Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

I morse hade vi 100% fullmåne. Gick ut och testade några bilder på fri hand, hade inte tid med stativ då jag var på väg till jobbet. Vet inte om det var därför, eller om det var dis och annat skit i luften eller om gluggen fokuserar fel, men det gick inte att få en skarp bild på den lilla rackaren. Efter ca 2 minuter kom dessa moln och månen är ju här ännu mer oskarp, men jag valde denna ändå, så här har ni Dagens Måne! :)

post-1074-0-44619000-1389888789_thumb.jpg

Riktigt tjusig bild på månen! Gillar att man ser molnet framför och att månen trots det lyser igenom så man ser konturerna på den.

Tack Eva, det var roligt att höra! :) Håller med dig, det blir ofta lite mer intressanta bilder om det finns något mer i dom än bara månen. Även om jag gillar skarpa månbilder där månen är ensam också..! :)

Snyggt Rolf, skarpt och fint! :)

Vad har du haft för brännvidd..?

600 mm.

Fin måne med flera tydliga kratrar, att den är skånsk gör ju inte saken sämre. :thumbsup:

Nä men det gör den mindre. Cope du vet...

Det är inte jag som har ätit en bit. Så skyll inte på mig :angry: 

Det är inte mitt fel att du är så bred att du skymmer halva månen Rolf :)

Då skickar jag väl in en bild igen då, första gången på veckor tror jag som himlen var någorlunda klar, åtminstone på några fläckar.

Lite blygsam med mina 250mm efter Rolfs bild men, hur som helst, här är en bild från ca 16.32:

29,3 % Måne! :)

post-1074-0-20011100-1391539088_thumb.jpg

Härligt Jens. Månar kan man inte få för mkt av :)

Tyvärr är jag dålig på att fota den själv. Måste ta mig i kragen på den biten :)

Härligt Jens. Månar kan man inte få för mkt av :)

Tyvärr är jag dålig på att fota den själv. Måste ta mig i kragen på den biten :)

Tack Cope, jag håller med dig. Jag blir inte heller less på den. Och det bästa är ju att det inte krävs så mycket planering. Bara tur med vädret! :)

Jag vill ha en egen måne sjöng Gärdestad men du Jens har förverkligat det med en bra bild. Jag liksom Cope får inte ändan ur vagnen när den visar sig.