Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

8 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fin bild på månen men några slöjmoln ser jag inte. 

Nu har jag kollat men nej det var inte som jag trodde. Ser du inga moln eller skiftningar alls i det svarta?

Är det bara jag som ser dom här? När ni har klickat upp alltså!

Sen kanske det inte heter slöjmoln det jag hade här... :) kom jag på nu.

32 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack :) Tycker den missar på fokusen mer än den träffar. Har samma inställningar som innan...

Hmm...märkligt....

Just nu, Cope sade:

Hmm...märkligt....

Ja lite fast det är väl jag som glömt något i vanlig ordning. 

Iso 400 f5.6 200mm 1/320

Ingen Vc på och skjuter genom LV. 

Stativ och timer

Det låter väl rimligt öven om jag själv hade skjutit med mirror up funktionen då jag är mer van vid det🙂

Men som vanlogt finns det flera tillvägagångssätt för att komma i mål....

32 minuter sedan, Cope sade:

Det låter väl rimligt öven om jag själv hade skjutit med mirror up funktionen då jag är mer van vid det🙂

Men som vanlogt finns det flera tillvägagångssätt för att komma i mål....

Du gillar inte lv? Allt man gör i början brukar hänga med och bli en vana. Jag har skitsvårt att bryta gamla ovanor eller vanor.

Som du säger det finns flera vägar att gå som tur är.

Nä, jag är inget fan av lv. Det enda jag använder det till är att kolla kompet vid långtidsexponeringar och då använder jag även vattenpasset som jag tycker är en utmärkt funktion....

3 minuter sedan, Rolf sade:

Är du säker på att det bara var månen som var full?? :D

Det är jag inte säker på,  jag har bara druckit te, det vet jag :lol:

21 minuter sedan, Rolf sade:

Cool effekt är det i alla fall!

Kul att leka lite! Här kom molnen med lite också.

On ‎2019‎-‎02‎-‎15 at 8:21 PM, Mona sade:

Förstår precis hur du ville få fram bilden, och jag tänker att du kanske skulle haft fler bilder än tre, men det är bara en tanke, inget jag vet:confused0039: Hur som helst så har du fått månen otroligt skarp och fin, precis som du brukar :) 

Så synd att du mist fotolusten, du som är så duktig:( Hoppas den kommer tillbaka snart :) 

Mja, jag inbillar mig att tre blivit för mycket också, tror den skulle bli överexponerad i detta fall.  Har tyvärr inte givits tillfälle att prova fler gånger för att utröna om jag fixar detta, men det går väl fler tåg. Kul att du ändå gillade den..:)

Ja det är konstigt, jag vill så det knakar men kommer mig inte för att fota, har inga idéer alls. Tog några stackars bilder i helgen då vi campade med husvagnen men har inte orkat dra i gång datorn för att se vad det blev. Och då känns det inte heller motiverat att hänga här heller som förr..:y1:

On ‎2019‎-‎02‎-‎19 at 11:29 PM, Mona sade:

Ikväll tror jag månen var lite galen när den var full... :ahh:

1.

_W2B3161_2048px-dubbelexp..jpg

2.

_W2B3167_2048px-dubbelexp..jpg

Läckert, det här påminner om en grej som jag också velat prova, men som med allt annat inte kommit mig för att göra än.. snyggt jobbat Mona!:thumbsup:

Tack Jens! Det är en dubbelexponering med 2 och 4 bilder gjorda i kameran (Canon). Hade önskat att man kunnat se den första bilden i sökaren så som man kan på många spegellösa i dag. Då hade det varit lättare att komponera. Tyvärr har inte min Sony den funktionen heller. Dåligt tycker jag. Nästan alla har det. 

Ang din tappade lust, så har du ingen du kan fota ihop med? Det sporrar och blir mycket roligare då :)