Jump to content

Recommended Posts

Jag inser att jag använder mina program från Nik software alldeles för lite. Detta måste jag ändra på. HDR programmet har jag nog bara öppnat en enda gång. Anledningen var att jag inte tyckte det verkade vara så bra. Men nu när jag tittat igenom det så får jag nog ändra mig. Där fanns ju massor av kul filter! Här kommer en första bild från det programmet.

Vad tycks? Det är bara en bild som behandlats. Jag är medveten om att det inte är en äkta HDR, men måste det egentligen vara det? Visst det är inte samma sport, men om man vill bildbehandla och ge sin bild lite mer konstnärlig touch så tycker jag inte det är fel. Vad tycker ni? Nu är denna inte så konstnärlig, men man kan ju göra andra roliga saker med HDR filter så det blir konstnärligt :)

BW2B3548_HDR.jpg

Jag har inte ens öppnat Nik´s HDR program ännu :huh:  Men det är kanske dags nu :)

Att du bara har haft en utgångsbild är väl inget som stör. Det stör iaf inte mig. Jag har gjort många bilder där jag har skapat under, normal och överexponerade bilder i CNX2 för vidare behandling i Photomatix. Fusk eller inte, inget jag bryr mig om så länge resultatet blir bra...

Bilden här ovan gillas. Jag inser att jag kanske också ska ta mig en titt på det programmet :)

Och jag ser gärna fler kommande bilder som du har putsat till i Nik´s program ...

Tycker det blev väldigt fint! Möjligen lite haloeffekt runt trädstammen men inget som gör nåt. Det verkar nästan omöjligt att undvika såna.. och jag tycker absolut att det är ok att använda sig av endast en bild, även om det inte är "äkta" HDR. Det hör ju till foto också, det är ju ett skapande, bildskapande.

Vissa menar ju att det inte är ok att överdriva spakdragningar även om man utgått från tre bilder. Tror att det är det dom flesta förknippar med HDR i dag. Grundidėn är väl att det ska se ut som en normal bild med utökat dynamiskt omfång, men vet inte om det är så vanligt att man använder det så..

Så jag tycker att man får göra som man vill med vilken metod man vill, det är ju slutresultatet som räknas, och det tycker jag att du lyckats kanonbra med här! :)

Jag har inte ens öppnat Nik´s HDR program ännu :huh:  Men det är kanske dags nu :)

Att du bara har haft en utgångsbild är väl inget som stör. Det stör iaf inte mig. Jag har gjort många bilder där jag har skapat under, normal och överexponerade bilder i CNX2 för vidare behandling i Photomatix. Fusk eller inte, inget jag bryr mig om så länge resultatet blir bra...

Bilden här ovan gillas. Jag inser att jag kanske också ska ta mig en titt på det programmet :)

Och jag ser gärna fler kommande bilder som du har putsat till i Nik´s program ...

Sant! Det är skit samma om det är fusk bara det blir bra!

Tycker det blev väldigt fint! Möjligen lite haloeffekt runt trädstammen men inget som gör nåt. Det verkar nästan omöjligt att undvika såna.. och jag tycker absolut att det är ok att använda sig av endast en bild, även om det inte är "äkta" HDR. Det hör ju till foto också, det är ju ett skapande, bildskapande.

Vissa menar ju att det inte är ok att överdriva spakdragningar även om man utgått från tre bilder. Tror att det är det dom flesta förknippar med HDR i dag. Grundidėn är väl att det ska se ut som en normal bild med utökat dynamiskt omfång, men vet inte om det är så vanligt att man använder det så..

Så jag tycker att man får göra som man vill med vilken metod man vill, det är ju slutresultatet som räknas, och det tycker jag att du lyckats kanonbra med här! :)

Det lilla haloset såg jag inte förrän du sa det, och det är bara där vattnet är i bakgrunden. Försökte göra en annan version, men fick inte bort det :(

Precis, det är bara vid stammen. Tycker det verkar som ett vanligt fenomen, och det verkar vara vanligast vid konturerna mellan ljusa och mörka delar i ett motiv..

