Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

Jag brukar inte ha så liten bländare, men med konverten på så blir största bländare 9 fullt inzoomat. Du fick en skarp bild på den sista ju!

Just nu, Mona sade:

Jag brukar inte ha så liten bländare, men med konverten på så blir största bländare 9 fullt inzoomat. Du fick en skarp bild på den sista ju!

Njae ... första bilden jag postade här med en halvmåne var jag riktigt nöjd med. Tycker inte den är så bra som din.

Vad gör du i Lr eller Ps med den?

I LR har jag lagt på +22 kontrast, -8 högdagrar, -1 vita, -12 svärta. I PS har jag skärpt med högpassfiltret 0,6 efter att jag förminskat till 2048px.

24 minutes ago, ToddeSwe said:

Här kommer den sista med mörk bakgrund och 96% (enligt en app jag har)

ISO 500 f9 1/320 (ser nu att det är samma som jag fick av dej)

_6101503.thumb.jpg.4edccbe8cf256a5326e1f35c87f6f969.jpg

Ser bra ut. Provade också att fotografera månen. Den här bilden är från igår kväll kl 20:46 enlig kamerans exifinformation. Redigerad och beskuren i LR6 sedan uppskärpt först i LR och därefter i Photoshop med oskarp mask. Nikon D7100, Nikon 75-300, 1:4,5-6 inställt på 300 mm. Ett gammalt objektiv som jag köpte billigt på en fotoaffär.

Månen 2019 04 16 kl 20 46.jpg

1 minut sedan, Ove555 sade:

Ser bra ut. Provade också att fotografera månen. Den här bilden är från igår kväll kl 20:46 enlig kamerans exifinformation. Redigerad och beskuren i LR6 sedan uppskärpt först i LR och därefter i Photoshop med oskarp mask. Nikon D7100, Nikon 75-300, 1:4,5-6 inställt på 300 mm. Ett gammalt objektiv som jag köpte billigt på en fotoaffär.

Den var ju riktigt bra, men vad är det för vita stänk?

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Den var ju riktigt bra, men vad är det för vita stänk?

Tack för det Todde! Tror det blev så när jag ökade klarheten i LR6. Men tyckte det såg snyggt ut så jag lät det vara så.

Den blev bra Ove! Ofta drar man ju ner svärtan när prickarna kommer, men här ser det ut som en stjärnhimmel så det kan gott vara kvar :) 

22 hours ago, Mona said:

Den blev bra Ove! Ofta drar man ju ner svärtan när prickarna kommer, men här ser det ut som en stjärnhimmel så det kan gott vara kvar :) 

Tack för det Mona! 🙂 Och jag säger det samma om din senaste månbild i den här tråden med den blåaktiga himlen. Det är ju enkelt att fota månen, för jag behöver inte gå så långt. Ställer bara kameran med stativ här på gräsmattan ungefär 4-5 meter från ytterdörren och fotograferar. Men både när det gäller månen och annan fotografering så tar jag gärna ganska många bilder med olika bländare och slutartider, och försöker ställa kameran på ett lågt iso. 

22 hours ago, Cope said:

Riktigt fina månbilder ni levererar:thumbsup:

Tack för det! 🙂

9 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Dagens måne, 98,8%. Inte ofta jag fotar denna himlakropp men kul när man väl gör det. :) Trodde dock att jag skulle få se någon siluett av påskkärringar men icke sa Nicke.

Snyggt även utan en påskkärring. Det där med siluetter är mitt nästa mål. 

Får man lite tips kanske?

On 2019-04-18 at 11:00 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Dagens måne, 98,8%. Inte ofta jag fotar denna himlakropp men kul när man väl gör det. :) Trodde dock att jag skulle få se någon siluett av påskkärringar men icke sa Nicke.

671200954_Mnen.thumb.jpg.c71d77d9ef8828659af5370b8312d944.jpg

En vacker månbild....:thumbsup:

12 timmar sedan, Mona sade:

Äntligen full ikväll (19/4)!

_W2B1053_full_2048px.jpg

Och ännu en vacker månbild...:thumbsup:

On 4/19/2019 at 8:39 AM, ToddeSwe sade:

Det där med siluetter är mitt nästa mål. 

Får man lite tips kanske?

Exponera efter högdagrarna i kontrastrika miljöer så sköter det sig själv🙂

20 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Översättning tack :)

Aha....du vill ha det på Skånska....

Eckspånnera etter högdagrarna så sköder de saj skelv😀

Nä...men om du tex exponerar efter dom ljusa delarna i din tilltänkta bild som innehåller både ljusa och mörkare partier så blir dom mörkare partierna automatiskt siluetter om det är tillräckligt stor skillnad ljusmässigt mellan det ljusa och mörka.

Tänkt dig tex att fota din grabb i en solnedgång. Du ställer in slutartiden så att solen blir rätt exponerad, dvs att du exponerar efter högdagrarna. Då blir din grabb automatiskt en siluett då han står i skugga med solen i ryggen.

Hänger du med?

2 timmar sedan, Cope sade:

Aha....du vill ha det på Skånska....

Eckspånnera etter högdagrarna så sköder de saj skelv😀

Nä...men om du tex exponerar efter dom ljusa delarna i din tilltänkta bild som innehåller både ljusa och mörkare partier så blir dom mörkare partierna automatiskt siluetter om det är tillräckligt stor skillnad ljusmässigt mellan det ljusa och mörka.

Tänkt dig tex att fota din grabb i en solnedgång. Du ställer in slutartiden så att solen blir rätt exponerad, dvs att du exponerar efter högdagrarna. Då blir din grabb automatiskt en siluett då han står i skugga med solen i ryggen.

Hänger du med?

Jag tror det ja. Ska testas! Tack!

13 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag tror det ja. Ska testas! Tack!

:thumbsup:

Kan tillägga att om du gör enligt mitt exempel ovan blir det ju att så att du kommer underexponera det mesta i bilden förutom solen och styrkemässigt närliggande ljuskällor.

Tex kan du spotmäta ljuset nära solen när du tar din bild. Därefter är det liksom klart :)

3 timmar sedan, Cope sade:

:thumbsup:

Kan tillägga att om du gör enligt mitt exempel ovan blir det ju att så att du kommer underexponera det mesta i bilden förutom solen och styrkemässigt närliggande ljuskällor.

Tex kan du spotmäta ljuset nära solen när du tar din bild. Därefter är det liksom klart :)

Jag reagerade inte på "skånskan" :) he he he