Jump to content
Jens Nilsson

Astronomitråden!

Recommended Posts

Man kan stänga av figurerna, det gjorde jag. Först tyckte jag dom var fräcka att se, men sen blev dom mest i vägen.

Man kan stänga av figurerna, det gjorde jag. Först tyckte jag dom var fräcka att se, men sen blev dom mest i vägen.

Aha...det får jag kolla upp. Tack för tipset....:)

Hmm, var tusan hittade du det någonstans??? :wacko:  :blink:

Det undrar jag också :wacko:

Svarar på min egen fråga.

Under displaysettings trycker man på constellations sedan på images :)

Tog också bort mina bilder nu i afton.

Var ute en snabb sväng i afton och övade, och jag känner att det här kommer inte att bli nåt att satsa på för min del, i alla fall att fota..

Ska försöka hitta ett bättre ställe i morgon om vädret är så bra som utlovas, för här var det på tok för mycket ströljus. Och månen, den fulle rackaren kan komma att ställa till det en del.

Men jag tycker att det var stört omöjligt att ställa in skärpan, kan det vara lättare med en fullformatare, där sökarbilden är större och kanske lite ljusare? För det här blev ju bara löjligt.

Men fick dessa i alla fall, där man tack vare appen kan se vad det är...:

Och syns det inte så är det Cassiopeja!

post-1074-0-88388200-1384630108_thumb.jpg

post-1074-0-61309400-1384630151_thumb.jpg

Nu hänger sig sidan, så nästa bild går inte ladda upp.. blir ett inlägg till då..

Som ni alla kan se så är det här Svanen... ;)

post-1074-0-08014100-1384630431_thumb.jpg

post-1074-0-42491500-1384630463_thumb.jpg

Och svansen eller vad det nu kan kallas, men i slutet på bilden Örnen hittar man dessa tre stjärnor, varav den i mitten som är starkast heter Altair..

post-1074-0-32145600-1384630490_thumb.jpg

post-1074-0-14005600-1384630509_thumb.jpg

Avslutar med en bild från tidigare i veckan, tagen på jobbet på fri hand, dock med stöd, och det föreställer Jupiter, men det ser ni väl! :D  :D

Som sagt, det är ju skrattretande, men hoppas på lite bättre ljusförhållande i morgon..

post-1074-0-60351800-1384630532_thumb.jpg

Ser ju alla att det är Svanen, Örnen och Jupiter.. :blink::D Har du tagit bilderna på stjärnor och planeter med mobilen?? Riktigt bra bilder faktiskt på något som är så oändligt långt bort :)

Visst är det en svan :blink:  :D

Frågan är om det är en fjolårsunge eller en vuxen :wacko:  :ph34r:  :D

Men allvarligt talat Jens så har du väl snart lärt både dig själv och alla oss andra vad som finns i rymden :)

Imorgon kväll bär det nog av för mig och Tedh. Är vädret bra så blir det stjärnfotografering ifrån ett ställe på Kullaberg....

Haha, nä man skulle lätt tro det, men det är taget med kameran... Men jag hade stora bekymmer med att ställa in skärpan då jag inte såg stjärnorna i sökaren. I bland såg jag någon, men inte tillräckligt bra för att kunna fokusera. Tror jag får ge upp om det inte går bättre i morgon!

Haha, nä man skulle lätt tro det, men det är taget med kameran... Men jag hade stora bekymmer med att ställa in skärpan då jag inte såg stjärnorna i sökaren. I bland såg jag någon, men inte tillräckligt bra för att kunna fokusera. Tror jag får ge upp om det inte går bättre i morgon!

Jag fick lära mig på dagshög att sätta fokus på oändligt....

Visst är det en svan :blink::D

Frågan är om det är en fjolårsunge eller en vuxen :wacko::ph34r::D

Men allvarligt talat Jens så har du väl snart lärt både dig själv och alla oss andra vad som finns i rymden :)

Imorgon kväll bär det nog av för mig och Tedh. Är vädret bra så blir det stjärnfotografering ifrån ett ställe på Kullaberg....

Nu var du för snabb, mitt inlägg skulle komma innan ditt.. :D

Jag fick lära mig på dagshög att sätta fokus på oändligt....

Nu hade jag mitt kitobjektiv, tycker att det är svårt att sätta fokus på oändligt med det.. Det finns ingen skala på det objektivet, och jag har för mig att det inte är riktigt rätt att vrida fokusringen i botten, utan att man ska gå tillbaka lite?

Hoppas det blir molnfritt imorgon. Dagens himmel var ju inget vidare :(

Här var det hyfsat idag, åtminstone på eftermiddagen. . Men smhi-appen lovar fint i morgon, man får väl se..

Nu hade jag mitt kitobjektiv, tycker att det är svårt att sätta fokus på oändligt med det.. Det finns ingen skala på det objektivet, och jag har för mig att det inte är riktigt rätt att vrida fokusringen i botten, utan att man ska gå tillbaka lite?

Ja, det gör det lite svårare. När jag gjorde det på min kitglugg så vred jag fokusringen i botten och sen drog jag tillbaka den 3 räfflor i fokusringen I mm blir det kanske runt 3-4mm. Då hamnade jag någorlunda rätt :)

Här var det hyfsat idag, åtminstone på eftermiddagen. . Men smhi-appen lovar fint i morgon, man får väl se..

Här var det nog mest grått om minnet inte sviker mig nu...

Det låter bra. Vi får hålla tummarna :)

Jag blev just nu jäkligt sugen på att åka iväg imorgon...

Kan nog stämma på mina gluggar kan man vrida förbi oändlig och det blir inget vidare