Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

Det krävs nog en brännvidd på minst 300 mm. Jag använde det och då jag har cropkamera blev det 450 mm.  Det som att du står på ett fält och fotar en fågel långt bort. Med 50 mm blir det inget. Med 300 mm blir det en fin bild.

Jag förstår dina tankar men ett öga och kameraoptik är nog inte riktigt jämföra

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag förklarar nog dumt, säg att du står på marken och tittar upp på månen mellan träden. Den är stor och fin och du vill ha den "bilden" du ser med ögonen. Hur gör man då? För att behålla månen så där stor som man själv ser den och samma objekt som man ser med ögonen, träd, hus mm eller vad som nu finns i synfältet.

Glöm det där med att zooma in så man får hela månen utan bara en avbild av det man ser i verkligheten.

Tror att det är en fysisk omöjlighet,  i princip skulle man ju då behöva förstora upp bilden till verklig storlek, och det lär ju inte vara enkelt precis.  Det är nog dom optiska lagarna som styr...

Ögats "sensor" är ju inte rektangulär heller, utan snarare cirkulär och det påverkar säkert upplevelsen en hel del. Och det som man ser med båda ögonen är ju betydligt mer än om du ser med ett öga, så om man pratar brännvidd för ögat så varierar det ju stort bara där, men även mellan olika personer kan jag tänka mig. 

Jag är ingen expert på detta, så har nog inget bättre svar..:)

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tror att det är en fysisk omöjlighet,  i princip skulle man ju då behöva förstora upp bilden till verklig storlek, och det lär ju inte vara enkelt precis.  Det är nog dom optiska lagarna som styr...

Ögats "sensor" är ju inte rektangulär heller, utan snarare cirkulär och det påverkar säkert upplevelsen en hel del. Och det som man ser med båda ögonen är ju betydligt mer än om du ser med ett öga, så om man pratar brännvidd för ögat så varierar det ju stort bara där, men även mellan olika personer kan jag tänka mig. 

Jag är ingen expert på detta, så har nog inget bättre svar..:)

Jag tror du sitter på en kunskap som jag inte har och som gör att du förstår detta bättre än mej. Men nu ser jag att man förklaring uppfattades som det var menat. :)

Tycker ändå att det jag ser när jag inte tittar i kameran inte alls stämmer överens med bilden jag tar när vi pratar om en bild med en månen i. :) Solen däremot tycker jag den kan avbilda bra.

Snyggt Jens!!:thumbsup:  Jag har också precis tagit en bild, så den kommer snart! Du däremot har lyckats croppa in den mycket hårdare än jag. Tycker alltid du får saker att se större ut än mina beskärningar..

Hoppas kunna fota supermånen på måndag, men just nu ser det mörkt ut för min del. Verkar bli snö...

Just nu, Mona sade:

Snyggt Jens!!:thumbsup:  Jag har också precis tagit en bild, så den kommer snart! Du däremot har lyckats croppa in den mycket hårdare än jag. Tycker alltid du får saker att se större ut än mina beskärningar..

Hoppas kunna fota supermånen på måndag, men just nu ser det mörkt ut för min del. Verkar bli snö...

Tack Mona, blir intressant att se din Måne också! :) 

Vet inte vad det beror på att jag kan croppa mer än du, men det kan ju bero delvis på cropsensorn. Har du fullformat måste du ju ta bort ännu mer för att få samma utsnitt och eftersom det inte skiljer jättemycket i antal pixlar på våra sensorer så kan det vara att du får skära bort fler pixlar procentuellt och därmed något sämre kvalitet. Det är bl a därför jag använder min 550d till makro och månen eller fåglar, trots att den har sämre brushantering mm.

Hoppas på supermånen jag också, har dock inte koll på vädret än, men vågar inte hoppas på för mycket...

29 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Blev en måne i kväll, då den låg i bra läge och det dessutom var klart väder! 

300 mm f/5,6 ISO 100 1/160 s på min gamla 550 d, dvs. cropsensor och bilden är saftigt beskuren.

Jäkla bra det blev trots beskärningen...

Så här såg den ut från min horisont! Ganska lika utseende som Jens, men min är i färg :lol: Jag satt och studerade månens yta, och man ser ju tydligt en stor krater till vänster. Undrar hur stor den är....

_W2B2386_190117_2048px.jpg

Anledningen till att jag tog en månbild var att jag var tvungen att kolla om jag fortfarande kunde fota med min Canon efter säkert ett halvårs uppehåll! Och jäklar!!! Hade glömt hur mycket jag älskar den kameran :wub:

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jäkla bra det blev trots beskärningen...

