Jump to content
Rolf Hellman

Kreativ med blixten. [Samlingstråd]

Recommended Posts

Den förra tråden om blixtsynk börjar gå över till mer allmänt snack om blixtfotografering kan det väl vara lämpligt med en tråd om ämnet.

Fyll gärna på med blixtbilder och berätta hur bilden kommit till för vidare diskussioner så kan vi lära av varandra.

Jag börjar med denna bild som är ett par år gammal tagen här hemma vid köksbordet, kanske jag fick inspirationen av Joe McNally

Kameran har jag haft för ovanlighetens skull inställd i programautomatik vilket jag normalt aldrig använder vidare har kamerans inbyggda blixt använts som master

med blixteffekten avstängd för att den bara skulle trigga en SB-900 som jag placerade på bordet lite snett uppåtriktad ganska nära modellen och lite snett till höger inställd på TTL -0,7 EV och Zoomad till 200mm

för att få så lite spridning av ljuset som möjligt. Övrig data går att se i EXIF.

120115_14-42_DSC6186.jpg

Då har jag också rotat lite i arkivet och hittade en mapp med några bilder i från lite laborerande med blixten.

Här så fick en docka sitta i brist på villiga modeller.

Själva iden med bilden var att återskapa en bild jag fastnade för på nätet dock så var det en levande och väldigt snygg kvinnlig modell i originalbilden  :wub:  men dockan hade fördelen att den satt still.

Blixten står precis utanför bilden i jämnhöjd med dockans ansikte med en liten softbox på.

För att sätta exponeringen så har jag använt ett väl fungerande knep.

Först några kraftigt underexponerade testbilder utan blixt , bilden ska bli i stort sett svart man ska bara kunna ana lite svaga konturer av motivet sen är det bara att bränna på med lämplig effekt på blixten fungerar klockrent :) .

post-1086-0-58924200-1388336777_thumb.jpg

Nästa tre bilder kom  till efter jag hade hitta en sida på nätet där fotografen blixtrade inuti motiven.

Exponeringen är satt på samma sätt som den första bilden, flaskorna/vasen står och balanserar på två högar med böcker och blixten är placerad under tryckt mot botten.

1.

post-1086-0-34379000-1388337331_thumb.jpg

2.

post-1086-0-84288000-1388337349_thumb.jpg

3.

post-1086-0-13097000-1388337372_thumb.jpg

Inuti motivet skriver du. Antar att du inte tryckt ner blixten i flaskan utan den ligger tätt emot bakom?

Inuti motivet skriver du. Antar att du inte tryckt ner blixten i flaskan utan den ligger tätt emot bakom?

Nja inte i flaskor, jag var nog lite otydlig iden kom ifrån att jag såg en fotograf som satt blixten i motiven vilka bestod av bla bollar, flaskorna och vasen blev vad jag fick till eftersom jag inte fick skära sönder ungarna leksaker.

Läckra blixtbilder allihopa, flaskbilderna gillar jag då jag haft liknande tankar men inte kommit till skott än. Mest tack vare att jag saknar sändare till blixten, men det kommer en vacker dag! :) Men det är kul att se era experiment så länge, får se om jag kan hitta på nåt med min kabel så länge..

Jag håller med Jens. Flaskbilderna blev coola, speciellt den sista. Sen tyckte jag att dockbilden också blev bra.

Bilden på dockan med att lägga halva motivet i skugga är en riktig klassiker, såg ett porträtt rakt framifrån som Hans Gedda tagit där han lagt precis halva ansiktet i skugga.

Ljuset i vasen och flaskorna blev coola, jag testade något liknande men med en tulpan som jag belyste med blixten underifrån genom kronbladen. 

Rolfs porträtt blev spännande med ljuset koncentrerat över ögonen, lite som om man håller ett stearinljus framför sig.  :)

Och Tedhs bild av dockan blev också bra med halva ansiktet i skugga, flaskorna och rosenvasen fick en kul och annorlunda ljussättning. :)

Vilka kreativa blixtbilder ni har tagit! Rolfs bild på flickan är otroligt bra! Liksom Tedhs bild på dockan. Dockbilden är ju en klassiker, men jag har aldrig förstått hur man tar sådana bilder. Nu fick jag ett bra tips som jag ska försöka prova om jag hittar någon villig modell, annars får jag väl rota fram någon gammal docka på vinden :P Sen funderar jag på hur du Tedh fick flaskan orange? Den har en läcker färg.

Tack för det Odie och Mona jag tycker det är kul att leka med blixtarna och testa nya saker, i bland blir det bra och i bland katastrof men man lär så länge man leker.

Här följer ett par bilder från nyårsafton som vi tillbringade i glada vänners lag delvis nedstoppade i en 40° varm badtunna ute i det fria under stjärnorna.

Bild 1.

Tagen med bländarstyrd tidsautomatik vid f/4,0 och 1sek. exponeringstid Vitbalans Auto blixt i TTL zoomad till 24mm avbränd med full effekt och en vanlig bouncer monterad

med långsam synk på bakre ridån. Lägg märke till handen som dök upp ur vattnet precis under blixtens brinntid ser nästan ut som en dubbelexponering.

