Jump to content
Sign in to follow this  
Malin Halvarsson

D7100 eller någon annan?

Recommended Posts

Hej på er! 
Jag börjar planera mitt nästa kamera köp som nog kommer ske i vinter. Jag är Nikon ägare och kommer hålla mig fast vid det. Nu när jag vill utveckla min kunskap då jag går medialinjen på gymnasiet och utvecklas mest varje dag. Jag äger idag en Nikon D5000 och är otroligt nöjd med ISO:T är inge bra och kameran vill inte det jag vill. Jag vill kunna fotografera med högre ISO-tal än 500 utan att det ska bli jätte brusigt (blir brusigt när jag filmar/fotar på 200?!)  och vill filma i HD då jag vloggar m.m. Jag fotograferar mycket porträtt och mode. Det är helt klart min grej!

Jag har funderat på en D7100 och känt på skolan D7000. Den känns riktigt skön i handen och med batterigreppet är den himmelsk. Dock kanske jag ska satsa på något mer fullformat? Eller om det finns något mellan avancerad och fullformat? Jag har ingen koll på det där längre. Men då antar jag att priserna skjuter i höjden. Jag har använt mycket av skolans kameror och har kunskap därifrån. Jag är inte så jättebra på allt det här med vad man ska tänka på när man ska köpa en ny kamera så tips från er kunniga vore jag väldigt tacksam för. :)

Tacksam för svar. Ha det bra och hoppas ni har haft en bra jul! Gott nytt år!!

Jag har ju som jag nämde en D7100 som jag är jättenöjd med. Jag nämde också att det jag hade att "klaga" på var att bufferten var lite liten och att ISOT gärna hade fått vara bättre. För min del är ovan nämda saker något större hinder i sig då jag i princip aldrig behöver pressa kameran till sitt yttersta. Jag håller mest på med landskap och lugnare bilder :)

Här kommer en tråd med bilder som jag har för mig att jag tog med ISO 800. Kolla gärna min exif så jag inte lurar dig. Tyvärr har jag ingen exifvisare här på jobbet.

http://www.xponerat.se/index.php?/topic/2935-blomflugor-från-trädgården/

Som jag så är jag otroligt nöjd med vad den presterar och jag kommer åt i princip allt jag behöver via knappar och hjul på utsidan.

Ska du gå upp på fullformat så ligger väl D610 närmast till hands. Är lite osäker nu men jag tror att den kostar runt 16000:- och en D7100 ligger väl runt 9000:- i dagsläget.

Tycker du att D7000 ligger skönt i handen så kommer du tycka att D7100 också gör det då det endast skiljer någon ynka mm här och där.

Att filma kan jag inte säga något om. Jag har inte provat det ännu :o

Har du en massa gluggar till din nuvarande kamera, i synnerhet om du har en massa high end gluggar bör du fundera på om du inte skall stanna kvar i DX formatet, bra gluggar till FF är allt annat än billiga.

Fördelen med FF är lite bättre brusegenskaper, om den inte har löjligt många mpx. Iofs. har dagens kameror oavsett format väldigt bra brusegenskaper och sensorns storlek gör bara marginell skillnad.

Riktigt snygga bilder Cope!! Då måste du filma, jag fastnade för filmningen direkt och älskar att redigera det! Då var det inte så farligt för en D7100. Tack för svar!

Rolf: Jag har ju kit-objektivet 18-105mm och sedan ett 50mm 1,8. 
Men om jag skulle satsa på ett nytt objektiv istället (då jag fotar mycket outfitbilder osv) vilket ska man köpa då? Jag vill ju samtidigt ha DX format då jag är student och inte har råd med dyra gluggar.. Kanske blir bättre om man lägger mer pengar på ett nyttobjektiv med större bländartal?

Med det du har i dag finns egentligen inget hinder att gå över till FF om ekonomin tillåter.

Satsa på bra optik till den kamera du har är ett väl så gott alternativ. En kvalitets glugg kostar förvisso en slant men överlever i gengäld många kamerahus. En bra glugg blir inte gammal, det gör ett kamerahus.

Till din kamera, med de behov jag tror du har är nog ett 17-55 f/2,8 det bästa som går att få för pengar. Det är inte bara ljusstyrkan du får utan en massa andra egenskaper, optiska så väl som mekaniska andra, enklare gluggar saknar. Egenskaper som kan visa sig ovärderliga och spara många timmar i PS. 

Bara en sådan sak som skärpan vilken med några få undantag ligger ljusår från de enklare gluggarna.

17-55

Riktigt snygga bilder Cope!! Då måste du filma, jag fastnade för filmningen direkt och älskar att redigera det! Då var det inte så farligt för en D7100. Tack för svar!

Tack :)

Jag har filmat tidigare i livet. Det var väl iofs roligt att filma men det var ganska tråkigt att titta på. Jag tycker det är mkt bättre med bilder :)

Om du är sugen på en FF kan du ju alltid kika på någon begagnad D700 i fint skick har sett att dessa börjar bli alldeles för billiga på beg marknaden nu. :blink:  

Absolut ett bra alternativ. En D700 kan man antagligen komma över till riktigt bra pris. Jag blev nästan mörkrädd när jag kolla upp var en beggad D3'a låg på efter jag skaffat D4'an. 12 000 - 14 000 gick dom för. Så en D700 gissar jag (Utan att ha kollat) landar någonstans 4000 - 6000