Jump to content

Recommended Posts

Oj, jo det här var väl helt klart en bild som utmanar vilken månbild som helst, den blev ju superfin, skarp med bra kontraster, det känns som att man ser varenda detalj på månen,  utom det som är i skuggan förstås... :)

Jag såg också den fina månen i går, och hade tänkt gå ut och fota den men febern gjorde att jag inte orkade...

• Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Månen. Bilden tagen i går 2020 05 04 kl 20:52. Nikon D7100, Nikon 200-500 mm f5,6. Bl 11, 480 mm, 1/200, iso 100.

Men i kväll blev det en igen för mig, i lite moln dock!

Super-fullmåne och stjärnfall i kväll/natt... Se upp!     

Posted Images

• 2 months later...

Tackar! Jag har ofta sett månen gå upp och se maffig ut när den står lågt, ofta tänkt att man borde försöka fånga den med lite miljö till. Drömmen är ju vid en sjö så den kan speglas i den, men det står kvar på (den långa) listan av "todo fotoprojekt". Snart är det semester och då kanske det kan bli lite senare kvällar ute i naturen. Tills dess får det bli kvällsbilder från tomten :)

Och nu är det snart dags att gå till jobb... så kan vi börja bocka av dagarna till semestern :)

• 2 months later...

Kvällens måne: 98 %

post-1074-0-27779600-1443302600_thumb.jpg

Blev inte riktigt skarp, då jag fotade nästan på fri hand ( lutade mig mot en vägg). Sen lös den rätt starkt, kan kanske också vara en bidragande orsak...

Funderar på att stiga uppp samma tid som Odie när han fotar fåglar på måndagmorgon, det är ju då vi har månförmörkelse och blodmåne på samma gång.  Men det beror väl lite på vädret också, men det hade varit kul att se. Månen är ju dessutom närmare oss  nu än normalt, och allt detta inträffar samtidigt nästa gång först 2033, så det vore som sagt lite kul att få se en mörk måne med röda konturer... :)