Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

On 2019-01-20 at 10:12 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tro't eller ej men även jag fotade månen idag.

#1 Det var ju det där med träden...

219183088_Mnen2.thumb.jpg.768d505048e85ee5d5be2dd8a2e63024.jpg

#2 Gick iväg en sväng och hittade en glipa mellan träden.

2041124272_Mnen1.thumb.jpg.467919f8de2cb0f2fcf8347294fdd385.jpg

#3 Eftersom det utlovas mulet väder med lätt snöfall i morgon bitti så fixade jag en egen blodmåne. :D

188049839_Mnen3.thumb.jpg.11bd8bd036cb4ee1976470d5f512cfba.jpg

Snyggt jobbat! Och fake funkar ju bra här :lol:

On 2019-01-20 at 11:45 PM, A-L sade:

Flitiga månskådare ni varit! :)🌕

Här är redan helt mulet och kommer trol också regn/snöskvättande senare så blodmånen får vara ifred för mig.
Däremot fick jag fotat en "spökmåne" igår igenom tunna molnslöjor ghostflys.gif
och i em fotade jag månen så som man inte ska ;)

1. spökmånen 19/1 - 96,6%
P1195541-20190119.thumb.jpg.7cdd565d68a8633367714ba5a32ba15d.jpg

2 ...helt "fel" med flit - 20/1  99,6%
P1205624-2-20190120.thumb.jpg.2af271e41f0f0b3e783d03ce252e6125.jpg

3  & en 1:1 crop bara för att se hur den blev  -   20/1 - 99,6%
P1205621-11-20190120.thumb.jpg.20ca789a6b964da2d18f99ab7ca97fc6.jpg

Säger bara tvåan :wub:

On 2019-01-22 at 9:46 PM, ToddeSwe sade:

Hej!

Kvällens måne som när jag fotade den hade slöjmoln runt sig, MEN HUR får man fram dom?

ISO 100 f5.6 och 1/160

_6109232.thumb.jpg.8bbf4246658c96eca2fc6831ac32be72.jpg

Jösses, man ser ju nästan mångruset! Snyggt Todde! 

Om man fotar månen när det blivit mörkt är det nog ganska omöjligt att få med slöjorna, då krävs två exponeringar. Det bästa är som du själv säger att ta bilden innan det blivit mörkt. 

Denna bilden är två exponeringar för jag ville få fram det jag såg. Supermånen 2016-11-15.

_55A1269_2048px.jpg

22 minuter sedan, Mona sade:

Jösses, man ser ju nästan mångruset! Snyggt Todde! 

Om man fotar månen när det blivit mörkt är det nog ganska omöjligt att få med slöjorna, då krävs två exponeringar. Det bästa är som du själv säger att ta bilden innan det blivit mörkt. 

Denna bilden är två exponeringar för jag ville få fram det jag såg. Supermånen 2016-11-15.

Tack Mona, jag har använt mig av det jag lärt mig. Timerutlösare, liveview och stativ för att minimera skakningar. Sen är den ju lite uppskärpt också. :)

Hur gör du när du fotar bara molnen? Manuell fokusering?

Har tagit hem appen Moon nu på telefonen och en SkyView tror jag den hette, nu vet jag NÄR och VAR den jäklen är HELA tiden. :)

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack Mona, jag har använt mig av det jag lärt mig. Timerutlösare, liveview och stativ för att minimera skakningar. Sen är den ju lite uppskärpt också. :)

Hur gör du när du fotar bara molnen? Manuell fokusering?

Har tagit hem appen Moon nu på telefonen och en SkyView tror jag den hette, nu vet jag NÄR och VAR den jäklen är HELA tiden. :)

Tror jag fokuserade på månen bara. Tog en ljus och en mörk bild som jag sedan lade i hop i PS.

Just nu, Mona sade:

Tror jag fokuserade på månen bara. Tog en ljus och en mörk bild som jag sedan lade i hop i PS.

AHA! :) Då har jag mer att testa nästa gång.

Hej allihopa, ni har kanske glömt bort mig men Jens var namnet...B) Har nästan tappat min fotolust och intresse helt känner jag och är därför inte så aktiv just nu. Det vänder väl inte förrän småkrypen dyker upp är jag rädd...

Men emellanåt får jag för mig att plocka fram kameran, även om det mest blir mobilen och en och annan bild på Instagram. Som i kväll, då jag fick för mig att jag skulle prova nåt helt nytt för mig.  Efter att ha läst om och sett Monas fantastiska dubbelexponering på supermånen så kom jag på den briljanta idén att jag skulle exponeringsgaffla en bild på månen. 

Det visade sig inte vara lätt, först kom jag inte på hur jag skulle välja antal bilder kameran skulle ta, den var inställd på 5. Men till slut löste jag det och valde 3 bilder, vilket också är för många insåg jag. Ville ju få med lite av diset runtomkring månen, men det gjorde även att det var svårfokuserat även med LW så den blev alldeles för suddig. Får prova annan metod nästa gång..

1618098232_suddmne48_1m.thumb.jpg.174f375dd06a8d493bcd3530198418c4.jpg

8 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Hade varit skoj att se hur den såg ut i verkligheten... månen är bra men det vita runt om är kanske inte som det ska eller....?

