Jump to content
Tedh

Vilket stativhuvud

Recommended Posts

Istället för att jag ska fortsätta att kladda ner en annan tråd med OT om kulleder så är det nog bättre med en ny tråd.

Jag är på jakt efter en ny kulled eller ska man vara petig så vill jag ha ett helt stativ men kulleden får komma i första hand.

I dagsläget så har jag ett Hama lättviktsstativ med tillhörande kulled vilket förvisso fungerar som det ska men det där med lättviktsstativ ser bättre ut på pappret än vad det är i verkligheten.

Nog för att det är lätt men den låga vikten har sitt pris på stabiliteten, men som sagt var det är kulleden som ska bytas i första hand.

Den kulleden som jag har idag är av samma typ som denna fast utan friktionsreglage.

Det jag är ute efter är något liknande då jag gillar principen, men det jag saknar mest idag är möjligheten att panorera utan att lossa på kulan och friktionsreglaget då kulan går lite väl lätt idag när jag lossar spärren.

Alternativ verkar det finnas men då jag inte har någon större möjlighet att klämma på dom själv så blir det lite som att köpa grisen i säcken.

För att summera, Panorering utan att lossa kulan, snabbplatta och gärna friktionsreglage.

Det här är av intresse dock väldigt osäker på hur kulan fungerar i praktiken då den verkar vara lite begränsad i hur mycket den går att vinkla åt alla håll.

Den här verkar kanon men kostar lite mer än jag vill betala för en kula.

Berätta gärna vilka stativhuvud ni har/har haft och hur ni upplever dom :)

Jag köpte en Benro B2 kula + ett CH 48 F enbensstativ i kolfiber när jag förärade B&H Photo mitt besök, Nu var det kanske inte enbensstativ du var ute efter men jag nämner det ändå. Combon klarar lätt en D4 + 300 f/2,8. Närmare bestämt klarar kulan 20 kilo. Den är lite stor men har alla finesser man kan önska sig, bla. broms.

Jag köpte en Benro B2 kula + ett CH 48 F enbensstativ i kolfiber när jag förärade B&H Photo mitt besök, Nu var det kanske inte enbensstativ du var ute efter men jag nämner det ändå. Combon klarar lätt en D4 + 300 f/2,8. Närmare bestämt klarar kulan 20 kilo. Den är lite stor men har alla finesser man kan önska sig, bla. broms.

Verkar vettig, kollade och dom har  en som heter B0 också ser ut att vara i en passande storlek för mig.

Hur funkar låsanordningen till snabbplattan är det bara att snäppa dit den eller ska den skjutas på plats?

Du skruvar fast den i kamerans/gluggens stativgänga och stoppar helt enkelt i den i fästet och drar åt en skruv. Sitter som berget. Jag bär kamera + glugg över axeln utan minsta oro att det skall trilla av. Combon väger ca. 5 kilo.

Du skruvar fast den i kamerans/gluggens stativgänga och stoppar helt enkelt i den i fästet och drar åt en skruv. Sitter som berget. Jag bär kamera + glugg över axeln utan minsta oro att det skall trilla av. Combon väger ca. 5 kilo.

Ok tack då vet jag :)

Jag kollade både på Cullman´s och Benro´s kulleder innan jag slog till. Dom båda tillverkarna tilltalade mig mkt. Efter lite funderande så tilltalade Benro´s B2 led mig mest pga att deras fästen följer arca swiss standarden.

Jag var iofs inne på Dörr´s HB-46 ett tag då det ligger i samma prisläge som det jag till slut köpte. Men då mitt köptes på kampanj så blev det billigare :)

Då priset inte tilltalade mig så blev det till slut detta huvud som passade min plånbok :)

I dagsläget vet jag inte hur stor skillnad det är i kvalite på den kulan jag köpte och på Benro´s B2 led. Möjligtvis kan ju kulan löpa lite jämnare men det är som sagt inget jasg känner till

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B2

Till mitt stativ som är likadant som Copes, om du har kvar det vill säga, så valde jag en Dörr HB-45. Kanske inte det lyxigaste och bästa på marknaden men duger gott och väl för mina ändamål.

https://www.cyberphoto.se/m/info.php?article=HB-45

Förlåt,  HB-45 hette det....Och jag tror att det spelar i samma liga som det jag till slut köpte....

