpg

Tråkigt med dina nyckelben, desto roligare med dina bilder.

Vad då inte proffsigt. Dom är ju hur fina som helst. Hade du något svart som bakgrund eller lyckades du så bra med exponeringen att den blev helt svart??

Jag har själv haft tankar på denna typ av bilder men det har aldrig blivit av. Nu vet jag inte om jag ska ge mig på det då jag är 100 på att bakgrunden kommer synas hos mig :)

Tråkigt med dina nyckelben, desto roligare med dina bilder.

Vad då inte proffsigt. Dom är ju hur fina som helst. Hade du något svart som bakgrund eller lyckades du så bra med exponeringen att den blev helt svart??

Jag har själv haft tankar på denna typ av bilder men det har aldrig blivit av. Nu vet jag inte om jag ska ge mig på det då jag är 100 på att bakgrunden kommer synas hos mig :)

Tack Cope..! :)

Nu ska jag inte svära på det, men jag hade nog hängt upp något mörkt som bakgrund. Jag brukar använda ett sammetsliknande tyg, velour eller vad det nu heter. Kommer som sagt inte i håg säkert, vet inte om jag hunnit skaffa det då, men tror att det var det. Någon form av mörk bakgrund hade jag i alla fall. :)

EDIT : Jag gjorde även en del eldflammor vid samma tillfälle, men då utan blixt... Då hade jag en glasskiva som underlag och en droppe thinner som brann så fint! ;)