Jump to content
Jens Nilsson

Astronomitråden!

Recommended Posts

Underbart! Då vill jag veta precis alla detaljer om hur du gick tillväga :P Själv får jag nog nöja mig med om jag får lite vanliga bilder på stjärnhimlen :(

Skulle jag ge mig på en gissning så blir det att jobba med vitbalansen på dom stadsljusbelysta molnen som med all säkerhet infinner sig oavsett vad prognoserna säger..

Ni missar väl inte att dra runt i bilden så den roterar?

Det skulle vara sjukt roligt att göra något sådant här, men jag vet inte hur man gör....

Ja, ikväll gjorde du verkligen det iaf.

Det var riktigt roligt att se....Tänk om man hade kunnat göra något liknande själv. Så roligt det hade varit...

Någon gång ska jag göra ett större projekt, och det hade varit roligt med ett 360º panorama. Måste först hitta någon guide eller info hur man går tillväga.

Sitter nu och försöker förbereda mig för morgondagens galaxfotografering och försöker hitta Vintergatan på appen, men det är inte så lätt. Någon som kan säga i vilken riktning jag ska titta?

Jag ser den nu! Verkar som den går från norr till söder. Är det alltid så, för då vet jag hur jag ska placera mig? Känner mig lite korkad, men jag vet inte hur universum rör sig...

Jag vet inte men jorden roterar ju så det borde ju rimligtvis se annorlunda ut beroende på vilken tid man tittar. Har inte funderat så mycket på det, men mina skärmdumpar från i går är ju tagna bara lite senare igår än vad det är nu och det verkar vara rätt likt. Får försöka kolla på det, men så här ser det ut nu..

post-1074-0-36361600-1384605723_thumb.jpg

Jag ser den nu! Verkar som den går från norr till söder. Är det alltid så, för då vet jag hur jag ska placera mig? Känner mig lite korkad, men jag vet inte hur universum rör sig...

Det väderstrecket har det varit varje gång jag har tittat på appen. Dvs det är inte i så många dagar :)

Men då vi var i Dagshög för någon månad sedan så är väderstrecket för galaxen precis som idag, dvs oförändrat mellan syd och nord...

Observera att mina väderstreck är ungefärliga :)

Man tackar ska kolla in båda håller på att ladda ner star chart just nu men det verkar vara något strul med linan telefonen ligger bara och tuggar för tillfället.

Ha  :)  dom funkar ju båda två otroligt vad man kan göra med telefonerna nu för tiden.

Visst liknar Star Chart´s vintergata den Magnus hade vid Dagshög. Jag undrar om det inte är samma app???

Visst liknar Star Chart´s vintergata den Magnus hade vid Dagshög. Jag undrar om det inte är samma app???

Ja det kan nog vara så, den är väldigt likt den appen han hade om inte annat.

Men jag är inte helt säker på att han hade dom där figurerna som kommer upp lite var stans.

Ja det kan nog vara så, den är väldigt likt den appen han hade om inte annat.

Men jag är inte helt säker på att han hade dom där figurerna som kommer upp lite var stans.

Nä, dom är jag också osäker på....

Men själva galaxen visades på ett liknande sätt iaf....