Jag kollade både på Cullman´s och Benro´s kulleder innan jag slog till. Dom båda tillverkarna tilltalade mig mkt. Efter lite funderande så tilltalade Benro´s B2 led mig mest pga att deras fästen följer arca swiss standarden.

Jag var iofs inne på Dörr´s HB-46 ett tag då det ligger i samma prisläge som det jag till slut köpte. Men då mitt köptes på kampanj så blev det billigare :)

Då priset inte tilltalade mig så blev det till slut detta huvud som passade min plånbok :)

I dagsläget vet jag inte hur stor skillnad det är i kvalite på den kulan jag köpte och på Benro´s B2 led. Möjligtvis kan ju kulan löpa lite jämnare men det är som sagt inget jasg känner till

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=B2

Börjar luta åt Cullmann mer och mer även om priset är lite högre än vad jag tänkt.

Efter en massa googlande och youtubande så kan jag konstatera att Cullmanns kulor är ganska omtyckta och så har dom en smart finess.

Eftersom jag vill ha ett snabblås av samma typ som Manfrotto använder och Cullmanns kör med samma princip på sina så börjar det dra åt rätt håll redan där.

Och skulle jag någon anledning vilja gå över till grejer som följer arca swiss standaren så går Manfrotto bort direkt då deras snabblås inte går att byta ut vilket resulterar i en helt ny kulled i sådana fall.

På Cullmann kulorna kan man byta ut snabblåset mot nästan vilket som helst stor fördel som jag kan se det.

Hittade en liten demofilm.

Till mitt stativ som är likadant som Copes, om du har kvar det vill säga, så valde jag en Dörr HB-45. Kanske inte det lyxigaste och bästa på marknaden men duger gott och väl för mina ändamål.

https://www.cyberphoto.se/m/info.php?article=HB-45

Har klämt lite på Copes stativ och det gillas förutom att jag vill ha snäpplås till benen men det är som jag skrev tidigare inget som avgör det är helhetsintrycket som får bestämma.

Nu var ju tyvärr det stativet utgånget så få tag i ett  kan nog bli svårt men det ligger högt upp på listan över stativ jag kan tänka mig att köpa för ett mer prisvärt stativ blir nog svårt att hitta.

Har kikat lite på Dörr HB-45 och det verkar vara ett vettigt alternativ och ligger inom budget men det är det där med snabbplattan gillar den varianten jag har idag skarp även om det inte är någon arca swiss standard.

Jag har inte bestämt mig helt ännu då Cullmanns ligger lite över budget så jag är tacksam över fler tips :)

Klarade det inte längre,var på väg att bli galen, kände att jag var tvungen att beställa en kulled på stört, handlade om liv eller död nu.

Det fick bli Cullmann Magnesit MB4.3 lite över budget men eftersom jag bara var tvungen att ha en så får det gå.

Nu ska bara posten få tummarna ur säkert minst en halvtimme sedan jag beställde och jag har inte fått den än ska det behöva ta sån tid?  :happy0045:

En halvtimma, oj! Kolla så den inte kommit bort i hanteringen. Så länge skall man inte behöva vänta... 

Ja jag vet det är en ren skandal, och inte fan gick polisen med på att sända ut en efterlysning via interpool eller inte konstigt att världen set ut som den gör idag.

Kul Tedh. Jag är säker på att du gjorde ett bra val....

Det får jag verkligen hoppas med tanke på prislappen.

