Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

50 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Får träna mig på 500 tills det sitter och sedan öka. 😃

Så det är så när man går upp i upplösning också. Att antiskak inte utvecklas i samma talt som antal megapixel. 😃

VR sitter ju i gluggarna och flertalet gluggars VR ligger väl runt 4 stop skulle jag tro. Men visst, dom utvecklas ju också.

Jag minns nu inte om jag ens hade VR på gluggen när jag upptäckte att bilderna inte blev bra. Men iaf blir det känsligare för rörelse när man går upp i upplösning. Just därför bytade jag ut min gamla 24-70 utan VR mot en ny med VR :)

1 timme sedan, Cope sade:

VR sitter ju i gluggarna och flertalet gluggars VR ligger väl runt 4 stop skulle jag tro. Men visst, dom utvecklas ju också.

Jag minns nu inte om jag ens hade VR på gluggen när jag upptäckte att bilderna inte blev bra. Men iaf blir det känsligare för rörelse när man går upp i upplösning. Just därför bytade jag ut min gamla 24-70 utan VR mot en ny med VR :)

Tänkte inte på det, nu när du säger det så är ju mitt 70-200 G2 otroligt mycket bättre än gamla G1 av mitt 24-70. 

Så jag förstår varför du uppgraderar. 

Jag ville också det men skulle kanske förlora 4-5000 på att sälja mitt gamla och sedan lägga till 4000:- för G2 versionen. Så det fick vara. Bättre jag fick mina två nya G2:or. 😃

12 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tänkte inte på det, nu när du säger det så är ju mitt 70-200 G2 otroligt mycket bättre än gamla G1 av mitt 24-70. 

Så jag förstår varför du uppgraderar. 

Jag ville också det men skulle kanske förlora 4-5000 på att sälja mitt gamla och sedan lägga till 4000:- för G2 versionen. Så det fick vara. Bättre jag fick mina två nya G2:or. 😃

Det är nackdelen, det kostar ju en liten slant att uppgradera. Om det är värt priset är upp till var och en att avgöra :)

26 minuter sedan, Cope sade:

Det är nackdelen, det kostar ju en liten slant att uppgradera. Om det är värt priset är upp till var och en att avgöra :)

Det var det inte i mitt fall. 

19 timmar sedan, Rolf sade:

Snyggt. Skarp som attan!

Tack, ja jag körde med stativ. :)

18 timmar sedan, Mona sade:

Wow! Skarpt!

Tack! Som sagt ... :)

17 timmar sedan, Cope sade:

Snyggt Todde. Två tummar upp:thumbsup::thumbsup:

Tack Conny!

8 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Även om inte månen i sig var helt hundra så är bilden det. Skarpt och fint. :thumbsup:

Fick läsa två gånger för att fatta vad du menade. :) Tack Ulf!

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Fin bild. Nya optiken? Du har inte croppat nånting?

Tack, ja och jo lite har jag ju croppat. :) SÅ bra är inte 600. :)

On ‎2019‎-‎04‎-‎14 at 9:15 PM, ToddeSwe sade:

Kvällens 74 procentare...

_6101435.thumb.jpg.2a3bf08007321af29084ac4e399e3ff9.jpg

Riktigt snyggt, skarp som tusan!:thumbsup: 

Jag får nog kasta in handduken när det gäller månbilder nu känner jag nästan,  mina 300mm är ju inget att komma med ser jag....

10 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Riktigt snyggt, skarp som tusan!:thumbsup: 

Jag får nog kasta in handduken när det gäller månbilder nu känner jag nästan,  mina 300mm är ju inget att komma med ser jag....

Tack och om du vill veta sanningen så hade jag Auto ISO på 3200, VC var på när jag hade stativ. Så jag är förvånad själv över hur bra det blev.

Ikväll ska jag testa med lite andra inställningar som tar bort bruset. :)

Det är inte storleken som spelar roll utan hur man använder den vet du väl. :=

91% ikväll

Svårt att få till den ljusa himlen och samtidigt behålla månen... hur gör man egentligen för att få en exakt månbild på både bakgrunden och månen?

_6101472.thumb.jpg.768ae29a27140aaef4f76cb1db8e4974.jpg

Är månen mycket ljusare än himlen går det inte med mindre än att du överexponerar månen. Testa någon gång när månen syns mitt på dagen skall du se att himlen blir ljus och fin.

10 minuter sedan, Rolf sade:

Är månen mycket ljusare än himlen går det inte med mindre än att du överexponerar månen. Testa någon gång när månen syns mitt på dagen skall du se att himlen blir ljus och fin.

Misstänkte detta .... det var ju ganska ljust ikväll. Gjorde en till som blev bättre.

_6101472_2.thumb.jpg.bb23ef7c396b11ae95d688addc82aead.jpg

Som mångalen så älskar jag att se bilder på denna himlakropp! Gillar din sista bild med svart bakgrund Todde. Kanske kan du ljusa upp månen lite till. Skarp som sjutton är den :) 

Månen är inte alltid så lätt att få till, för väntar man för länge så blir den bara ljus och utan att man ser ytan. Just nu är den väl uppe innan solen gått ner och då är det lättare att få bra exponering på både himlen och månen.

Denna bilden tog jag i går. Hade planer även i kväll, men det bidde inget av det. I morgon är det väl fullmåne och då ska jag försöka komma ihåg att gå ut :)

_W2B0983__15 april_2048px.jpg

21 timmar sedan, Mona sade:

Som mångalen så älskar jag att se bilder på denna himlakropp! Gillar din sista bild med svart bakgrund Todde. Kanske kan du ljusa upp månen lite till. Skarp som sjutton är den :) 

Månen är inte alltid så lätt att få till, för väntar man för länge så blir den bara ljus och utan att man ser ytan. Just nu är den väl uppe innan solen gått ner och då är det lättare att få bra exponering på både himlen och månen.

Denna bilden tog jag i går. Hade planer även i kväll, men det bidde inget av det. I morgon är det väl fullmåne och då ska jag försöka komma ihåg att gå ut :)

Jo den var lite för mörk såg jag sen när du påpekade det. :)

Den är svårare att få skarp när det är ljust, kolla min post idag.

96% idag så om 2 dagar enligt min app är det fullmåne.

Aha, trodde det skulle vara fullmåne idag, men då vet jag! Vädret ska ju vara bra dom närmaste dagarna så kanske blir det en fullmåne också!

Todde vad hade du för inställningar på den sista?

1 minut sedan, Mona sade:

Aha, trodde det skulle vara fullmåne idag, men då vet jag! Vädret ska ju vara bra dom närmaste dagarna så kanske blir det en fullmåne också!

Todde vad hade du för inställningar på den sista?

Det får vi hoppas! :)

Jag hade 600mm f6.3 ISO 500 1/500 och spotmätning.

Jag testade dom sista inställningarna jag fick av dej fast justerade bländaren lite och fick en ok bild. MEN jag måste ha VC på, jag tror mitt stativ är för klent för detta stora objektiv. :(