Och som ni säger fusk eller inte, det är nog upp till var och en, om nån tycker att det är fusk så får dom väl göra det, jag ser det bara som en av alla redigeringsmetoder som finns till hands. :)

Det är väl bra om det går göra nåt av en bild om man tycker att den annars inte är så intressant oavsett hur man gör det kan en ju tycka! :)

Precis Jens! Jag ser det också som en redigeringsmetod. Allt är tillåtet, även om det finns nördar som har andra åsikter. Den här bilden var ämnad för papperskorgen, men så kom jag på att jag hade HDR Efex Pro, och ville se vad som hände med en från början tråkig bild :)

Precis Jens! Jag ser det också som en redigeringsmetod. Allt är tillåtet, även om det finns nördar som har andra åsikter. Den här bilden var ämnad för papperskorgen, men så kom jag på att jag hade HDR Efex Pro, och ville se vad som hände med en från början tråkig bild :)

Och det blev ju canoners! :)  Sen om man utgått från en eller tre bilder, det har ju ingen betydelse! Så fortsätt med det programmet du! :)  :)

Jag brukar inte gilla landskapsbilder som tonemappade hdr men den här var jäkligt snygg där jag tycker du dragit lagom i reglagen.

Ang. halo effekten vid trädstammen är den ganska enkel att klona bort till nästan osynlighet.

Tack Rolf, det var roligt att höra att du trots tonemapping gillade den. Vissa bilder ska man vara försiktig i med spakarna. Jo, jag tänkte också på kloning, men det kräver nog en del jobb med en pixel åt gången. Skulle det bli en utskrift så får jag väl ta det jobbet.

Inte mycket jobb att ta bort detta om du använder Photoshop.

Öppna bilden och duplicera lagret ta sedan klonstämpeln välj en medelstor mjuk pensel ställ in blandningsläget på mörkare detta gör att endast det som är ljusare än provtagningen blir påverkat och opaciteten till 35 - 40% ta ett avtryck ganska nära stammen och måla sedan över haloeffekten tills den är borta. Får du sedan några synbara effekter utöver det önskade i vattnet eller på trädstammen tar du bara suddgummit och suddar bort dessa slå i hop lagren och allt är klart.  

Inte mycket jobb att ta bort detta om du använder Photoshop.

Öppna bilden och duplicera lagret ta sedan klonstämpeln välj en medelstor mjuk pensel ställ in blandningsläget på mörkare detta gör att endast det som är ljusare än provtagningen blir påverkat och opaciteten till 35 - 40% ta ett avtryck ganska nära stammen och måla sedan över haloeffekten tills den är borta. Får du sedan några synbara effekter utöver det önskade i vattnet eller på trädstammen tar du bara suddgummit och suddar bort dessa slå i hop lagren och allt är klart.  

Jisses är det så enkelt, det här kan även jag ha nytta av, så jag tackar för min egen del för den instruktionen, får skriva ut den då sånt där aldrig fastar i mitt minne..! Tack Rolf!

Tack Rolf för det tipset! Har aldrig tänkt på att ändra blandningsläget när man klonar. Smart! Det ska provas omgående :)

Här är den klonade bilden. Tycker ni det är bättre så? Jag provade båda blandningslägena, normal och mörkare, men jag tyckte till slut att det var enklast att använda normal och göra pixel för pixel. Kanske är det lättare att använda mörkare på större områden, här var det bara en pixel längs stammen. Fixade samtidigt ett par halos kring stenarna när jag ändå var igång!

BW2B3548_HDR_2.jpg

Snyggt jobbat Mona...

Vad du har gjort känns som rena grekiskan för mig. Hur som helst så har du utfört ditt arbete väl. Två tummar upp....

Ser mycket bra ut och vilken metod man använder är ju ointressant det är slutresultatet som räknas.

Kan tillägga att jag tycker vattnet i din bild verkligen ser levande ut nästan så man vill känna på det.

Tack, jag är benägen att hålla med er! Tyvärr gjorde jag en miss när jag sparade bilden så jag har ingen originalstorlek på varken filter eller redigering. Hade kunnat tänkt mig en utskrift, men av det blev det nada nu. Får se om jag kan lyckas återskapa något liknande.