Trots att blixten stod vid sidan käns den som en bild ur dagspressen med ett ganska platt och intetsägande ljus. 

Övriga spökeffekter i bilden beror på den långa exponeringstiden och handhållen kamera.

131231_20-34_DSC3846.jpg

Bild 2.

Tagen med manuellt läge vid f/3,3 och 1/15sek. exponeringstid Vitbalans glödlampa blixt i TTL zoomad till 200 mm även denna med full effekt

med synk på bakre ridån. Här valde jag att montera ett helt CTO-filter på blixten för att värma upp ljuset vilket blev precis lagom när jag satte VB på glödljus för att få bakgrunden 

som var upplyst av bara glödlampor rätt, provade även andra inställningar av VB men på grund av det kraftiga CTO-filtret färgades mer eller mindre hela bilden röd.

131231_22-39_DSC3892.jpg

Tycker att bild två fick fin färgton, man kan nog ha användning för såna filter. Ni såg ut att ha haft en trevlig nyårskväll med badet, jag föreslog att vi skulle bada i vårat både i årets men även förra nyårsafton en, men det slutade med att vi blev för många så vi skippade det.. :)

Ni ser ju inte ut att ha tråkigt i alla fall!  :D

Första bilden där armen ser ut att komma upp bakom kanten eller vad det är får en att gnugga sig i ögonen, vad fasen är det?!  :o

Vad färgtonen beträffar tycker jag den är perfekt. En känsla av värme och gemyt. 

Vilka kreativa blixtbilder ni har tagit! Rolfs bild på flickan är otroligt bra! Liksom Tedhs bild på dockan. Dockbilden är ju en klassiker, men jag har aldrig förstått hur man tar sådana bilder. Nu fick jag ett bra tips som jag ska försöka prova om jag hittar någon villig modell, annars får jag väl rota fram någon gammal docka på vinden :P Sen funderar jag på hur du Tedh fick flaskan orange? Den har en läcker färg.

Kul att du gillade bilderna :)

Färgen kommer av att flaskan har en färgad botten som dekoration men inte mer än att det går och lysa igenom med blixten vilket ger en tämligen skön effekt.

Det hade varit kul att skaffat några filter i blandade färger till blixten, borde gå att få till en del kul och udda blixtbilder då.

Mycket snyggt jobbat Hellman. Du har full koll på detta. Hoppas att jag själv når fram en dag även om det känns väldigt avlägset :)

Tack för det Odie och Mona jag tycker det är kul att leka med blixtarna och testa nya saker, i bland blir det bra och i bland katastrof men man lär så länge man leker.

Här följer ett par bilder från nyårsafton som vi tillbringade i glada vänners lag delvis nedstoppade i en 40° varm badtunna ute i det fria under stjärnorna.

Bild 1.

Tagen med bländarstyrd tidsautomatik vid f/4,0 och 1sek. exponeringstid Vitbalans Auto blixt i TTL zoomad till 24mm avbränd med full effekt och en vanlig bouncer monterad

med långsam synk på bakre ridån. Lägg märke till handen som dök upp ur vattnet precis under blixtens brinntid ser nästan ut som en dubbelexponering.

Trots att blixten stod vid sidan käns den som en bild ur dagspressen med ett ganska platt och intetsägande ljus. 

Övriga spökeffekter i bilden beror på den långa exponeringstiden och handhållen kamera.

131231_20-34_DSC3846.jpg

Bild 2.

Tagen med manuellt läge vid f/3,3 och 1/15sek. exponeringstid Vitbalans glödlampa blixt i TTL zoomad till 200 mm även denna med full effekt

med synk på bakre ridån. Här valde jag att montera ett helt CTO-filter på blixten för att värma upp ljuset vilket blev precis lagom när jag satte VB på glödljus för att få bakgrunden 

som var upplyst av bara glödlampor rätt, provade även andra inställningar av VB men på grund av det kraftiga CTO-filtret färgades mer eller mindre hela bilden röd.

131231_22-39_DSC3892.jpg

Riktigt skön färg i bild två man känner nästan värmen ifrån badvattnet ut genom datorn :)

Attans vad duktigt du är Hellman på blixt OCKSÅ!! Nästan så jag skulle vilja boka en dag med dig så du fick lära upp mig, åtminstone i grunderna ;) Att göra mig fullärd lär ta ett helt liv, och halva har redan gått, så det är kört :(

Mycket bra bilder, och färgtemperaturen är kalasbra. Bilderna förmedlar verkligen glädje, avkoppling och gemyt. MYCKET BRA JOBBAT :)

BTW... Stod du i bara badbrallor och fotade? Isf måste det varit ruskigt kallt.... :blink:

Edit: Jag flyttade tråden till gruppen utflykter och samlingstrådar, och satte [samlingstråd] i rubriken. /Mona

Nu har jag provat på det som Tedh tipsade om med dockan. I vanlig ordning lyckades jag inte fullt ut, iaf inte med detta motiv. Jag upptäckte att betydelsen av hur blixten var riktad spelade en rätt stor roll. Jag tror även att avståndet mellan glugg och motiv kan spela in. Jag provade med både med makrogluggen (85mm) och med min fasta 35:a. Bländaren var satt till 4 och tiden till 1/250 vid användandet av båda gluggarna. Vidare flyttade jag runt blixten lite och provade olika blixtstyrkor i dom svagaste regionerna. Närmare bestämt runt 1/128 till 1/64 med olika nivåer på kompensation.

