Jump to content

God Jul

Recommended Posts

Många säljer sina julklappar på Blocket efter jul, men det kommer dock inte jag att göra! Fick ett nytt fint manfrottostativ då mitt gamla har ett ben som är lite löst. Det går fortfarande att använda, men är irriterande när det ena benet inte går att spärra i innersta läget. Risk finns att det viker sig och välter. Tror det kan vara en fjäder eller nåt inuti som lossnat. Högsta önskan hade så klart varit ett kolfiberstativ där skakningar inte fortplantar sig, men smakar det så kostar det, så det får kanske bli en annan gång. Jag är mycket nöjd med detta jag fick. Det är också högre än mitt gamla :) Fick också boken jag önskat "438 dagar" av Johan Persson och Martin Schibbye, de två journalisterna som satt fängslade i Etiopien. Ska bli spännande att läsa deras historia.  En rosa kniv fanns också under granen plus lite annat användbart :)

God fortsättning till er alla :)

Precis som de flesta här så önskade jag inget speciellt så det blev en pyjamas ifrån ligisterna och en dassbok ifrån svärmor. :smiley2396:

Den jamasen kan du ju ha på dig nästa gång vi är på kyrkogården och fotar :D

Jag lovar att jag inte kommer visa bilderna här :crazy:

Högsta önskan hade så klart varit ett kolfiberstativ där skakningar inte fortplantar sig, men smakar det så kostar det, så det får kanske bli en annan gång. Jag är mycket nöjd med detta jag fick. Det är också högre än mitt gamla :)

God fortsättning till er alla :)

Den danska fotografen jag träffade på berget i höstas hade ett Gitzo kolfiberstativ. Om jag inte missminner mig sa han att det låg i 8000:- klassen. Han sa att ända fördelen var att det var lätt att bära. För övrigt var det ingen höjdare då den låga vikten gjorde det ostabilt. Det skulle inte mkt till för att det skulle börja vibrera av vind osv.

Och det var absolut inte värt dom pengarna.

Hans ord gjorde mig själv osäker på om mitt nästa stativ ska bli ett kolfiber. Förhoppningsvis dröjer det innan det är dags att köpa nytt och jag undrar om jag inte köper ett likadant igen då jag är jättenöjd med det jag har idag.

Jag har också funderat i dom banorna att det är för lätt. På mässan tittade jag på några och det som ansågs bäst låg i prisklassen du säger. Jag fick förklarat hur materialet var gjort, men tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna nu, men det fortplantade inte vibrationer, vilket var den största fördelen. Vikten kan nog vara en nackdel även om det hade varit skönt att få mindre vikt att bära. 8000:- känns lite mycket att lägga på ett stativ. Jag är mycket nöjd med mitt nya Manfrotto även om jag inte har varit ute och provat det än, men det är ungefär samma som mitt andra, bara högre och mer utvecklat.

Jag har också funderat i dom banorna att det är för lätt. På mässan tittade jag på några och det som ansågs bäst låg i prisklassen du säger. Jag fick förklarat hur materialet var gjort, men tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna nu, men det fortplantade inte vibrationer, vilket var den största fördelen. Vikten kan nog vara en nackdel även om det hade varit skönt att få mindre vikt att bära. 8000:- känns lite mycket att lägga på ett stativ. Jag är mycket nöjd med mitt nya Manfrotto även om jag inte har varit ute och provat det än, men det är ungefär samma som mitt andra, bara högre och mer utvecklat.

8000:- för ett stativ är 7000:- för mycket :D

Vad har ditt nya stativ för medellbetäckning?

En annan fördel med kolfiber är väl att det inte känns lika kallt att ta på det när man är ute och fotar under den kalla årstiden. Men det motiverar inte mig tillräckligt om det är så dyrt. Finns ju handskar.. :)

Det är sant. Och dessutom så har  ju A4 mjukt och skönt gummit på alla sina tre ben :)

Vad då lätt och mjukt tacka vet jag detta stativet som jag kom över för ett tag sedan väger bara 5,5 kg så det skall till en orkan för att rubba det.

131109_12-39__DSC0400_Stativ.jpg

Har även ett gammalt sherrystativ från mitten på 60 talet som är riktigt stabilt men tyvärr börjar det bli väldigt slitet, har testat flera nyare både velbon och manfrotto men jag tycker dom är alldeles för skakiga när man hivar upp dem en bit. 

Hmm, det känns ju inte så bra. Jag tycker du ska kontakta CP och returnera det som ett garantiärende. Det är inte speciellt jobbigt att skicka ivag det. Har du inte kartongen kvar så rulla in det i wellpapp eller något. Sen är det närmsta postombud som gäller och dom hjälper dig med porto osv. Det är sketenkelt, gjorde det själv när jag skickade in kameran till Onkel Nikon.