Jag har ett Manfrotto 468MGRC2 som jag är nöjd med. Klarar 10 kg. Ser att det är 250:- billigare nu än för 3 år sen :(

Äntligen någon annan som sett fördelen med manfrottos snabbplatta :)

Om jag inte är nöjd med Cullmanns snabbplatta så kommer det åka på en i från manfrotto istället då jag gillar den skarpt.

Det är alltid retligt när något man köpt blir billigare med mitt flyt så kommer det förmodligen en kampanj i morgon på den kulan jag beställde, kom å köööp jättebilligt  50% rabatt.

Det ska bli intressant att se den kulleden då jag själv har kollat på den, men avstod då jag tyckte jag behövde lägga pengarna på annat :)

Äntligen någon annan som sett fördelen med manfrottos snabbplatta :)

Om jag inte är nöjd med Cullmanns snabbplatta så kommer det åka på en i från manfrotto istället då jag gillar den skarpt.

Det är alltid retligt när något man köpt blir billigare med mitt flyt så kommer det förmodligen en kampanj i morgon på den kulan jag beställde, kom å köööp jättebilligt  50% rabatt.

Jag har aldrig haft något annat så jag har inget att jämföra med, men jag gillar snabbplattan. Det ska vara enkelt när man ska ta av och på annars känns det bara jobbigt.

Jag har aldrig haft något annat så jag har inget att jämföra med, men jag gillar snabbplattan. Det ska vara enkelt när man ska ta av och på annars känns det bara jobbigt.

Det jag gillar mest med den är att det är så lätt och snäppa fast kameran en bra egenskap framförallt nu när det är mörkt det är ingen risk att man tappar kamera och glugg när man både hör och känner att låsningen slår till.

Om jag inte hittat mitt Samsonstativ för ett tag sedan skulle jag utan tvekan valt et stativ härifrån, http://www.stabil.nu/

och detta stativhuvud, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/3854913/manfrotto-kulled-468mgrc4-hydrostatic

Lite udda med ett stativ i trä idag när det verkar vara kolfiber som gäller för de flesta.

Googlade lite och kunde bara konstatera att dom som använder dessa stativ är riktig nöjda tunga, stabila och efter som dom är gjorda i trä så blir dom inte så kalla att ta i på vintern verkar vara riktigt hög klass på dessa stativ.

För ganska längesedan såg jag också stativ i trä, dock inte dessa som Rolf H länkar till. Stativen verkade mycket populära. Frågan är väl bara hur hållbara dom är om man bor på Västkusten och är ute mycket vid havet och saltvattnet.

Idag så var jag och hämtade ut ett trevligt litet paket från en avsändare en bra bit norr ut.

1.

post-1086-0-68320000-1388867834_thumb.jpg

2.

I kartongen låg den här

post-1086-0-85518500-1388867841_thumb.jpg

3.

Och i den så låg den här lindad runt............

post-1086-0-11135200-1388867849_thumb.jpg

4.

Den här godbiten

post-1086-0-27681700-1388867854_thumb.jpg

Efter en liten snabbtest kan jag konstatera att kulan känns riktigt bra, lätt att justera trögheten med en i mitt tycke smart placerad justerskruv

uppe på låsskruven som för övrigt var en trevlig bekantskap den också.

En annan smart detalj är att man kan gänga ur en adapter i botten så den passar på de flesta stativen.

Konstruktionen på snabbplattan är förvisso ganska smart då man kan haka fast den ifrån vilket håll man vill efter som den är fyrkantig men......

En fyrkantig platta blir ganska liten så för att få den och sitta fast på huset utan att vrida sig krävs att man drar åt skruven på plattan rejält

så mycket man vågar plus lite till.

Nu ska allt först och främst testas irl och så får tiden utvisa om snabbplattan är något att ha troligen så kommer jag att vänja mig vid den

om inte så är det bara att byta ut den mot en manfrotto platta istället.

Men själva kulleden kommer jag med all säkerhet att bli kompis med den känns riktigt bra.

Glömde nästan :nyam: 

post-1086-0-24279100-1388867860_thumb.jpg