Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

Tack alla! :)
Månen går upp i en rasande fart och denna kvällen var också
väldigt disig så skärpan vart  ju inte tiptop... men, men...
Övning ger färdighet sägs det ju. ;) 
Det är väldigt häftigt att se hur sprakande brandgul månen kan vara vid uppgång!

med tanke på hur omulet vi haft det senaste tiden så är ju chanserna stora att få bevittna detta mäktiga himlaspel.

Mars är just nu oerhört ljusstark, (- jag fick syn på den häromnatten, lågt i söder, och fattade först inte vad det var som lyser så starkt orange därborta) - och kommer att ses ligga alldeles under månen. Stor och liten orange himlakropp samtidigt vid halv elva. värt att hålla utkik !

http://www.popularastronomi.se/2018/06/total-manformorkelse-den-27-juli-2018-sa-ser-du-manen-bli-rod-tillsammans-med-mars/

...jepp, Mars lyser verkligen riktigt röd(-orange) :)

Med mitt sedvanliga "flyt" ang månförmörkelser räknar jag antingen med
1 - finfint kvälls-väder men att jag har en dålig dag & orkar inte åka till fotoplatsen
    (månen går så lågt juli/aug att den syns knappt hemifrån altanen) 
2 - ...eller så - är det någon dag i juli som det kommer att vara supermulet/ösregna så är det då
:rolleyes: 

3 hours ago, A-L said:

...jepp, Mars lyser verkligen riktigt röd(-orange) :)

Med mitt sedvanliga "flyt" ang månförmörkelser räknar jag antingen med
1 - finfint kvälls-väder men att jag har en dålig dag & orkar inte åka till fotoplatsen
    (månen går så lågt juli/aug att den syns knappt hemifrån altanen) 
2 - ...eller så - är det någon dag i juli som det kommer att vara supermulet/ösregna så är det då
:rolleyes: 

men gumman.....inte tänka så negativt nu. det är klart att det blir klart ! :)

och inte ser man väl årets fina månförmörkelse själv....bli skjutsad till utsiktsplatsen av nån vän !

...jag är inte negativ - jag vet hur mitt liv brukar te sig... ;)
Som många märkte fanns det ju både moln & dis i vägen ikväll.
Här fanns en liten skara nere vid stranden som liksom jag & maken
satt och väntade & väntade från ca 21.30...
Först vid ca 22.45 - 22.47 orkade månen ta sig igenom diset...

1 Var är den?
P7274039-20180727.thumb.jpg.04a23661f764ffaabed2f97531d714ab.jpg

2 ...där är den ju!
P7274044-20180727.thumb.jpg.e678a7267ff6a84abfdf9bc2c9a5657d.jpg

3 Lite senare syntes även Mars som utlovat
P7274055-2-20180727.thumb.jpg.260b219b3015b8ad77765cdb7fde9b07.jpg

4 Dagens måne!  2018-07-27  kl 23,20,09  100% måne  (total förmörkelsen slutade kl 23.14)
P7274058-20180727.thumb.jpg.8a94e8773829db9097d1e959a5cb0c9b.jpg

Så ska det se ut ju!

Får jag fråga en sak, när man går ut och tittar så ser man en stor måne som man vill fota.

Man går in och ta sitt 24-70 och zoomar in max. MEN nu kommer det jag inte förstår, månen blir en liten PRICK som man får cropa så mycket att det inte går att använda.

Hur kommer det sig?

2 minuter sedan, Cope sade:

Tjusigt Jens:thumbsup:

Tack Cope!:)

2 minuter sedan, lillepv sade:

Fin månbild Jens.👍

Tack tack lillepv!:)

Just nu, ToddeSwe sade:

Så ska det se ut ju!

Får jag fråga en sak, när man går ut och tittar så ser man en stor måne som man vill fota.

Man går in och ta sitt 24-70 och zoomar in max. MEN nu kommer det jag inte förstår, månen blir en liten PRICK som man får cropa så mycket att det inte går att använda.

Hur kommer det sig?

Tack Todde.:)

70mm är på tok för lite brännvidd, jag fotar månen med mitt 300 mm och ändå har jag beskurit bilden så mycket att jag inte behöver ändra bildstorleken för forumet.

Har du bara 70 mm så blir det för dålig upplösning när man sen zoomar in och beskär bilden, de stackars pixlar som blir kvar blir för stora så att säga för att det skulle gå göra en bra bild av det. Man får ju tänka att månen är väldigt långt bort och förstoringsgraden räcker inte till på korta brännvidder. Typ...

Just nu, Jens Nilsson sade:

Tack Todde.:)

70mm är på tok för lite brännvidd, jag fotar månen med mitt 300 mm och ändå har jag beskurit bilden så mycket att jag inte behöver ändra bildstorleken för forumet.

Har du bara 70 mm så blir det för dålig upplösning när man sen zoomar in och beskär bilden, de stackars pixlar som blir kvar blir för stora så att säga för att det skulle gå göra en bra bild av det. Man får ju tänka att månen är väldigt långt bort och förstoringsgraden räcker inte till på korta brännvidder. Typ...

Jo jag VET ju det MEN ändå så när man står och ser på den så är det stor och fin. Tar jag mitt 50mm som ska representera ungefär som vi människor ser så blir det ju ännu värre. Varför blir inte bilden densamma. Hoppas jag inte blir idiotförklarad nu men är det bara jag som tycker det är märkligt?  :)

13 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jo jag VET ju det MEN ändå så när man står och ser på den så är det stor och fin. Tar jag mitt 50mm som ska representera ungefär som vi människor ser så blir det ju ännu värre. Varför blir inte bilden densamma. Hoppas jag inte blir idiotförklarad nu men är det bara jag som tycker det är märkligt?  :)

Nja konstigt tycker jag inte att det är, 50 mm är ju ännu mindre brännvidd. Fotar du grabben t ex på en meters håll så får du ju med runt halva grabben eller mer men han är ju betydligt mindre på bilden än i verkligheten. Skillnaden är att du kan ju zooma in i den bilden till pixelnivå så hela bilden täcks av ett öga nästan, men månen är ju lite längre bort så man förmår inte att zooma in mer med så kort brännvidd. Har du 1200 mm behöver man knappt beskära alls..

15 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Nja konstigt tycker jag inte att det är, 50 mm är ju ännu mindre brännvidd. Fotar du grabben t ex på en meters håll så får du ju med runt halva grabben eller mer men han är ju betydligt mindre på bilden än i verkligheten. Skillnaden är att du kan ju zooma in i den bilden till pixelnivå så hela bilden täcks av ett öga nästan, men månen är ju lite längre bort så man förmår inte att zooma in mer med så kort brännvidd. Har du 1200 mm behöver man knappt beskära alls..

Jag förklarar nog dumt, säg att du står på marken och tittar upp på månen mellan träden. Den är stor och fin och du vill ha den "bilden" du ser med ögonen. Hur gör man då? För att behålla månen så där stor som man själv ser den och samma objekt som man ser med ögonen, träd, hus mm eller vad som nu finns i synfältet.

Glöm det där med att zooma in så man får hela månen utan bara en avbild av det man ser i verkligheten.