Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

5 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Låg tillsammans med skåningar i lumpen i Karlsborg och ex svärföräldrar är från Åkarp så.... :)

Hehe, då är du väl bekant med Skåningar ju :)

Just nu, Cope sade:

Hehe, då är du väl bekant med Skåningar ju :)

Om sanningen ska fram så gillar jag skånskan. Mer än Smålänskan iaf för det är ingen dialekt.

On 2019-04-26 at 6:07 AM, Jens Nilsson sade:

Oj, så många härliga månbilder ni fått till! :thumbsup:

Ja, och vi saknar dina! :y15:

On 2019-04-29 at 10:48 PM, Mona sade:

Ja, och vi saknar dina! :y15:

Tja, tyvärr har jag inte haft många chanser till månbilder, när chansen funnits har jag inte orkat eller inte haft kameran i beredskap... 😏

40 minuter sedan, A-L sade:

...när jag ändå hade framme kameran så...
P5126589-20190512.thumb.jpg.24bd92ff26d0c70bc4c558ba9fe8973a.jpg

Stiligt A-L!:thumbsup:  Precis då där fick jag också se den en kort stund i eftermiddags men jag oljade in altanen så hann inte fota tyvärr...

10 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Vadå sämre?

Jag såg en video igår om hur en kille stackade sina månbilder... man kanske ska testa någon gång...

https://www.youtube.com/watch?v=XXN8tVSqteI&t=466s

Äh, jag har ju bara 300mm så jag får ju cropa en hel del och får sämre bildkvalitet därigenom.  Och jämför vi de här två senaste bilderna så fick jag inte till den krispiga skärpan jag ville ha, kan hända var det mycket dis och luftföroreningar, men det såg ut att vara bättre förutsättningar senare på kvällen men då orkade jag inte!

Ja varför inte, har aldrig hört någon som stackat månen men det kanske kunde vara nåt...:confused0006:

8 timmar sedan, Cope sade:

Tjusiga månbilder i vanlig ordning :)

Tack tack!

13 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Äh, jag har ju bara 300mm så jag får ju cropa en hel del och får sämre bildkvalitet därigenom.  Och jämför vi de här två senaste bilderna så fick jag inte till den krispiga skärpan jag ville ha, kan hända var det mycket dis och luftföroreningar, men det såg ut att vara bättre förutsättningar senare på kvällen men då orkade jag inte!

Ja varför inte, har aldrig hört någon som stackat månen men det kanske kunde vara nåt...:confused0006:

Man kan ju fota månen med andra objekt i som Mona gör ibland... då behöver inte månen vara crispig och jätteklar. Jag tyckte det var skoj med 200. Men visst var det skoj att se kratrarna på månen. Tänk sen när man köper en 1.4 konverter... :)

Skarp bild på den halvfulla månen Todde! Men är inte så förtjust i färgen du fått till.