Jag kände att en blixt med fast synk hade kommit till sin rätt här. Jag tror att jag klickar hem en sådan direkt efter att detta inlägg är postat :)

Nåväl, upp till bevis....

1. Här användes 85mm gluggen. Bilden ljusade jag upp en aning genom att dra mkt lite i histogrammet i CNX. Sedan var det bara uppskärpning som tillkom.

DSC_8656.jpg

2. Här används 35:an. Även denna drog jag extremt lite i histogrammet och sedvanlig uppskärpning.

DSC_8669.jpg

3. Här var det också 35:an som användes. Dock har denna inte ljusats upp ett dugg. Den fick bara sin uppskärpning.

DSC_8671.jpg

Anledningen till att jag inte har justerat det mörka är för att visa att det inte lyckades fullt ut denna gång med detta motiv.

Dock var det roligt och detta ska jag göra fler ggr men då ska blixten köras i fast synk. Då blir det nog dessutom lättare :)

Edit : Defekterna syns bäst om man klickar upp bilderna i LB. Mest syns dom i första bilden lite till vänster i bild.

Nu har jag provat på det som Tedh tipsade om med dockan. I vanlig ordning lyckades jag inte fullt ut, iaf inte med detta motiv. Jag upptäckte att betydelsen av hur blixten var riktad spelade en rätt stor roll. Jag tror även att avståndet mellan glugg och motiv kan spela in. Jag provade med både med makrogluggen (85mm) och med min fasta 35:a. Bländaren var satt till 4 och tiden till 1/250 vid användandet av båda gluggarna. Vidare flyttade jag runt blixten lite och provade olika blixtstyrkor i dom svagaste regionerna. Närmare bestämt runt 1/128 till 1/64 med olika nivåer på kompensation.

Jag kände att en blixt med fast synk hade kommit till sin rätt här. Jag tror att jag klickar hem en sådan direkt efter att detta inlägg är postat :)

Nåväl, upp till bevis....

1. Här användes 85mm gluggen. Bilden ljusade jag upp en aning genom att dra mkt lite i histogrammet i CNX. Sedan var det bara uppskärpning som tillkom.

DSC_8656.jpg

2. Här används 35:an. Även denna drog jag extremt lite i histogrammet och sedvanlig uppskärpning.

DSC_8669.jpg

3. Här var det också 35:an som användes. Dock har denna inte ljusats upp ett dugg. Den fick bara sin uppskärpning.

DSC_8671.jpg

Anledningen till att jag inte har justerat det mörka är för att visa att det inte lyckades fullt ut denna gång med detta motiv.

Dock var det roligt och detta ska jag göra fler ggr men då ska blixten köras i fast synk. Då blir det nog dessutom lättare :)

Edit : Defekterna syns bäst om man klickar upp bilderna i LB. Mest syns dom i första bilden lite till vänster i bild.

Tycker nog att du lyckats ganska bra i alla fall vad jag kan se på mobilen.

De "defekter" jag kan se fixar du lätt i efterhand.

Dessutom har du valt ett svårare motiv än vad jag hade.

Dockan är större och plattare i ansiktet vilket gör det hela mycket lättare.

Inte så säker på att jag hade lyckats bättre än du med blomman.

Bara att testa igen med nytt motiv :-)

Tackar alla för era kommentarer det är alltid roligt när det gillas.

Kreativiteten i den första bilden får vi nog tillskriva modellen som lyckades sticka upp armen ur vattnet vid exakt rätt tillfälle.

Tanken var från början med andra bilden att just försöka förmedla känslan av värmen genom att kräma på med ett helt CTO-filter och ändå få bakgrunden neutral.

Absolut Mona kunde varit kul med en blixtträff.

Nä jag stod inte i badbrallorna jag hoppade ur tunnan och såg till att vara torr och varm när jag plåtade för att lagom till tolvslaget och skumpan blöta ner mig igen.

Bra att du flyttade tråden.

Cope! Vaddå inte lyckats tycker bilderna ser bra ut och som Tedh säger det lilla spillet kan du lätt redigera bort.

Ett tips på vad du kunde gjort är att sätta exponerings kompensationen i kameran på omkring -1 EV detta minskar exponeringen globalt och för att kompensera detta för ditt huvudmotiv ökat effekten på blixten med +0,5 EV

Vidare vid all fotografering med en eller flera blixtar gäller det att försöka forma ljuset med reflexskärmar speglar paraply eller pappbitar med hål i över blixten eller snootar.

Glömde fråga vad du menar med en blixt med fast synk.