Hmm, det känns ju inte så bra. Jag tycker du ska kontakta CP och returnera det som ett garantiärende. Det är inte speciellt jobbigt att skicka ivag det. Har du inte kartongen kvar så rulla in det i wellpapp eller något. Sen är det närmsta postombud som gäller och dom hjälper dig med porto osv. Det är sketenkelt, gjorde det själv när jag skickade in kameran till Onkel Nikon.

Jo det borde jag göra innan garantin går ut. Jag är bara så bekväm av mig.. Får nog ta tag i det!

Jo det borde jag göra innan garantin går ut. Jag är bara så bekväm av mig.. Får nog ta tag i det!

Har det varit så hela tiden??

Det känns ju inget vidare då jag rekade det stativet. Mitt fungerar dock fortfarande felfritt och jag har nog haft det runt 2 år nu tror jag.

Skulle jag förstöra det på något sätt så köper jag ett likadant då jag är jättenöjd med mitt....

Har det varit så hela tiden??

Det känns ju inget vidare då jag rekade det stativet. Mitt fungerar dock fortfarande felfritt och jag har nog haft det runt 2 år nu tror jag.

Skulle jag förstöra det på något sätt så köper jag ett likadant då jag är jättenöjd med mitt....

Kan nog bli svårt verkar som A4 utgått till förmån för en ny serie i kolfiber istället som givetvis är dyrare  :(

Är ju själv på jakt efter något stabilare och efter som ditt verkar vara bra och framförallt prisvärt så hade jag funderingar på att skaffa ett själv.

Jag föredrar dock snäpplås på benen istället för skruvlås men i slutändan så är det helhetsintrycket som får avgöra så vad det är för lås på benen är inte hela värden.

Prio ett för min del är en ny kulled med jag lyckas inte hitta någon som faller mig i smaken.

Föredrar snabbplattan som jag har i dag är av samma typ som Manfrotto använder men jag är inte helt säker på deras kulled.

Kan nog bli svårt verkar som A4 utgått till förmån för en ny serie i kolfiber istället som givetvis är dyrare  :(

Är ju själv på jakt efter något stabilare och efter som ditt verkar vara bra och framförallt prisvärt så hade jag funderingar på att skaffa ett själv.

Jag föredrar dock snäpplås på benen istället för skruvlås men i slutändan så är det helhetsintrycket som får avgöra så vad det är för lås på benen är inte hela värden.

Prio ett för min del är en ny kulled med jag lyckas inte hitta någon som faller mig i smaken.

Föredrar snabbplattan som jag har i dag är av samma typ som Manfrotto använder men jag är inte helt säker på deras kulled.

Jaha, det är ju typiskt :(

Kanske finns det något ex kvar om man kikar sig omkring. CP hade iaf inga kvar.

Jag blev tipsad om skruvlås framför snäpplås. När / om det börjar bli slitet så är det bara att spänna skruvlåsen med ett extradrag, med snäpplåsen kan man ju inte det. Där finns bara två läge, låst eller öppet.

Jaha, det är ju typiskt :(

Kanske finns det något ex kvar om man kikar sig omkring. CP hade iaf inga kvar.

Jag blev tipsad om skruvlås framför snäpplås. När / om det börjar bli slitet så är det bara att spänna skruvlåsen med ett extradrag, med snäpplåsen kan man ju inte det. Där finns bara två läge, låst eller öppet.

Är du snabb så finns det två kvar att köpa via Amazon  :)

Du har säkert rätt angående låsen jag såg dock att någon tillverkare (har glömt vilken) hade möjligheten att justera snäpplåsen det satt en liten skruv som man kunde spänna.

Känns som om denna tråd gått från ämnet för ovanlighetens skull ;) Men jag måste tillägga att jag verkar ha fixat stativet själv nu. Skruvade upp låsningarna på benen och det sitter tre vita plastringar där innanför, men på ett ben satt dom i fel ordning. Så nu verkar det funka, men jag får vara observant, det känns som om några gängor inte är riktigt 100... Tror jag ska fetta in dom lite försiktigt. Men funkar gör det! :)

Sen har jag alltid undrat över kulleden på min HB-45:a, det sitter ju två rattar på den, den ena skulle vara justering för trögheten på kulan när den inte är låst, men vilken av dom? Kan ju inte spela så stor roll tycker jag, det är väl vilket som? Nu var det väl ingen annan som hade en likadan här, men kanske någon med samma funktion..?

Bra att du fick ordning på stativet :)

Du har rätt angående rattarna på kulleden. Det spelar ingen roll vilken ratt du använder till tex trögheten. På mitt huvud är den mindre ratten graderad med siffror så den har jag av någon anledning valt att justera trögheten i normala fall. Har jag bråttom så tar jag bara en ratt i högen :)