Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Super-fullmåne och stjärnfall i kväll/natt... Se upp!     

Månen. Bilden tagen i går 2020 05 04 kl 20:52. Nikon D7100, Nikon 200-500 mm f5,6. Bl 11, 480 mm, 1/200, iso 100.

Men i kväll blev det en igen för mig, i lite moln dock!

Posted Images

On 2020-05-05 at 4:28 PM, Ove555 sade:

Månen. Bilden tagen i går 2020 05 04 kl 20:52. Nikon D7100, Nikon 200-500 mm f5,6. Bl 11, 480 mm, 1/200, iso 100.

Har du efterbehandlat den eller kommer den så krispig direkt ur kameran / objektivet?

I går kväll när jag och frugan åkte ut till vår husvagn med lite mat inför helgen, så la jag märke till en bil som stannat till och personerna hade klivit ut och stod och tittade åt det håll vi kom från. Strax efteråt såg jag i backspegeln anledningen, månen som såg helt full ut, hade precis stigit ovanför trädtopparna, jag har nog aldrig sett den så stor någon gång. Vet dock inte om den var ovanligt nära jorden eller nåt, men den var gigantiskt och väldigt vackert gyllengul. Jäklar vad jag hade velat haft kameran med mig då...

Något längre fram hade en annan bil stannat och spanat in tre vildsvin, det var nog första gången jag sett såna live. Då hade jag också velat ha kameran...:y1:

17 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

I går kväll när jag och frugan åkte ut till vår husvagn med lite mat inför helgen, så la jag märke till en bil som stannat till och personerna hade klivit ut och stod och tittade åt det håll vi kom från. Strax efteråt såg jag i backspegeln anledningen, månen som såg helt full ut, hade precis stigit ovanför trädtopparna, jag har nog aldrig sett den så stor någon gång. Vet dock inte om den var ovanligt nära jorden eller nåt, men den var gigantiskt och väldigt vackert gyllengul. Jäklar vad jag hade velat haft kameran med mig då...

Något längre fram hade en annan bil stannat och spanat in tre vildsvin, det var nog första gången jag sett såna live. Då hade jag också velat ha kameran...:y1:

Gå aldrig mer ut utan kameran Jens. 😂

On 2020-05-08 at 7:00 AM, ToddeSwe sade:

Gå aldrig mer ut utan kameran Jens. 😂

Nej om det var möjligt så skulle jag ha den med jämt..  men det funkar inte alltid, men åker jag ut till husvagnen igen då ska den med...

On 2020-05-10 at 11:01 AM, Farsta (Hasse) sade:

Den största och gulaste måne jag sett i hela mitt liv. Kändes större än "supermånen " för några år sedan. Reste sig ut havet utanför Trosa havsbad. Ju högre den steg ju mindre och vitare blev den. Fre 8 maj --20

P5071248.jpg

Snyggt Hasse, det var ungefär så jag minns den från tisdagskvällen, men det hade inte hunnit bli lika mörkt då.  

On 5/6/2020 at 6:45 PM, ToddeSwe said:

Jäkla vilka detaljer! :)

On 5/7/2020 at 6:22 AM, Jens Nilsson said:

Ja jisses, det var skarpt och fint...!:thumbsup:

On 5/7/2020 at 11:32 AM, Cope said:

Vackert Ove 👍

Tack för kommentarerna Torbjörn Jens och Conny! :)

On 5/7/2020 at 1:05 PM, ToddeSwe said:

Har du efterbehandlat den eller kommer den så krispig direkt ur kameran / objektivet?

Nä, så skarpt blev den inte från början. Så den är alltså efterbehandlad.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Här hade jag spotmätning på månskivan, bländare 5,6  (säg 11 på FF)
och då jag nästan alltid är en lat-fotograf :rolleyes:
så kör jag på bländarprioritet (A, Av) så tiden blev 1/250 (liiite för lite egentligen till nästan 300 mm)
& auto-ISO blev 250.

Det är nog kombinationen av disiga,  riktigt tunna, slöjaktiga moln + öka på skuggor vid framkallningen...
Brukar även köra en lättare brusreducering på dessa bilder med tunna moln (som annars kan se väldigt brusiga ut trots låg ISO)
och maskar fram mån-detaljerna efter den...

Det är oxå ganska sällan jag har "rätt" sorts moln här.

7 timmar sedan, A-L sade:

Här hade jag spotmätning på månskivan, bländare 5,6  (säg 11 på FF)
och då jag nästan alltid är en lat-fotograf :rolleyes:
så kör jag på bländarprioritet (A, Av) så tiden blev 1/250 (liiite för lite egentligen till nästan 300 mm)
& auto-ISO blev 250.

Det är nog kombinationen av disiga,  riktigt tunna, slöjaktiga moln + öka på skuggor vid framkallningen...
Brukar även köra en lättare brusreducering på dessa bilder med tunna moln (som annars kan se väldigt brusiga ut trots låg ISO)
och maskar fram mån-detaljerna efter den...

Det är oxå ganska sällan jag har "rätt" sorts moln här.

Tack, omstänndigt värre! :)