Jump to content
Jens Nilsson

Astronomitråden!

Recommended Posts

Tänkte på  efter ett förslag från Cope att vi kan fortsätta i denna tråd om vi vill tillföra nått i ämnet rymden och astronomi som vi halkade in på i min tråd om månen. Vill man därefter ändå skapa nya trådar om man tagit någon bild på månen eller nåt annat är det naturligvist i sin ordning. Tänkte mest på samtal och allmänna diskussioner osv.

För den som är intresserad vill säga...! :)

Ser ut som om kometen ISON hade varit perfekt i skottgluggen för en riktig kamera, då den tydligen ska vara synlig vid dom rätta förhållandena. Här ser man var den är och det hade nog funkat om vädret varit klart och fint och om det fortfarande varit mörkt. Är rädd att man vara får fortsätta fantisera om en bild på den kometen... :)

post-1074-0-38087200-1384500494_thumb.png

Tack Odie, hade den som favorit på jobbdatorn.. Men sen ska ju tid på dygnet och väder också stämma in.  Och om jag tolkat allting rätt så är perihelion (när den är som närmast och då också rundar solen) om 13 dagar, den 28:e, och dom är väl inte säkra på att den ska klara sig från solens dragningskraft och värme men om den gör det så är den bästa tiden att se den efter det i december. Då kommer den tydligen närmare jorden.! :)

http://www.cometison2013.co.uk/perihelion-and-distance/

Man kan ju snacka om hastighet här..

Sweet Jens.....

Jag nämnde ju igår kväll att jag hittade två typer av galax beroende på vilket håll jag riktade kameran. Missminner jag mig inte så sa du att det kunde vara samma grej som syntes då jag riktade kameran både uppåt och neråt.

Jag kollade lite snabbt idag igen och så kan det mkt väl vara. Det som är konstigt är att det inte är riktigt samma färg på dom??

Den här tråden kan bli hur lång som helst känner jag. Ni har väckt den lilla astronauten i mig :D

Nu är jag ju ingen expert men min gissning är ju som tidigare att det har med hur dom simulerar galaxen i dagsljus och mörker att göra. Det är ju trots allt en animering..

Du kan inte vid tillfälle ta några skärmdumpar och visa så att vi ser om vi talar om samma saker..?

Det har du rätt i, det låter som en rimlig förklaring i mina öron :)

Visst kan jag ta skärmdumpar. Berätta bara hur man gör så ska jag se om jag reder ut det :D

Här t ex så har jag på den första bilden riktat mobilen mot nordost ungefär, det borde ju dessutom vara det som NE står för på den streckade linjen.

På den andra har jag riktat åt sydväst ungefär. Det borde ju följdaktligen vara SW...

post-1074-0-74444600-1384529081_thumb.jpgpost-1074-0-18795200-1384529103_thumb.jpg

Tycker att färgerna är lite annorlunda här också, eller ser dina ut väldigt annorlunda ut Cope?

Mina bilder är som dina i färgerna. Skönt, då befinner vi oss antagligen på samma planet :D

Jag följde nu galaxen från sydväst till nordöst och den hänger ihop hela vägen. Nu är jag helt hundra på att det jag såg igår är en sammanhängande galax. Igår trodde jag att det var 2 olika :)

Och du, ta mina väderstreck med en liten nypa salt :)

Jag vill också ha svensk text..... Har bara svensk översättning på manualen via google, men som faktiskt funkar ovanligt bra!

Jag vill också ha svensk text..... Har bara svensk översättning på manualen via google, men som faktiskt funkar ovanligt bra!

Du får köpa en Android så är problemet löst :P  ;)

Du får köpa en Android så är problemet löst :P  ;)

Nä, jag förstår vad planeterna heter ändå :P Manualen har jag ju på svenska :)

Shit vad grymt, det är nåt sånt jag tänkte göra på söndag... ;)

Underbart! Då vill jag veta precis alla detaljer om hur du gick tillväga :P Själv får jag nog nöja mig med om jag får lite vanliga bilder på stjärnhimlen :(

Där fanns lite att titta på. Massor av häftiga panoramor. Delicate Arch känns väldigt lockande, om det nu blir någon mer resa över pölen vill säga. Vi får se.