Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Brända högdagrar!

Recommended Posts

Idag satt jag och lekte med en lampa, tulpan och kamera.

Efter en stund märkte jag något skumt. Enligt histogrammet så var INTE högdagrarna brända men på bilden i displayen så såg jag att det hade bränt ut. Histogramet låg åt höger med inte ända ut till kanten.

Skumt som tusan. Fattar inte varför det blir så???

Nu när jag kollar bilderna i datorn så visar histogramet i CNX2 och VNX att högdagrarna är brända.

Här nedan kommer en skärmdump ifrån VNX. Kollar man histogrammet uppe till höger så ser man att det gula fältet stannar en bit innan det kommer ut till högerkanten. Där stannade mitt histogram i kameran också. Notera att jag har bara det vita histogrammet i kameran, dom olika kanalerna är alltså inte med.

brand.jpg

Tycker att det verkar som att den röda färgkanalen klipper, att det är den som är utbränd. Den verkar ju klättra några millimeter upp efter den högra sidan. Rött kan vara ett H-vete att exponera rätt. Det kan vara så har jag för mig att om du bara har det vita histogrammet så visas ljusheten, dvs man kontrollerar exponeringen och högdagrarna, men det kan ändå vara så att en av dom tre färgkanalerna klipper, eller blir överexponerad utan att det syns i det vita histogrammet. Väljer du det alternativ som visar färghistogram på kameran gissar jag att den röda kanalen där visar att den "går i taket".

Det röda brukar lätt bli överexponerat, man kan behöva kompensera mot minus om det är mycket rött i en bild. Eller belysa mindre. Man får kompromissa.

Men detta är min teori och som jag tolkat det jag läst i olika sammanhang. Hoppas du hittar nån som förklarar bättre... :)

Fast om det är det gula du tänker på som är utfrätt faller kanske min teori. Men den gröna kanalen ser ut att gå högt i histogrammet, kan det vara det då som gör det? Har du kollat färghistogrammet på kameran?

Det ser väl inte så illa ut för den här typen av bild, av bilden att döma tycker inte jag att du fått några högdagrar som ser ut att vara utbrända.

Hur ser det ut i kameran om du slår på högdagerblinket?

Att färgkanalerna uppför sig på olika vis beror ju mest på tonomfånget i bilden, med några småjusteringar i snabbfix i CNX får du bilden helt perfekt.

Tycker att det verkar som att den röda färgkanalen klipper, att det är den som är utbränd. Den verkar ju klättra några millimeter upp efter den högra sidan. Rött kan vara ett H-vete att exponera rätt. Det kan vara så har jag för mig att om du bara har det vita histogrammet så visas ljusheten, dvs man kontrollerar exponeringen och högdagrarna, men det kan ändå vara så att en av dom tre färgkanalerna klipper, eller blir överexponerad utan att det syns i det vita histogrammet. Väljer du det alternativ som visar färghistogram på kameran gissar jag att den röda kanalen där visar att den "går i taket".

Det röda brukar lätt bli överexponerat, man kan behöva kompensera mot minus om det är mycket rött i en bild. Eller belysa mindre. Man får kompromissa.

Men detta är min teori och som jag tolkat det jag läst i olika sammanhang. Hoppas du hittar nån som förklarar bättre... :)

Hmm, jag kompenserade på något håll men nu minns jag inte åt vilket håll men jag tror att det var minus :)

Jag tycker också att det är den röda som bränner ut enligt histogrammet.

Jag har inte kollat färghistogrammet i kameran. Jag tömde ju minneskortet igår och jag lyckades inte lägga tillbaka bilderna i kameran. Jag får ta nya bilder idag :)

Det ser väl inte så illa ut för den här typen av bild, av bilden att döma tycker inte jag att du fått några högdagrar som ser ut att vara utbrända.

Hur ser det ut i kameran om du slår på högdagerblinket?

Att färgkanalerna uppför sig på olika vis beror ju mest på tonomfånget i bilden, med några småjusteringar i snabbfix i CNX får du bilden helt perfekt.

Det jag reagerade på var att mitt vita histogram i kameran visade att jag inte hade bränt ut högdagrarna men om du tittar på den gula grejen som är i mitten där ståndarna är runt om så ser man att den saknar lite information på toppen.

Det var det jag hängde upp mig på :)

Jag ska dock slå på högdagerblinket inför min kommande utredning :)

Jag tror inte du har några förlorade högdagrar i bilden.

Om du öppnar den i CNX och bockar rutan för dubbel tröskel så ser du om du har något som är helt vitt utbränt eller helt svart utan teckning i skuggorna.

Aha, så sådana fel visar sig direkt om man bockar i dubbelt tröskelvärde. Jag använder ibland dubbelt tröskelvärde för att korrigera kontrasten fast då drar man ju i histogrammet tills dom vita och svarta prickarna börjar visa sig. Där sätter man ju sedan svart och vit kontrollpunkt.

Jag bockade i dubbelt tröskelvärde och där visades varken svarta eller vita prickar. Då finns det alltså inga förlorade högdagrar om jag förstod dig rätt :)

Jag provade också att gå in under menyraden "visa" Där bockade jag för "visa förlorade högdagrar"

Då kom det fram väldigt stora fält som var röda och jag antar det är så för att den röda kanalen slog i högerkanten på kamerans histogram.

Missminner jag mig inte så brukar fälten vara vita när jag har bränt högdagrarna. Är det en korrekt uppfattning?

Ok helt korrekt uppfattat.  :smiley6746:

Tänk vad jag kan :happy0071:

Vet du var man hittar högdagervarningen i kameran, jag hittar ta mig tusan den inte  :wacko:

Då tolkar jag det som att jag tolkat det hyfsat fast mina formuleringar var kanske svårtolkade.. :P:)

Absolut, du var helt rätt på det. Fast med en annan formulering som jag hade svårt att hänga med i :D

Som du har tolkat det så har du tolkat det rätt.

Cope om det är lik som i mina hus så väj meny/visningsmeny/visningsläge, där bockar du i rutan för högdagrar ock trycker ok,sedan kan du med en bild öppen i skärmen bläddra höger eller vänster på multiväljaren tills du finner högdagervarningen.

:thumbsup:  :thumbsup:

Tack, nu hittade jag rätt :)

Nu ska jag bara pilla lite med detta så jag kommer in i det och känner mig bekväm med funktionen.