Jump to content
Rolf Hellman

70 tals drömmen som gick i uppfyllelse 2012

Recommended Posts

Många var det som drömde om att få äga en Nikon F på 70 talet så även jag, det var bara ekonomin som satte stopp med husköp renovering och annat som fick prioriteras.

Drömmen har nog funnits kvar hela tiden och någon gång under 2012 började jag googla på gamla Nikon kameror och fann denna skönhet ett F2A photomic hus med DP-11 sökare från 1977 hos en handlare i England med originalkartong och allt som hörde till när den var ny.

Efter ett par kontakter med säljaren som bedyrade att kameran var näst intill i nyskick slog jag till och köpte den, efter tre eller fyra långa dagars väntan hade jag paketet i min hand.

Hemkommen från macken läs posten och kameran uppackad kunde jag bara bekräfta vad säljaren berättat det såg ut som kameran levt sitt liv nedpackad i kartongen det enda som vittnar om att kameran var använd är ett litet skrapmärke vid sökarokularet. Kollade ljusmätningen mot mina nya kameror inte heller här någon överraskning det verkade stämma bra, så nu återstod det bara att få reda på i vilken kondition slutaren befann sig i.

I med en film naturligtvis en Tri-X ut och plåta både fast och löst körde igenom registret med slutartider som var relevanta för att ta skarpa bilder med ett 50 mm objektiv, hem igen och fram med framkallningsdosa och kemikalier, efter framkallning fixering och sköljning visade det sig att allt verkade stämma perfekt, de bildrutor som inte blev bra fick jag tillskriva fotografen man har ju otur ibland.

Motor och batteripack hittade jag senare hos Nikon Classic kamera shop i Tyskland även dessa i bra skick men med lagom fin patina som berättar om att grejerna är använda.

Senare har jag även köpt ett par tidstypiska objektiv och en blixt, men alla dagens objektiv med bländarring fungerar att använda på klenoden.

Nikon F2A med monterad motor och batteripack

131214_15-49_DSC3561_Nikon%20F2A.jpg

Några bilder levererade av F2:an

D%C3%A4ckstaty.jpg

Brunnlock.jpg

En%20bit%20av%20Berlinmuren.jpg

Bara att gratulera till fyndet. Vilket underbart skick den verkar vara i!

Hade det nu suttit ett Noct Nikkor 58 mm f/1,2 så hade nostalgin varit total.  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Tackar jag är verkligen förtjust i den och vad den presterar den får allt som oftast hänga med ut på äventyr.

Jo du Rolf det skulle liksom varit grädde på moset med f/1,2:an.

Tack Odie, jo då det blir några rutor exponerade då och då. 

Jag framkallar bara filmen och scannar i negativen, mörkrummet avyttrade jag för några år sedan då det blev mer och mer sällan att det användes

jag behöll bara en framkallningsdosa för kommande abstinens, visst saknar jag i bland mörkrumsarbetet och doften från kemikalierna.

Jag vet ingenting om denna kamera, men har förstått att det är en bra sådan. Har läst andra som suktat efter den. Fina och skarpa bilder har du fått. Det är något visst med analoga kameror. Den digitala tekniken kan inte plocka fram samma känsla.

Tack Mona, jag är otroligt förtjust i den kameran och helt klart är det något visst med det analoga både bildmässigt och fotograferings tekniken, jag tycker att man stannar upp och tänker efter lite mer när man plåtar med film.

Jag lever nog kvar lite i den analoga världen även när jag plåtar digitalt med att bara ta ett fåtal bilder när jag fått motivet i sökaren särskilt om ljuset är lite knepigt så kan jag göra några exponeringar med ett halvt stegs variation.

Att ibland tänka analogt tror jag är bra för bildseendet. Man lär sig mycket av den gamla tekniken även om jag inte själv använder den, men är så pass gammal att jag har upplevt den. Förr gick det inte att slösa som man gör nu, därför fick man tänka igenom varje bild man tog för att inte bli ruinerad. Kunde man sen framkalla bilderna själv så var det ju ett plus. Min pappa hade en liten ateljé i min tidiga barndom där han framkallade bilder på hobbybasis.