Jump to content
Mona

Månen [samlingstråd]

Recommended Posts

Tjusigt Mona! :)

Här hade vi regn och tvärtjocka moln, så nån måne syntes inte till i går.. I morse däremot var det stjärnklart och en par grader kallt, men den glädjen varade inte länge nu är det mulet igen..

Men kul att du skapade en samlingstråd, den kommer jag sannolikt att haka på å det kraftigaste om jag känner mig själv! ;)  :)

Jag förstår inte hur du lyckas dina månar blir jättefina :wub:

De försöken jag gjort har åk rakt i papperskorgen vad är hemligheten?

Tackar tackar allihop :) Ja, det är bara att haka på med era månar i denna tråden. Tyckte det var bra med en samlingstråd, då kan vi se hur den ser ut under ett månvarv, hel-, halv och allt däremellan utan att behöva hoppa bland trådarna :)

Tedh! Det finns inga hemligheter! Jag använder stativ, manuell fokus, spegeluppfällning och fjärrkontroll. Om det skulle vara svårt att ställa fokus i sökaren så gör jag det i live view läget, sen stänger jag det läget och väntar tills kameran stabiliserat sig innan jag trycker av. I redigeringen croppar jag oftast lite, lägger på kontrast och skärpa. That's all :)

Samma sätt som jag gör på då.. Fast i bland har jag kört med AF, men det kanske är lättare att se i en fullformatare?

Skulle behöva testa mitt objektiv, tycker inte att jag får det lika skarpt som tidigare. Eller då har man blivit mer kräsen..

Tackar tackar allihop :) Ja, det är bara att haka på med era månar i denna tråden. Tyckte det var bra med en samlingstråd, då kan vi se hur den ser ut under ett månvarv, hel-, halv och allt däremellan utan att behöva hoppa bland trådarna :)

Tedh! Det finns inga hemligheter! Jag använder stativ, manuell fokus, spegeluppfällning och fjärrkontroll. Om det skulle vara svårt att ställa fokus i sökaren så gör jag det i live view läget, sen stänger jag det läget och väntar tills kameran stabiliserat sig innan jag trycker av. I redigeringen croppar jag oftast lite, lägger på kontrast och skärpa. That's all :)

Ok jag får försöka igen vid tillfälle någon gång ska jag väl lyckas :)

Samma sätt som jag gör på då.. Fast i bland har jag kört med AF, men det kanske är lättare att se i en fullformatare?

Skulle behöva testa mitt objektiv, tycker inte att jag får det lika skarpt som tidigare. Eller då har man blivit mer kräsen..

Du har säkert blivit mer kräsen ;)

Det kan nog vara så Tedh.. Och det är nästan det som är värst, om man kommer till en punkt när ens utrustning begränsar en, och att det inte är (enbart) sina egna begränsningar. .

Det kan nog vara så Tedh.. Och det är nästan det som är värst, om man kommer till en punkt när ens utrustning begränsar en, och att det inte är (enbart) sina egna begränsningar. .

Den punkten kommer vi nog alla till.

För min egen del fungerar mina konsumentprylar fortfarande hyfsat för mig även om man sneglar på en och annan finare glugg.

Och förr eller senare lär det nog bli inköp också men för tillfället är det för många munnar att mätta för att det ska kunna bli några proffsprylar i väskan.

Men det viktiga för min del är att kunna utöva min hobby vilket funkar hur bra som helst med den utrustningen jag har idag och även om skärpan kanske inte blir den bästa så har jag kul. :)

Men jag kan ju erkänna att kit gluggen försvann ur väskan ganska omgående. :ph34r:

Jo man får nöja sig med det man har ett tag till, det funkar oftast rätt bra. Och jag har fortfarande kitgluggen.. Fast i vissa situationer blir det inte riktigt 100, men det viktigaste är ju att man har roligt! :)

Men nu är tekniken rolig... trodde att jag inte hade tryckt på skicka knappen första gången.. :P

Men jag är väldigt tacksam Cope! :D

Du behöver aldrig tacka mig två gånger :D

Tar en måne från i morse igen, på kvällarna håller den sig borta just nu... :)

26,6% Måne :

post-1074-0-92559500-1385673305_thumb.jpg

Vet inte vad det är, men tycker att det är skitsvårt att få till skärpan på månen nu, det är nog dags att kolla objektivet om det hänt nåt..

Trevligt, trevligt....

En fin "bananmåne" är väl aldrig fel. Snyggt jobbat Jens...

Har du kollat så inte gluggen står i M-läge ;)

Jodå det har jag koll på.. :)

Edit: Tack förresten, bananmånar är också månar.... ;)