Tack Todde, ja i bland lyckas man hyfsat!:thumbsup:

2 minuter sedan, Mona sade:

Så här såg den ut från min horisont! Ganska lika utseende som Jens, men min är i färg :lol: Jag satt och studerade månens yta, och man ser ju tydligt en stor krater till vänster. Undrar hur stor den är....

_W2B2386_190117_2048px.jpg

Snyggt Mona, ja de ser rätt lika ut...:lol::thumbsup: Min är faktiskt i färg också, men drog något i vitbalansreglaget i Acr, tyckte inte det såg bra ut när jag tog upp bilden där...

21 minuter sedan, Mona sade:

Jag satt och studerade månens yta, och man ser ju tydligt en stor krater till vänster. Undrar hur stor den är....

Om det är kratern längst till vänster lite ovanför mitten där skuggorna börjar ta vid du tänker på, så är den 40 km...!^_^

EDIT: Samt 3,7 km djup...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aristarchus_(månkrater)

https://en.wikipedia.org/wiki/Aristarchus_(crater)

1 timme sedan, Jens Nilsson sade:

Om det är kratern längst till vänster lite ovanför mitten där skuggorna börjar ta vid du tänker på, så är den 40 km...!^_^

EDIT: Samt 3,7 km djup...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aristarchus_(månkrater)

https://en.wikipedia.org/wiki/Aristarchus_(crater)

Oj vad häftigt att du hittade info om den!!! Tack :)

47 minuter sedan, Cope sade:

Finfina bilder på klotet i rymden:wub:

Tack Conny :)

...men ni tror väl inte ni var ensamma om månen i em/kväll? 😉
Trots div livskrångel med trilskande hälsa, bristande ork/fotolust så kunde jag ju ändå inte motstå månen när den nu väl syntes...

P1175400-txt-20190117.thumb.jpg.7b3f2f3d821e182938ded9ab96071102.jpg

11 minuter sedan, A-L sade:

...men ni tror väl inte ni var ensamma om månen i em/kväll? 😉
Trots div livskrångel med trilskande hälsa, bristande ork/fotolust så kunde jag ju ändå inte motstå månen när den nu väl syntes...

P1175400-txt-20190117.thumb.jpg.7b3f2f3d821e182938ded9ab96071102.jpg

Haha, varför blir jag inte förvånad att du också tar en bild på månen samma dag som jag?? :D

Snyggt fångat A-L,  gillar att du fick himlen så blå! Kul att se livstecken från dig, tänkte faktiskt på dig när jag tog min bild!:thumbsup:

Kul att du tittar in igen A-L och santidigt läskar oss med en fin månbild.

Hoppas att hälsan går på rätt håll nu så vi får se lite mer av din närvaro🙂👍

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tjusiga månbilder av er alla tre. :star: Får nog ta fram motorsågen och hjälpa grannen att ta ner träden som är i vägen för mig när jag vill fota månen. :D

Tack, ja hugg ner dom bara, allt för fotokonstens skull...!:lol:

21 hours ago, Jens Nilsson said:

Haha, varför blir jag inte förvånad att du också tar en bild på månen samma dag som jag?? :D

Snyggt fångat A-L,  gillar att du fick himlen så blå! Kul att se livstecken från dig, tänkte faktiskt på dig när jag tog min bild!:thumbsup:

...haha, ja, det har hänt så många ggr nu!
Tack, lite väl blå blev den kanske och jag hade visst fortf sommartid i kameran så en timme fel på tiden där... ;)

Tack C & U!
Kämpar på men det går väl lite trögt.
Hörde sidensvansar i luften idag men ingen ville landa här så jag såg på månen igen.
..& Ulf; Fota träden istf månen? ;):

P1185443-txt-20190118.thumb.jpg.f63726a9fb99dec6f170d91ba0b4b9f2.jpg

P1185403-txt-20190118.thumb.jpg.95394760f518f6793187fb1446183f85.jpg

On 2019-01-17 at 7:46 PM, Mona sade:

Anledningen till att jag tog en månbild var att jag var tvungen att kolla om jag fortfarande kunde fota med min Canon efter säkert ett halvårs uppehåll! Och jäklar!!! Hade glömt hur mycket jag älskar den kameran :wub:

"Gammal kärlek rostar aldrig..." :)