Ja du, det här är så nära verkligheten jag kunde komma med gafflingsmetoden. Jag ville få med molnen/diset som var upplyst runt månen men en vanlig exponering där månen hade varit hyfsat skarp innebar att molnen inte kom med alls. Diset var egentligen ännu större i sitt omfång runt månen, men för att hitta någon slags medelväg vid redigeringen när det gäller att återge det svarta och det vita skimret så fick jag tona ner det något så inte månen skulle bli alldeles överexponerad. Som sagt inte alldeles rätt metod kanske att fota månen men ville testa och se hur det skulle gå.

Tyvärr klarnade det upp under tiden jag höll på så jag kunde till slut inte ta fler bilder så jag fick till slut nöja mig med dessa som var de tre sista gafflingsbilderna av 7. Sen var himlen för klar för att min idé skulle gå att fortsätta att utforska...

Tror att två bilder kunde ha blivit nog så bra...:confused0006:

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja du, det här är så nära verkligheten jag kunde komma med gafflingsmetoden. Jag ville få med molnen/diset som var upplyst runt månen men en vanlig exponering där månen hade varit hyfsat skarp innebar att molnen inte kom med alls. Diset var egentligen ännu större i sitt omfång runt månen, men för att hitta någon slags medelväg vid redigeringen när det gäller att återge det svarta och det vita skimret så fick jag tona ner det något så inte månen skulle bli alldeles överexponerad. Som sagt inte alldeles rätt metod kanske att fota månen men ville testa och se hur det skulle gå.

Tyvärr klarnade det upp under tiden jag höll på så jag kunde till slut inte ta fler bilder så jag fick till slut nöja mig med dessa som var de tre sista gafflingsbilderna av 7. Sen var himlen för klar för att min idé skulle gå att fortsätta att utforska...

Tror att två bilder kunde ha blivit nog så bra...:confused0006:

Ska försöka lära mig det för den där spökmånen spökar fortfarande för mig. Så bra var den tyckte jag. Hoppas du löser det nästa gång då. 

Kvällens måne, och ikväll såg jag vad jag tror du jobbade på med din senaste "spökmåne" Jens.

Utan stativ på uteplatsen, helt imponerad av mitt nya G2. :) Har hittills inte provat något objektiv där det blir helt stilla i sökaren när man siktar.

_6109541.thumb.jpg.07639ac28414c47688cde3cfc1ec2986.jpg

On 2019-02-12 at 7:43 PM, Jens Nilsson sade:

Hej allihopa, ni har kanske glömt bort mig men Jens var namnet...B) Har nästan tappat min fotolust och intresse helt känner jag och är därför inte så aktiv just nu. Det vänder väl inte förrän småkrypen dyker upp är jag rädd...

Men emellanåt får jag för mig att plocka fram kameran, även om det mest blir mobilen och en och annan bild på Instagram. Som i kväll, då jag fick för mig att jag skulle prova nåt helt nytt för mig.  Efter att ha läst om och sett Monas fantastiska dubbelexponering på supermånen så kom jag på den briljanta idén att jag skulle exponeringsgaffla en bild på månen. 

Det visade sig inte vara lätt, först kom jag inte på hur jag skulle välja antal bilder kameran skulle ta, den var inställd på 5. Men till slut löste jag det och valde 3 bilder, vilket också är för många insåg jag. Ville ju få med lite av diset runtomkring månen, men det gjorde även att det var svårfokuserat även med LW så den blev alldeles för suddig. Får prova annan metod nästa gång..

1618098232_suddmne48_1m.thumb.jpg.174f375dd06a8d493bcd3530198418c4.jpg

Förstår precis hur du ville få fram bilden, och jag tänker att du kanske skulle haft fler bilder än tre, men det är bara en tanke, inget jag vet:confused0039: Hur som helst så har du fått månen otroligt skarp och fin, precis som du brukar :) 

Så synd att du mist fotolusten, du som är så duktig:( Hoppas den kommer tillbaka snart :) 

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Kvällens måne, och ikväll såg jag vad jag tror du jobbade på med din senaste "spökmåne" Jens.

Utan stativ på uteplatsen, helt imponerad av mitt nya G2. :) Har hittills inte provat något objektiv där det blir helt stilla i sökaren när man siktar.

_6109541.thumb.jpg.07639ac28414c47688cde3cfc1ec2986.jpg

Väldigt snygg! Älskar alla dessa månbilder:wub:

Vad är G2?

1 minut sedan, Mona sade:

Vad är G2?

Då Todde inte är här just nu så kan jag ju svara på frågan :)

Det är generation 2 i Tamrons objektivpark.

2 timmar sedan, Cope sade:

Snyggt fångat Todde:thumbsup:

Tack Conny nu håller jag med dej :)

2 timmar sedan, Mona sade:

Vad är G2?

Tack! Ja jag gillar också månbilder och nu äntligen kan jag också ta dom. :)

G2 fick du svaret av Conny på.

On 2/12/2019 at 7:43 PM, Jens Nilsson said:

Jag tycker månen blev riktigt bra:thumbsup:

23 hours ago, ToddeSwe said:

Fint foto av månen Todde! :thumbsup:

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fin bild på månen men några slöjmoln ser jag inte. 

Tack, tror jag vet nu vad som hänt med dom. Ska kolla det ikväll.